McLaren gaat met de beste score van de paddock naar huis nadat Oscar Piastri en Lando Norris voor een één-tweetje zorgden. Het had niet veel gescheeld, of de P2 van Norris was in het water gevallen. De Brit had namelijk een probleem met zijn rempedaal, waardoor de pitmuur toch behoorlijke zweethandjes kreeg. Andrea Stella is blij met het resultaat, maar dat probleem in de auto van Norris is onacceptabel.
'De race was spannender dan hij misschien leek!' begint de McLaren-teambaas bij Sky Sports na afloop. Norris verloor veel tijd in de laatste ronden en George Russell was hard aan het pushen om het gat tussen hen kleiner te maken. 'Allereerst verloren we bij de pitstop van Lando een positie aan Russell, dus die moesten we terugwinnen dankzij een geweldige inhaalactie van Lando', looft Stella.
'Daarna ging het vooral om het observeren van het gedrag van de banden, maar we waren nerveus omdat we wisten dat er veel graining was. Het was niet duidelijk of we voor een eenstopper of een tweestopper moesten gaan', verklaart de Italiaan het dilemma van het strategische team. 'Onze concurrenten splitsten zich op. Welke strategie kies je dan? En toen, ongeveer vijftien à twintig ronden voor het einde kregen we een probleem met het rempedaal.'
Norris moet trappen
Daarom lukte het de Brit ook niet om dichter bij zijn teamgenoot te komen, en moest hij denken om het gat achter zich. Uiteindelijk haalde hij de finish gewoon als tweede. 'Lando en het team deden uitstekend werk door zich aan te passen aan het probleem en de rijstijl zo te wijzigen dat het geen fataal probleem werd', vervolgt Stella. 'Dus, niet zonder de nodige spanning, hebben we een P1 en P2 binnengehaald. Dit laat zien hoe marginaal alles is en dat we nog altijd beter kunnen doen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Stella is vooral trots op Piastri, die een erg sterke race heeft gereden. De Australiër deed het voorwerk op zaterdag, door de poleposition te bemachtigen tijdens de kwalificatie. 'Twaalf maanden geleden was dit een van de moeilijkste circuits voor Oscar. Vorig jaar had hij hier een van zijn zwaarste races. De prestatie die hij dit weekend heeft neergezet, laat zien hoe snel hij groeit en verbetert. Het talent dat we bij McLaren in onze rijdersopstelling hebben, is ongelooflijk.'
Een pluim voor beide rijders
Eerder in het weekend zei Stella nog dat Norris moeite had in China omdat de auto iets minder bij zijn rijstijl past. Dat zei Norris overigens zelf ook. Hij moet een manier vinden om er wel mee om te gaan, en dat leek uitstekend te gaan op zondag. 'Om zijn talent optimaal te benutten, moet de auto zich op een bepaalde manier gedragen', legt de McLaren-teambaas uit. 'Dat was hier moeilijk door de banden, en tot op zekere hoogte door de auto. Maar hij erkende de situatie en verbeterde zich gedurende het weekend en vandaag was hij sterk.'
Stella suggereert dat het einde van de race mogelijk nog spannender was geweest als Norris geen last had gehad van remproblemen. 'Zeg dat maar niet tegen Zak, die was al gestrest genoeg!' lacht de Italiaan, die naast de McLaren-CEO staat. Het gedoe met de remmen liet volgens Stella ook zien dat de marges helemaal niet zo groot zijn als sommigen wellicht denken. 'Op basis van de eerste races lijken we in een goede positie te zitten, maar ik denk dat ons voordeel hier niet groter was dan misschien een tiende of twee.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De Italiaan benadrukt daarom, ook intern, dat McLaren niet achterover kan leunen en kan verwachten dat het allemaal komt aanwaaien, omdat ze de beste auto hebben. 'Dit laat zien dat we moeten blijven verbeteren. Dat is de boodschap aan het hele team: we mogen niet op onze lauweren rusten. We moeten blijven werken aan de auto. De Formule 1 verkeert in een geweldige staat, met vier teams die elke race kunnen winnen. Dat maakt het spannend. We kijken uit naar meer races met hevige concurrentie.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties