Windsor leeft mee met Verstappen: 'Een drama voor Verstappen' Opinie
Opinie

Windsor leeft mee met Verstappen: 'Een drama voor Verstappen'

Windsor leeft mee met Verstappen: 'Een drama voor Verstappen'

Peter Windsor heeft het grootste deel van zijn analyse na de kwalificatie voor de Grand Prix van Singapore aan Max Verstappen gewijd. De 72-jarige analist merkte op dat de wereldkampioen de problemen met zijn RB20 omzeilde door zijn rijstijl om te gooien, waardoor de Nederlander een tweede startplek bemachtigde. Windsor vindt dat Verstappen daar alsnog enigszins ongelukkig mee was.

Windsor deelt zijn analyse op YouTube vanuit zijn hotelkamer in Singapore. 'Wat een kwalificatiesessie voor de Grand Prix van Singapore', roept hij genietend uit. 'Iedereen moest aan het einde van Q3 één snelle ronde rijden, met nog vier minuten op de klok. Dat kwam door de crash van Carlos Sainz. De Ferrari-coureur had last van koude banden. Die bocht is heel uitdagend, en Carlos ging achterstevoren de muur in. Daarna liep hij ook nog over het circuit, terwijl dat nog niet mocht. Hij kreeg daar ook nog een boete voor, dus dat was niet best.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

carlos sainz ferrari crash singapore 12
Sainz kreeg een boete vanwege het oversteken van het circuit.

Windsor gaat ook in op de gevolgen voor de andere coureurs van de crash van de Spanjaard. 'Dit was een drama voor Max Verstappen, want hij ging over start-finish, net voordat er met de rode vlag gezwaaid werd. Hij kreeg wel wat gele vlaggen, dus die ronde werd verwijderd, waardoor hij weer terug bij af was.' Verstappen ging in zijn ronde wel nog van het gas af, en had zonder de crash van Sainz in die ronde zijn snelste tijd van het weekend kunnen laten noteren. Windsor denkt dat de Nederlander daar een uitstekende uitgangspositie mee misliep.

Verstappen verricht herstelwerkzaamheden

'Nu we het toch over Red Bull hebben: ze herstelden zich geweldig 's nachts, en hadden nu een veel betere afstelling', zo gaat Windsor maar meteen verder met de dag van Verstappen. 'Binnen vijf minuten onder het daglicht zei Max al dat de auto veel beter aanvoelde. Hij was heel snel op de mediumbanden, maar in de derde vrije training was hij veel minder sterk op de zachte banden. Hij wist eerst geen rondetijd neer te zetten, en begon met gebruikte banden aan een tweede poging. Dat ging ook nog niet zo goed, dus het viel nog te bezien hoe hij het in de kwalificatie zou doen.'

Verstappen leverde uiteindelijk een zeer sterk kwalificatieuurtje af. 'Hij was heel sterk in Q1, dus dat was het belangrijkste. In Q2 was hij zowaar nog beter. Hij reed daar een hele sterke ronde. In Q3 dacht ik dat hij zelfs kans maakte op poleposition. Alles was dus nog mogelijk, maar toen crashte Carlos Sainz, waarna iedereen maar één poging kreeg.' Op dat moment hadden alleen Oscar Piastri en Nico Hülkenberg niet al te sterke rondetijden staan.

Nieuwe rijstijl

Windsor staat ook even kort stil bij de polesitter. 'Lando Norris was uitstekend met zijn poleronde, al was hij niet in elke sector perfect. Hij liet in de eerste sector nog wat marge over, maar maakte dat in de tweede en derde sector goed. Wat de poleronde zo goed maakte, is hoe goed hij het in de laatste bocht deed', vindt de Brit, die uitlegt dat de McLaren-coureur daar bij het ingaan van zijn snelle ronden wat de bocht snel inging om vervolgens nog even te remmen, om zo te zorgen dat alles op temperatuur was.

'Max Verstappen deed het echt heel goed', zo gaat Windsor weer snel terug naar zijn favoriet van de dag. 'Hij had eerder in Q2 ook al een probleem met track limits. Hij had één kans om alles goed te doen, en dat deed hij heel sterk. Hij kwam nog nipt tekort, maar het zag ernaar uit dat hij op die ene ronde een normale coureur werd', aldus Windsor, die daarmee op de rijstijl van de Limburger doelt. 'Verstappen maakte zijn bochten net wat langer, en dat deed hij meer dan op welk ander moment van het weekend dan ook. Hij remde iets meer in een rechte lijn, en hij wilde totaal geen risico's nemen. Hij reed vrij conventionele racelijnen, maar dat deed hij wel absoluut perfect. Het was genoeg om de eerste startrij naast Norris veilig te stellen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor leeft mee met Verstappen: 'Een drama voor Verstappen'
Verstappen in bocht 2 tijdens de kwalificatie.

Windsor denkt echter dat Verstappen misschien meer had kunnen halen als er geen rode vlag was geweest. 'Als je de beste sectortijden van Verstappen samenpakt, dan had hij minder dan een tiende achter Norris gezeten. Norris en Verstappen deden allebei wat ze moesten doen. Het was in die ronde heel lastig om te bepalen hoe snel je je outlap moest rijden', zo verschuift Windsor de aandacht naar de derde kanshebber op poleposition, die niet wist te leveren. 'Charles Leclerc reed daarin erg langzaam, en de Ferrari is heel gevoelig voor de temperatuur van de banden. Het was dan ook niet verrassend dat hij in de tweede bocht wijd ging, want ik denk dat zijn banden te koud waren.'

'Ferrari was niet het enige team met problemen met de bandentemperatuur', zo vindt Windsor niet dat de Italiaanse renstal zich daarachter mag verschuilen. 'Ik kan me niet voorstellen dat Red Bull dit wel goed voor elkaar had. Sterker nog, Sergio Pérez liet zien dat het heel lastig was om de banden bij Red Bull op temperatuur te krijgen.' Pérez maakte in Q2 ook een fout, waardoor hij op de dertiende plek bleef steken.

Mercedes als dark horse

Hoewel de aandacht bij de start op Norris en Verstappen gevestigd is, sluit Windsor Mercedes niet uit. 'Het was geen goede dag voor Ferrari, zeker niet vergeleken met Mercedes, waar Lewis Hamilton nipt sneller was dan George Russell. Hij was vooral in de middensector heel sterk, en Mercedes is net als in Bakoe erg snel op de rechte stukken, dus Mercedes staat er goed voor in de race', vermoedt de analist. 'Dat Mercedes op de tweede startrij staat, laat zien dat ze heel goed werk geleverd hebben met de afstelling, net als bij Red Bull.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws