Windsor ziet Verstappen de regie bij McLaren in handen nemen: 'Alle lof om dit af te dwingen' Opinie
Opinie

Windsor ziet Verstappen de regie bij McLaren in handen nemen: 'Alle lof om dit af te dwingen'

Windsor ziet Verstappen de regie bij McLaren in handen nemen: 'Alle lof om dit af te dwingen'

Max Verstappen moet het dan wel opnemen tegen twee snellere McLarens, maar Peter Windsor merkt op dat het toch echt de Nederlander is die bepaalt wat de concurrent doet. Hoewel McLaren een duidelijk voordeel qua auto heeft, weten Lando Norris en Oscar Piastri de wereldkampioen maar niet af te schudden. Verstappen kwam met zijn eerste overwinning van het seizoen één punt achter Norris te staan in het kampioenschap.

De race in Suzuka kende niet veel memorabele momenten, maar toch voelde Windsor zich anderhalf uur lang geboeid. 'De Japanse Grand Prix was zonder twijfel een schoolvoorbeeld ervan dat we niet veel inhaalacties nodig hebben voor een spannende race van start tot finish', opent de analist in zijn nabeschouwing op YouTube. 'Het resulteerde naar mijn mening in de beste overwinning van Verstappen op een droge baan sinds de Amerikaanse Grand Prix van 2021, toen hij Lewis Hamilton versloeg met een bandennadeel.'

Oranje schaduw

'Dit was echt sensationeel', oordeelt Windsor. 'Die geweldige poleposition speelde natuurlijk een belangrijke rol. Hij verdiende die startplek door met ongelofelijk veel snelheid de eerste bocht in te duiken, vergeleken met de McLaren-coureurs', zo verwijst Windsor naar zijn analyse van de kwalificatie, waarbij hij data toonde om het verschil aan te duiden. 'Vanaf de poleposition controleerde Max de race. Hij stond wel van start tot finish onder druk.'

'Het lijdt geen twijfel dat de McLaren duidelijk de betere auto was', beseft de 72-jarige. 'Max maakte toch geen fouten en lette op zijn banden, en won de Grand Prix met een seconde voorsprong. De druk moet echt torenhoog geweest zijn. Elke keer als hij in zijn spiegels keek, zag hij oranje, met name van Lando Norris. Dit was een geweldig herstel van Max na een slechte vrijdag, waarbij hij veel onderstuur had. Vervolgens pakte hij de poleposition met die ontzagwekkende ronde, en vervolgens bleef het ook nog droog. Verstappen had het voordeel van de regen niet, maar versloeg de McLarens alsnog. Het was echt fenomenaal van hem.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

japan 2025 max verstappen lando norris oscar piastri 25
Verstappen zag veel oranje in zijn spiegel.

Windsor voegt toe dat Verstappen naast het nadeel van de auto ook nog met twee problemen kampte. 'Max had problemen met het opschakelen, vooral in de eerste sector in het eerste deel van de race. Red Bull loste dit binnen enkele ronden op. Later hoorden we ook dat Verstappen een probleempje had met de voorvleugel, die niet goed was aangepast bij de pitstop. Het leek Max niet te beïnvloeden, en dat is tegenwoordig ook vrij normaal voor Max', zegt Windsor hoofdschuddend. 'Hij reed gewoon heel sterk.'

McLaren met slecht acteerwerk

Verstappen profiteerde er volgens Windsor wel van dat hij niet Piastri, maar Norris in zijn spiegels zag. 'Als Oscar Piastri zich voor Lando Norris gekwalificeerd had - want het verschil was behoorlijk klein - dan krijg je het gevoel dat het een spannendere race voor de overwinning zou zijn geweest. Lando Norris leek zich er al heel snel bij neer te leggen dat inhalen haast onmogelijk was in Suzuka, zelfs met DRS. Hij wilde zo dicht mogelijk achter Max rijden, zonder zijn banden te belasten. Hij bleef maar achter Max hangen, en wachtte op een fout van Max, of een strategische actie van het team.'

Windsor was na de vrijdag nog overtuigd van een overwinning voor Norris, maar de Brit wist die verwachting niet waar te maken. 'McLaren probeerde het wel op knullige wijze, door Norris binnen te halen. We maken een pitstop om de leiding te grijpen! Ze wilden kijken of Max zich hierdoor in de val zou laten lokken, maar Red Bull viel hier niet voor en hield Max buiten', zo vindt Windsor het een zwakke poging van McLaren.

'De volgende ronde kwam Max wel binnen en McLaren volgde hem maar gewoon. Ze deden gewoon hetzelfde als Max!' Daarmee haalde McLaren de mogelijkheid weg om de situatie uit te buiten waarbij het team met twee coureurs tegen een eenling streed. 'Dat was een fout! Ze moesten Lando minimaal nog één ronde buiten houden, al was het maar om te kijken wat hij kon doen. Wat wil je bereiken als je in dezelfde ronde naar binnen komt? Ze kwamen daarna allebei op harde banden naar buiten.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor ziet Verstappen de regie bij McLaren in handen nemen: 'Alle lof om dit af te dwingen'
Windsor meent dat Norris niet had moeten reageren op de pitstop van Verstappen.

Nog meer slecht acteerwerk

Hoewel McLaren een vreemde keuze maakte, pakte die nog bijna goed uit. 'Het werd zowaar ook nog spannend, omdat Max een langzamere pitstop had', stipt Windsor aan, die vindt dat Verstappen gelijk had in het akkefietje dat volgde. 'Max zat zonder enige twijfel voor Lando in de pitstraat, dus hij kon zelf bepalen welke lijn hij wilde nemen. Lando kwam half naast Max, en dacht blijkbaar even dat Max hem ruimte zou geven. Dat gaat Max natuurlijk nooit doen', lacht Windsor.

'Dat was ook niet nodig, want hij reed voor Lando', zo merkt de analist op dat Norris helemaal geen ruimte had verdiend. 'Vervolgens bleef naast Max rijden en reed gewoon het gras op. Daarna kwam hij op de radio klagen: hij duwde me van de baan af!' Windsor moet ook lachen om de reactie van McLaren: 'Ja, dat hebben wij ook gezien. Natuurlijk greep de wedstrijdleiding hier niet in', concludeert Windsor. 'Als je daarnaast bekijkt dat McLaren Verstappen eerder naar binnen wilde lokken, was het allemaal nogal klungelig bij McLaren.'

In de macht van Verstappen

Na de pitstops had McLaren alleen nog maar de optie om Verstappen op de baan in te halen. 'In het laatste deel van de race was Oscar duidelijk sneller, en ik vond het vreemd dat McLaren hem geen kans gaf om Max aan te vallen', geeft Windsor aan. 'Dat hebben we vaker gezien. Je kunt dit uitproberen, en als hij Max niet inhaalt, kun je teruggaan naar de oorspronkelijke plekken. Dat zou de moeite waard geweest zijn, want de McLaren was duidelijk sneller. Hij had Max hier minimaal mee onder druk kunnen zetten.'

Windsor vermoedt dat de keuze van McLaren te maken heeft met 2024. 'Misschien maakte McLaren zich zulke zorgen over teamorders en het bevoordelen van een coureur dat ze dit niet wilden doen. Dit begon allemaal met de Hongaarse Grand Prix', denkt Windsor. 'Lando had toen een zekere zege, die hij aan Piastri moest geven. Zodra je daarmee begint, verlies je de controle. Nu lijken ze te conservatief te zijn, want ze hadden echt een betere auto. Alle lof voor Red Bull en Max Verstappen om deze situatie bij McLaren af te dwingen. McLaren was beperkt in alles wat het deed, en dat was puur te danken aan de perfectie van Verstappen en Red Bull', zo vindt hij dat Verstappen in 2024 deze onwerkbare situatie bij McLaren al heeft afgedwongen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

hongarije max verstappen lando norris oscar piastri mclaren red bull
Het gedoe bij McLaren begon in Boedapest.

Norris 'sneu om te zien'

'Het is moeilijk om te zeggen hoeveel langzamer de Red Bull over een ronde is', gaat Windsor verder. 'In de kwalificatie zat het heel dicht bij elkaar, maar dat was vooral aan Max Verstappen te wijten. McLaren was wel veel beter qua bandenmanagement, omdat ze een veel breder werkvenster hebben, maar dat voordeel hebben ze niet uitgebuit.' Verstappen werd nooit serieus onder druk gezet, en kon zijn banden zo beter managen.

'McLaren denkt waarschijnlijk dat hun keuze om twee sterke coureurs in te zetten gerechtvaardigd is, want ze hebben heel veel punten gepakt in het constructeurskampioenschap', zo probeert Windsor zich in Andrea Stella te verplaatsen. 'Saai!' roept de analist uit, terwijl hij opzichtig gaapt. 'Je wil de race winnen. Verstappen is een pure coureur, die de race wil winnen. Ik denk dat dit ook voor Piastri geldt. Lando stelde zich professioneel op, en gaf de zege al snel op. Dat was sneu om te zien', vindt Windsor.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws