Robert Doornbos gelooft er niet in dat Red Bull Racing weer helemaal terug is, nu Max Verstappen een plekje op de eerste startrij heeft veroverd. De Rotterdammer maakt juist aan de wisselvallige vorm van Red Bull dat het kwartje soms de goede kant opvalt, en soms niet, zoals in Bakoe. Als de afstelling dan wel redelijk op orde is, heeft Red Bull Verstappen achter de hand om de kastanjes uit het vuur te halen.
Red Bull gaf in Bakoe al aan dat men wist waar het probleem zat, en dat er hard aan een oplossing gewerkt wordt. Sindsdien ging het soms erg slecht, maar waren er ook lichtpunten, zoals de zaterdag van Verstappen in Singapore. 'Ik denk niet dat ze het lek boven hebben, maar ze hebben wel enorme aanpassingen doorgevoerd aan de auto sinds de vrijdag', zegt Doornbos in de nabeschouwing van Ziggo Sport. 'Die hebben goed uitgepakt.'
'De gave van Max'
De voormalige Formule 1-coureur van onder meer Red Bull legt daarna uit wat dan de precieze wijzigingen zijn aan de RB20 van zijn landgenoot. 'Ze hebben de auto veel stijver gemaakt. Als je dat doet, kan je de auto ook lager zetten. Daardoor heb je wat meer grip', weet Doornbos. De prijs die Verstappen daarvoor betaalt, is dat de auto weer meer gaat stuiteren. 'Als Max vertrouwen heeft, heeft hij de gave omdat om te zetten in een snelle rondetijd.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In de afgelopen weekenden ging het juist nog niet naar wens bij Verstappen. 'In Monza had hij gewoon geen pace. Dan kan je het verschil niet maken. Hij is één van de all-time greats, maar er is wel een limiet aan wat je met talent goed kan maken. Als je hem in een Visa Cash App RB zet, wint hij geen Grand Prix. Je hebt nu eenmaal goed materiaal nodig', weet Doornbos, die Verstappen zijn kans zag benutten. 'Dat is de gave van Verstappen, om aan te kunnen geven wat hij mist in de auto. Als je dan iets van dat gevoel krijgt - want we hoorden op de boordradio dat het beter voelde dan op vrijdag - dan kan hij het verschil maken, en heeft hij snel zijn zelfvertrouwen terug.'
McLaren maximaliseert wederom niet
'Norris reed geen perfecte ronde, maar hij reed in de vrije training al iedereen op een hoopje. Norris heeft gewoon de snelste auto', zo verklaart Doornbos de poleposition van de 24-jarige. Waar Verstappen maximaliseerde, deed Norris dat volgens Doornbos qua rondetijd juist niet. De analist wijst er dan ook op dat Norris pas aan het einde van Q3 zijn eigen tijd uit VT3 wist aan te scherpen. 'Topsport is ook een psychologisch spel. Het moet ook allemaal wel kloppen, en hij reed op een millimeter na de auto aan gort. Dat hoort er in de kwalificatie ook bij.'
Waar Norris wel de best mogelijke startpositie pakte, gold dat niet voor Oscar Piastri. De jonge Australiër stevende op de tweede startplek af, maar maakte een fout, waardoor hij op P5 strandde. 'Piastri was wel aan het zoeken naar balans. Je ziet dan dat Singapore toch weer een ander spelletje is. Er zijn nog meer hobbels. Je moet negentien bochten aan elkaar knopen. Je moet in de race wel rekening met hem houden, want het pakket is er. De McLaren levert absoluut.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Piastri zal, voordat hij Verstappen kan bedreigen, in de race dan wel eerst een weg langs George Russell en Lewis Hamilton moeten vinden. Net als Hamilton staat Piastri wel aan de schone kant van de grid. Hoewel de kant van de grid de laatste seizoenen op veel circuits niet meer veel uitmaakte, verwacht Verstappen dat zijn kant van de grid dit weekend wel een duidelijk nadeel geeft.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties