Red Bull profiteerde van McLarens fout: 'Norris had, in het openbaar dan, een genuanceerde mening' Formule 1
Formule 1

Red Bull profiteerde van McLarens fout: 'Norris had, in het openbaar dan, een genuanceerde mening'

Red Bull profiteerde van McLarens fout: 'Norris had, in het openbaar dan, een genuanceerde mening'

De dominantie van McLaren werd door Max Verstappen verbroken op Suzuka. De viervoudig wereldkampioen pakte op zaterdag de poleposition en wist die op zondag te verzilveren, ondanks dat hij niet de snelste auto had. De problemen van de RB21 zijn dan ook nog lang niet opgelost, maar deze zege was een gigantische opsteker voor het team. McLaren zal het Japanse asfalt ongetwijfeld vervloeken.

Op vrijdag stond Red Bull Racing er nog beroerd voor. Helmut Marko had het over een 'slechte' auto, en had zijn twijfels over wat de mogelijkheden waren dit weekend. Verstappen en zijn ingenieurs werkten tot de kwalificatie aan de afstellingen van de auto: constant aanpassen, de wijzigingen testen, en weer terug de garage in om meer aan te passen. De auto is binnenstebuiten gekeerd om Verstappen enigszins competitief materiaal te leveren.

'Daardoor was de vreugde bij Red Bull na de kwalificatie al groot', begint Auto, Motor und Sport. 'Verstappen had dankzij een magische ronde de RB21 op poleposition gezet. De McLaren-coureurs moesten toekijken. Wat op dat moment niemand kon vermoeden: het resultaat van zaterdag zou ook het resultaat van zondag worden. Alle experts gingen ervan uit dat McLaren tijdens een droge race hun sterkte, minder bandenslijtage, beter zou kunnen benutten.'

Dat gebeurde echter niet. Teambaas Andrea Stella ergerde zich aan het nieuwe asfalt in sector 1 op Suzuka. 'In combinatie met de harde band van Pirelli was er nauwelijks bandenslijtage. Stella zei dat dat hen had geschaad, omdat McLaren haar sterkte niet kon benutten', vervolgt het Duitse medium, dat aankaart wat F1-analist Mark Hughes ook al besprak. 'Hoewel Verstappen dankzij zijn overwinning nog maar één punt achter WK-leider Norris staat, was men bij McLaren ondanks P2 en P3 niet tevreden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull profiteerde van McLarens fout: 'Norris had, in het openbaar dan, een genuanceerde mening'
Verstappen gaf de McLarens een pak slaag in Japan.

Poging van Norris werd geblokkeerd

Norris bleef Verstappen onder druk zetten, maar kwam niet binnen een seconde van de Nederlander. 'Alleen tijdens ronde 21 werd het spannend, toen ze tegelijkertijd hun pitstop maakten. De pitstop van Red Bull duurde langer dan die van McLaren', schrijft Auto, Motor und Sport. Teambaas Christian Horner verklaarde dat dit kwam door een aanpassing aan de voorvleugel. 'Ze kwamen daarna zij aan zij de pitstraat uit.'

Norris wilde Verstappen voorbij, maar de viervoudig wereldkampioen gaf hem geen ruimte. 'Norris moest daardoor kort door het gras, waarna hij klaagde op de boordradio. De stewards gaven geen gehoor. Na de race had Norris, weliswaar in het openbaar, een genuanceerde mening', verwijst het medium naar de uitspraak van Norris: 'Ik denk dat dit gewoon racen is. Max zou de laatste zijn die vrijwillig ruimte vrijmaakt.'

Strategie van McLaren wederom onder de loep

Meerdere analisten vroegen zich na afloop af waarom McLaren besloot om Piastri eerder te laten stoppen dan Norris. 'Red Bull had geluk dat McLaren met Norris niet voor de undercut ging. In de plaats van de als tweede rijdende Norris als eerste naar binnen te halen, kreeg Piastri in ronde twintig de harde band. Vanaf dat moment wist men bij Red Bull dat Norris een ronde later zou stoppen, en haalde men Verstappen tegelijk binnen', schrijft Auto, Motor und Sport.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull profiteerde van McLarens fout: 'Norris had, in het openbaar dan, een genuanceerde mening'
Verstappen en Norris gingen tegelijkertijd de pitstraat in.

McLaren verzocht Norris in ronde achttien eigenlijk al om binnen te komen, maar riepen later dat hij buiten moest blijven. Wellicht wilden ze kijken of Red Bull in de val te lokken was, maar de Oostenrijkse renstal gaf geen kik. Uiteindelijk heeft McLaren het zelf minder verstandig aangepakt. 'Op het eerste gezicht leek het logischer om Norris eerder naar binnen te halen in de strijd om de zege, maar McLaren moest ook verdedigen tegen Russell in de Mercedes.'

Waarom wisselde McLaren de rijders niet?

Naast de vragen over de strategie vroeg men zich ook af waarom McLaren niet besloot de rijders te laten wisselen van positie. Er was genoeg tijd om de wissel door te voeren en later eventueel weer te wisselen, als Piastri Verstappen niet te pakken kon krijgen. Charles Leclerc reed er twaalf seconden achter. 'Stella legde uit dat Piastri nauwelijks sneller was en dat het niets op had geleverd. De turbulenties door vuile lucht zouden te groot zijn geweest.'

Daarop had Marko een gevat antwoord: 'Wij zouden de rijders wel gewisseld hebben, maar McLaren heeft papaja-regels, dat zijn nou eenmaal hun eigen regels.' Verstappen en McLaren reden in hun eigen wereldje vooraan het veld, terwijl Mercedes en Ferrari er een beetje achteraan reden. 'Tot aan de kwalificatie gold George Russell nog als de belangrijkste uitdager van McLaren, maar met startplek vijf was zijn race eigenlijk al voorbij.'

Russells undercut werkte niet en Leclerc reed kleurloos rond op P4. 'Russells teamgenoot Andrea Kimi Antonelli kwam tegen het einde van de race nog dicht bij de teamleider van Mercedes. Dat kwam door zijn lange eerste stint op de mediums, waarna hij de veel versere band goed kon benutten', analyseert het Duitse medium. 'Hamilton kwam als zevende over de finish. Teambaas Vasseur moet opnieuw kritische vragen beantwoorden. Ferrari ligt te ver achter de concurrentie.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws