Zak Brown heeft het al het hele seizoen gemunt op Red Bull Racing en Christian Horner, en dit weekend was Helmut Marko het doelwit. Daarnaast richtte de Amerikaan zich op een mechanisme waarmee Red Bull de rijhoogte van de voorste bib kan aanpassen: een systeem dat legaal is, maar dat onder Parc Fermé-omstandigheden niet gebruikt mag worden.
Onder Parc Fermé gaat alles als het ware 'op slot', wat betekent dat de teams de afstellingen aan de auto, en dus de set-up, niet meer mogen veranderen. Dit geldt ook voor de rijhoogte. Als men de auto zo laag mogelijk afstelt voor de kwalificatie, zal het team met die afstellingen ook de race moeten overleven. Vanwege de slijtage van de plank en het hogere gewicht moeten de teams de auto op zondag hoger afstellen, en vanwege de Parc Fermé-regels dus ook op zaterdag.
McLaren-CEO Zak Brown wees meteen met de vinger naar Red Bull, en wilde sancties zien. Red Bull ontkende echter dat het systeem onder Parc Fermé-omstandigheden gebruikt was, en de FIA bevestigde dat er geen reden was om dat aan te nemen. Het systeem van Red Bull werd verzegeld, waardoor het niet meer gebruikt kon worden, en wat betreft de FIA was de kous daarmee af. Brown dacht daar anders over, en gelooft er niks van dat Red Bull het systeem niet op de verkeerde momenten heeft ingezet.
Document onder ede tekenen
Brown werd geïnterviewd door het Britse Daily Mail over het onderwerp. 'Ik wil graag zien dat het senior management, de voormalige hoofdmonteurs, en de huidige monteurs onder ede een verklaring tekenen, dat ze dit systeem nooit gebruikt hebben, en het mechanisme voor zover bij hen bekend is ook nooit gebruikt is', zo maakte Brown meteen duidelijk dat hij er serieus werk van wil maken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Er wordt in de pitstraat door een handvol mensen gesuggereerd dat het systeem wel op die manier gebruikt is', zo wijst Brown naar het gebruik onder Parc Fermé-omstandigheden, wat dus streng verboden zou zijn. 'De enige manier om dat uit te sluiten, is door het op de ouderwetse manier te doen, waarbij mensen een document moeten ondertekenen. Als ik wist dat ik een document onder ede moest tekenen, en dat er extreme consequenties zouden zijn als ik de waarheid niet vertelde, zou ik zelf de waarheid vertellen.'
Zware straffen
Sky Sports F1-verslaggever Ted Kravitz liet zien hoe het systeem gebruikt wordt, en gaf aan dat het onmogelijk moest zijn voor Red Bull om dit systeem te gebruiken onder Parc Fermé-omstandigheden, onder toeziend oog van een FIA-vertegenwoordiger. Brown gelooft daar niks van, en speculeert zelfs al over mogelijke straffen. 'De straf zou als afschrikmiddel moeten werken. We hebben gezien dat coureurs uitgesloten worden uit races en kampioenschappen. Ik wil daar overigens niet mee zeggen dat Max uit het kampioenschap uitgesloten moet worden', aldus de Amerikaan.
Als Red Bull het systeem vaker gebruikt heeft, zinspeelt Brown er wel op dat het team uit het kampioenschap gehaald moet worden. 'We hebben al gezien dat teams gediskwalificeerd worden uit races en kampioenschappen. Als - en ik zeg áls - de Parc Fermé-regels verbroken zijn, dan moet de straf ook passend zijn, afhankelijk ervan of ze het één keer hebben gebruikt over regelmatig in de afgelopen drie seizoenen. Er moeten gevolgen zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties