Olav Mol is zwaar onder de indruk van de prestaties van Max Verstappen. De autosportcommentator vindt dat de wereldkampioen in zeer lastige omstandigheden het verschil heeft gemaakt ten opzichte van zijn concurrenten. 'Ze choken allemaal', roept Mol uit in de nabeschouwing van Ziggo Sport, waarin hij uitgebreid uitlegde waarom hij Verstappen zo vond uitblinken.
Verstappen had het op vrijdag nog heel erg lastig, met een vijftiende tijd, al betwijfelt Mol of de Nederlander wel zo ongerust was. 'Ik denk dat Max met de auto die hij tot op heden onder zijn kont had, helemaal niet in de vrijdag geïnteresseerd was. Ik denk dat hij alleen maar bezig was met runs en veel dingen proberen. Daardoor kon hij de foute keuze, die hij in Bakoe maakte, nu omzetten in de juiste keuze', analyseert Mol in gesprek met Rob Kamphues en Robert Doornbos.
'Ik denk dat hij er geen moment wakker van heeft gelegen dat hij op achterstand zat, omdat hij wist: als ik het voor elkaar boks, komt het goed. Bij Max én bij Lewis Hamilton én bij Sergio Pérez hoorde je dat ze na afloop zeiden dat de sleutel in de bandentemperatuur zat.' Ook Charles Leclerc wees hiernaar als verklaring voor het slechte optreden van Ferrari in Q3. 'Verstappen is niet alleen boven de auto, maar ook boven zichzelf uitgestegen', zo vervolgt Mol zijn lofzang.
Verstappen slaat twee keer toe
'Ik heb echt genoten', geeft Mol aan. 'Ik durf hem ook wel aan: ik denk dat ik de beste Max Verstappen heb gezien van de afgelopen tweeënhalve maand, want dit was echt zo'n masterclass. Dat heeft niks met een oranje bril te maken, maar hij laat zien hoe je onder grootse druk gewoon zo'n ronde eruit moet persen. Dat doet hij niet één keer, maar twee keer', zegt Mol, die erop wijst dat Verstappen in Q2 en in Q3 tweemaal nog geen tijd had staan in de slotminuten. 'In Q2 moest hij ook door, omdat er nog no time stond.' Verstappen raakte zijn eerdere ronde namelijk kwijt door een moment van overstuur.
'In Q3 was hij door de code rood niet de enige. Het is zo makkelijk om het fout te doen', weet de ervaren verslaggever. 'Charles Leclerc had bijvoorbeeld ook eerder naar buiten kunnen gaan, maar hij gaat laat naar buiten. Je doet maar één run, en dan weet je dat je geen track limit moet pakken. Leclerc doet dat dan wel', zo uit Mol kritiek op een van de favorieten na de vrijdag. 'Lando Norris zei ook dat hij het wel wat spannend vond. Voor de rode vlag, was zijn ronde veel beter dan zijn uiteindelijke poleronde.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Oscar Piastri hetzelfde: ze choken allemaal een beetje, want Piastri's tijd uit Q2 was goed genoeg geweest om op de tweede startrij te starten, maar het komt er allemaal niet uit', weet Mol, die wijst op het contrast met de wereldkampioen. 'Verstappen doet dat gewoon twee keer achter elkaar, met een onderling verschil van een tiende tussen zijn Q2-ronde en zijn Q3-ronde. Dat is ook wat hij zo ontzettend goed kan. Dit is een serieuze masterclass in omgaan met druk, en het niet in je hoofd laten komen dat het nu wel spannender is dan normaal. Dit was waanzinnig goed.'
Mol is richting een van de coureurs met fouten nog wel vergevingsgezind. 'Laten we wel reëel zijn: Piastri mag dit soort dingen wel nog laten gebeuren, want hij was vorig jaar nog maar een rookie', zegt Mol over de 23-jarige. 'Hij is nog zo jong, en hij komt van zo ver, en hij moet nog zoveel leren. Je zag nu ook grote onderlinge verschillen tussen de coureurs. Tussen Norris en Piastri zat vier tienden, en tussen Max en Pérez zat ook heel veel verschil.'
Colapinto wordt een serieuze optie
'Dat zag je bij Williams dan weer niet, en daaraan zie je dat Franco Colapinto ook uit het juiste racehout gesneden is.' De Argentijn was maar 0,007 seconden langzamer dan Alexander Albon, en kwalificeerde zich als twaalfde. Colapinto is ook de enige coureur, die jonger is dan Piastri. 'Ik zou het belachelijk vinden als Audi hem niet zou pakken. Hij is altijd beter dan Gabriel Bortoleto, want hij heeft meer ervaring. Hij is ook altijd beter dan andere namen die genoemd worden als het rookies zouden zijn, en als Audi kiest voor Nico Hülkenberg en Valtteri Bottas, vind ik dat het stomste wat je kunt doen. Dan kies je twee dezelfde paarden. Bottas kan het in een Sauber niet, dus als je er een Audi-sticker op plakt, kan hij het ook niet.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties