Helmut Marko is nog altijd niet te spreken over de straffen die Max Verstappen in Mexico ontving van de wedstrijdleiding. De adviseur van Red Bull Racing stelt dat de stewards vooral een statement wilden maken en dat er geen enkele sprake was van enige consistentie. Marko roept dan ook op tot verandering en draagt meteen een oplossing aan.
In de afgelopen twee Grands Prix hadden Verstappen en McLaren-coureur Lando Norris het meermaals met elkaar aan de stok en in beide races leidde dit tot straffen. Norris kwam in Austin echter weg met een tijdstraf van vijf seconden, nadat hij Verstappen buiten de baan had ingehaald, terwijl Verstappen een week later voor een dergelijk vergrijp tien seconden aan zijn broek kreeg. Als klap op de vuurpijl ontving de Red Bull-coureur nog een tijdstraf van tien seconden voor het buiten de baan duwen van zijn titelrivaal Norris.
Niet alleen de acties van Verstappen zorgden na afloop van de Mexicaanse Grand Prix voor veel ophef, maar ook de hoogte van de straffen voor de Nederlander deed veel stof opwaaien. Voorafgaand aan de Grand Prix van São Paulo, zoals de Braziliaanse Grand Prix officieel heet, laat Marko in gesprek met oe24 weten het nog altijd niet eens te zijn met de beslissing van de stewards. 'De straf was buiten proporties', doelt de 81-jarige Oostenrijker op de dubbele tijdstraf van tien seconden voor Verstappen. 'Het was duidelijk een statement na de race in Austin en met deze straf wilden ze duidelijk een voorbeeld stellen', is de overtuiging van Marko.
Het probleem is dat ze in het ene geval iets op een bepaalde manier beslissen en later weer op een andere manier. Er is geen duidelijke lijn, geen consistentie', gaat Marko verder. 'We hebben duidelijke regels en professionele stewards nodig. Het hoeven niet per se voormalige coureurs te zijn, maar neutrale mensen die objectief oordelen volgens vaste regels', ziet de Red Bull-adviseur een mogelijkheid om de inconsistentie aan te pakken. 'Dat is waar de FIA in het spel komt.'
Grindbakken en titelkansen
Daarnaast blijft Marko ook bij zijn standpunt dat het plaatsen van grindbakken een hoop problemen op zou lossen. 'En het zou niet zo moeilijk moeten zijn (om deze te plaatsen). De Red Bull Ring is het bewijs dat het werkt. Vorig jaar werden er ruim honderd track limits geconstateerd, dit jaar nog maar twee of drie', ziet Marko het effect duidelijk terug. 'Als er op alle circuits grindbakken zouden worden geplaatst, dan zou het probleem voor 95 procent zijn opgelost', zegt Marko, die tot slot desgevraagd laat weten het constructeurskampioenschap uit zijn hoofd te hebben gezet. 'De kans daarop is vervlogen. We kunnen Ferrari in deze vorm niet meer bijhalen. Zij kunnen zelfs McLaren nog verslaan.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties