piastri suzuka 1 mclaren 2 Formule 1
Formule 1

Piastri stelt geen kans gemaakt te hebben: ‘De race is praktisch op zaterdag beslist’

piastri suzuka 1 mclaren 2

Oscar Piastri startte de Grand Prix van Japan vanaf P3 en daarmee was in feite al beslist dat hij niet zou kunnen winnen. De Australiër kon zijn teamgenoot prima bijhouden en had er vertrouwen in dat hij Max Verstappen ook kon pakken, maar het gebrek aan inhaalmogelijkheden deden hem de das om. De race werd op zaterdag al gewonnen, moet de coureur zelf vaststellen

Journalist Mark Hughes behandelde tijdens zijn analyse meerdere scenario’s waarin McLaren had kunnen winnen, maar moest vaststellen dat deze scenario’s voor kopzorgen bij McLaren zouden hebben gezorgd, of dat het risico te groot was. Zijn conclusie was dat Verstappen met zijn poleposition de race al won. Piastri is het daar roerend mee eens. ‘De race is praktisch op zaterdag beslist’, aldus de coureur die op de dag van de race zijn 24e verjaardag vierde. ‘De pace was hel goed. Volgende keer moet ik zorgen voor een betere uitgangspositie om optimaal te profiteren’, stelt de Australiër bij Motorsport.com.

Vragen om teamorders was een poging waard

De McLaren-coureur zat teamgenoot Norris flink op de hielen en gaf via de radio aan bij zijn engineer dat hij sneller was dan de Brit. Verstappen lag niet al te ver voor het duo en dus rook Piastri een kans om de Nederlander aan te vallen. Piastri vroeg om hulp, maar kwam van een koude kermis thuis. McLaren heeft team orders voorlopig afgezworen om de coureurs het zelf uit te laten vechten in de jacht op het kampioenschap. De Australiër kreeg dus geen hulp van de pitmuur bij het voorbijrijden van zijn teamgenoot.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen lando norris oscar piastri japan 2025
Verstappen, Norris, Piastri. Dit was het beeld tijdens vrijwel de gehele Grand Prix.

Piastri moest zelf aan de bak om Norris te kunnen pakken. Hij kwam zeer dicht bij en reed in de DRS-zone van zijn teamgenoot, maar uiteindelijk was er geen sprake van serieuze inhaalpogingen. Ondanks de uiteindelijke derde plaats, snapt Piastri het team helemaal. Dat gebeurt helaas als je achter hen kwalificeert’, stelt hij vast. Toch wilde hij het graag geprobeerd hebben. ‘Ik kon op zijn minst de vraag stellen, maar ik denk dat ze een eerlijke reactie gaven’, stelt Piastri vast.

Russell was de reden voor pitstop, niet een undercut

Een van de redenen die Hughes in zijn analyse noemde om Piastri als eerste te laten stoppen, was de dreiging die George Russell vormde voor de Australiër. Norris had in dit dergelijke scenario moeten stoppen in ronde 19 en Piastri had dan moeten doorgaan tot minstens ronde 21. De Mercedes-coureur stopte echter in rond 19 en had met vers rubber een gevaar kunnen vormen. De Brit had uiteindelijk niet genoeg snelheid om het de McLarens moeilijk te kunnen maken, maar Hughes benadrukt dat het team uit Woking dit niet zeker had kunnen weten.

Uiteindelijk stopte Piastri als eerste, en hij benadrukt zelf dat dit inderdaad met Russell en de overige coureurs achter hem te maken had en dus geen poging was tot het plaatsen van een undercut op de twee mannen voor hem. ‘Dat ging meer om de coureurs achter me, want ik begon moeite te krijgen met de mediums’, geeft de Australiër toe. ‘Er was bovendien bepaalde periode waarin ik een pitstop kon maken’, voegt hij eraan toe. Hij staat achter het team wat betreft deze keuze. ‘Ik denk dat het team de juiste keuze heeft gemaakt, want ik viel in een groot gat’, stelt de man die momenteel P3 bekleed in het kampioenschap.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws