Het 2021-seizoen van Daniel Ricciardo verloopt niet bepaald zoals gewenst, maar McLaren zit er niet mee. De eerste seizoenshelft van de oud Renault-rijder wist hij het teamgenoot Lando Norris maar zelden moeilijk te maken en dat komt vooral vanwege de McLaren-bolide. Andrea Stella, Racing Director bij McLaren, licht toe waar het precies fout gegaan is en dat de Britse renstal de problemen al wel aan zag komen.
'Onze auto vraag speciale aanpassingen aan iemands rijstijl. Het is het tegenovergestelde van wat Daniel bij Renault gewend was. Ricciardo rolt liever de bocht in en is niet zo agressief op de remmen als de auto van hem verlangt', aldus Stella, die tegenover Auto, Motor und Sport in detail treedt over wat het precies is dat Ricciardo niet ligt wat het nieuwe materiaal betreft. Ook bij Renault kende hij een wenperiode, maar na een half jaar zat hij wel al min of meer op zijn oude niveau.
Stella vervolgt bij het Duitse medium met het feit dat McLaren al vrij snel doorhad dat dit een probleem zou worden. Zodoende stelden de ingenieurs meteen een apart simulatortraject op voor de Australiër. Het mocht niet baten, tot op heden bleef de gewenste stap in prestaties uit. Het leek de afgelopen wedstrijden beter te gaan, maar in Hongarije zat Ricciardo weer een halve seconde achter teamgenoot Lando Norris.
Ricciardo de muzikant
Stella maakt gebruik van een metafoor om te omschrijven hoe het kan dat Ricciardo nog steeds niet in topvorm is bij zijn nieuwe team: 'Ik vergelijk het graag met een muzikant. Je kan een gitarist exact uitleggen hoe hij zijn instrument moet gebruiken, maar het duurt even voordat de muzikant een concert kan geven.' Ricciardo weet inmiddels wel hoe hij met de MCL35M om moet gaan, maar heeft er nog niet voldoende vertrouwen in om het teamgenoot Norris moeilijk te maken.
In principe is dit geen probleem, maar in de F1 wel. In de koningsklasse van de autosport is de tijd van deelnemers namelijk zeer beperkt, zo ook voor de voormalig Red Bull Racing-man. Stella: 'Wat dit nog lastiger maakt is dat het moeilijk is om vandaag de dag te trainen in de Formule 1. Op vrijdag traint men nu een uur minder en in dat uur moet je je voorbereiden op de race.' Geen ruimte dus om te wennen aan het materiaal.
Er wordt verder wel gewoon doorgewerkt in Woking om Ricciardo op niveau te krijgen. McLaren twijfelt nog steeds niet aan de klasse van haar recente aanwinst, en ook is de hoofdingenieur te spreken over zijn positieve instelling. Wel komt daarbij een kanttekening dat de McLaren inmiddels wel licht aangepast is aan de voorkeur van Ricciardo, maar dat het daarbij blijft. 'Het verbeteren van de aerodynamische efficiëntie is het belangrijkste doel van de ingenieurs.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties