Lando Norris domineerde bijna de hele sprintkwalificatie, maar zag uiteindelijk Oscar Piastri de poleposition voor de sprintrace pakken voor zijn teamgenoot. Max Verstappen start achter Charles Leclerc als vierde, met Carlos Sainz en George Russell op de derde rij. Lewis Hamilton en Sergio Pérez vielen in SQ2 al af.
Na slechts één vrije training, waarin Lando Norris de snelste tijd liet noteren, maar Max Verstappen brak zijn enige ronde op zachte banden af, was Norris de grote favoriet. De Nederlander leek wel op weg te zijn naar een redelijk snelle tijd, en gaf na twee sectoren 0,15 seconden toe op Norris. In de Sprint Shootout was Verstappen, die dit weekend over een nieuwe krachtbron beschikt, en in de hoofdrace dus vijf plekken terug wordt gezet, de laatste die naar buiten reed.
SQ1: Verstappen bij eerste poging voor Norris, Lawson maakt indruk
In de Sprint Shootout moeten de coureurs in SQ1 en SQ2 verplicht de mediumbanden gebruiken, dit weekend de C4-banden. In de eerste snelle ronde was Pierre Gasly verrassend genoeg sneller dan beide Ferrari's. De Fransman zag teamgenoot Esteban Ocon sneller gaan, tot Sergio Pérez de lat hoger legde met een 1:11,1. De tijden bleven kelderen, en George Russell door als eerste in de 1:10s, onder een bewolkte hemel. Hoewel eerder alleen regen op zaterdag en zondag voorspeld werd, was er nu ook kans op regen later in de verkorte trainingssessie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Alle Britten leken het goed voor elkaar te hebben: Norris nam het stokje over met een 1:10,6, maar Liam Lawson ging verrassend genoeg nóg sneller. Oscar Piastri en Nico Hülkenberg namen de eerste twee plekken over, waarna het alleen nog wachten was op Max Verstappen. De Nederlander kon de eerste tijd niet pakken, maar stond met 1:10,3 op de vierde plek, net achter Lawson. De Ferrari's wisten dat het veel sneller moest, want zij waren inmiddels afgezakt naar de veertiende en achttiende plek. Het Italiaanse team nam geen risico en schoof met een tweede ronde op naar P2 en P3.
SQ1: Norris slaat bizar gat
Aangezien de verschillen erg klein waren en er veel baanevolutie was, durfde niemand het aan om binnen te blijven staan. Alles kwam dus op de slotminuten aan van het kwalificatiedeel van twaalf minuten. Verstappen schoof op naar de tweede tijd, achter Piastri. Enkele seconden later ging Pérez zelfs nipt sneller dan Verstappen, terwijl Hamilton twee tienden langzamer was, maar daardoor slechts negende stond, met nog veel coureurs achter zich.
Een positieve uitblinker was Oliver Bearman, die maar 0,033 seconden langzamer was dan Verstappen. De eerste plek ging echter naar landgenoot Norris. De titelkandidaat was maar liefst 0,9 seconden sneller dan de Red Bulls, terwijl Piastri tweede eindigde op 0,788 seconden achterstand: een bizar gat. Eén team was na SQ1 al uitgeschakeld: Aston Martin met Fernando Alonso als zestiende en Lance Stroll als negentiende. Ook Ocon, Yuki Tsunoda, en vaste hekkensluiter Zhou Guanyu haalden het niet, terwijl diens teamgenoot Valtteri Bottas als vijftiende en laatste doorging. Liam Lawson mocht ook tevreden zijn, nadat hij de twaalfde tijd klokte, terwijl zijn teamgenoot als achttiende afviel.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
SQ2: Veel grote verrassingen
In het tweede kwalificatiedeel, dat slechts tien minuten duurt, wilden veel coureurs niet tot het laatste moment afwachten, omdat het steeds harder begon te waaien, en de kans op regen leek te stijgen. Russell opende met een 1:09,6, maar Norris was wederom een klasse apart met een 1:09,0. Alleen Carlos Sainz wist van de Ferrari's en Mercedessen nipt binnen de halve seconde te blijven.
Verstappen weerde zich in de eerste sector kranig en was daar zelfs sneller dan Norris. In de tweede sector met veel langzame bochten was hij echter kansloos tegen zijn concurrent. Zijn voordeel sloeg om in een achterstand van drie tienden, en op start-finish was dat zelfs ruim vier tienden. Dat leverde Verstappen wel een tweede tijd op na de eerste snelle pogingen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De outsiders - Bottas, Bearman, Hülkenberg, en Lawson - wachtten tot de laatste minuten van de sessie. Bearman zette een fenomenale tijd neer en schoot naar de vijfde stek, en versloeg daarmee Hülkenberg, die afviel. Een andere afvaller was Sergio Pérez. De Mexicaan haalde de vlag niet eens, en was afgezakt naar de gevarenzone, net als Hamilton. De Brit was wel aan het verbeteren, maar kwam niet verder dan de elfde tijd. Verder vielen ook Franco Colapinto en Bottas af.
Er waren dus veel verrassingen in de top tien: Norris was het snelste voor Piastri en Leclerc, die met tijdsverbeteringen nog opschoven. Norris, Verstappen, en Sainz bleven echter binnen en hielden zo een setje banden achter de hand. De onderste helft van de top tien was opvallend: Gasly, Bearman, Russell, Lawson, en Albon! Alleen McLaren en Ferrari waren dus nog compleet in het laatste kwalificatiedeel.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
SQ3: Piastri verrast Norris
Aan het begin van het laatste kwalificatiedeel regende het nog niet, maar waaide het wel erg hard: een duidelijk voordeel voor auto's met een goede balans, zoals McLaren. Een ander cruciaal verschil is dat de overgebleven coureurs nu zachte banden mochten gebruiken, waarbij de teams slechts één setje kunnen inzetten. McLaren nam het zekere voor het onzekere en ging met beide coureurs, net als Alexander Albon, snel naar buiten, terwijl de rest afwachtte.
Norris was in de eerste sector al twee tienden sneller dan zijn teamgenoot, en behield dat voordeel ook. Norris reed een 1:08,9, maar was daarmee nauwelijks sneller dan in SQ2. Piastri was drie tienden langzamer. De andere zeven coureurs kwamen met drie minuten te gaan voor het eerst naar buiten, waarbij Verstappen met risico op rode vlaggen als voorlaatste aan zijn ronde begon. Bearman veroorzaakte geen rode vlag, maar maakte wel een fout, en liet zo in de eerste sector al bijna een seconde liggen, en verloor ook zijn tijd.
De Ferrari's daagden als eersten Norris serieus uit. Leclerc was twee tienden langzamer dan de Brit, en Sainz was op zijn beurt nog een tiende langzamer. Piastri verraste echter door bij een tweede ronde 0,029 seconden sneller te gaan dan Norris. Verstappen was nog op pad, maar verloor te veel tijd in de middensector. Hij vond het vierde plekje tussen de Ferrari's, waardoor Piastri eerste eindigde, voor Norris, met Leclerc, Verstappen, Sainz, en Russell op flinke afstand. Gasly, Lawson, Albon, en Bearman maakten de top tien vol.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties