Sinds de Grand Prix van de Verenigde Staten is er een hoop te doen over de rol van de wedstrijdleiding en de richtlijnen voor de coureurs. Volgens velen zijn de richtlijnen namelijk op meerdere manieren te interpreteren, en hierdoor ontstaat er een grijs gebied in de reglementen. Voor de race in Mexico kwam naar buiten dat de richtlijnen in de nabije toekomst aangepast zouden worden, maar nog niet voor de aankomende race. Toch kreeg Max Verstappen een flinke straf na twee incidenten. Andrew Benson, journalist van de BBC, betwijfelt of de stewards strenger waren dan normaal.
Norris en Verstappen raakten verwikkeld in een pittig gevecht tijdens de race in Mexico, nadat ze het weekend daarvoor ook al flink met elkaar aan het knokken waren. In Austin trok Verstappen aan het langste eind, maar in Mexico ging de Nederlander over de grens en kreeg hij een tijdstraf van 20 seconden. Dit nadat op donderdag naar buiten werd gebracht dat er wijzigingen aan de richtlijnen gaan komen. Volgens Benson heeft dit niets met de acties van Verstappen te maken. 'De huidige richtlijnen zijn ontstaan naar aanleiding van een verzoek van de coureurs om de beslissingen van de wedstrijdleiding bij race-incidenten te verbeteren. Het doel is om de toepassing ervan consistenter te maken', stelt Benson.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ze zijn niet specifiek ontworpen met het oog op de rijstijl van Max Verstappen', vervolgt de Brit. 'Het goedkeuren van dit soort zaken is een langdurig proces dat via verschillende niveaus binnen de FIA verloopt en waarvoor de uiteindelijke goedkeuring van de autosportfederatie vereist is. Terwijl de coureurs en de FIA vrijdag in Mexico-Stad de aanpassing van de richtlijnen bespraken, kunnen de coureurs het nieuwe concept pas over een maand tijdens de Grand Prix van Qatar inzien.'
Voorheen vonden de coureurs de richtlijnen prima, maar werden ze niet consistent genoeg toegepast door de wedstrijdleiding. Nu is die situatie echter anders volgens Benson. 'De coureurs hadden een probleem met zowel de richtlijnen zelf als de toepassing ervan. Zij zijn van mening dat de huidige regels een grijs gebied creëren waarin het type verdediging dat Verstappen in Austin tegen Lando Norris hanteerde, mogelijk is. Vandaar de bijeenkomst in Mexico die leidde tot het verzoek om de richtlijnen aan te passen', legt Benson verder uit.
Gedrag op de limiet
Volgens Benson is het gedrag van de huidige wereldkampioen op de limiet, en soms eroverheen. Het ging goed in Austin, maar in Mexico ging hij te ver. 'Verstappen's defensieve rijgedrag was te zien tegen Norris in Austin. Rem laat aan de binnenkant om ervoor te zorgen dat je voorop ligt bij de apex, en krijg geen straf voor het van de baan rijden met beide auto's, omdat er technisch gezien geen regel is overtreden', stelt Benson over de Nederlander.
'Maar het incident in Austin is een keerpunt gebleken. De chauffeurs hebben gevraagd om de richtlijnen dienovereenkomstig te wijzigen. Het is echter niet helemaal duidelijk of de stewards, die nog steeds volgens de huidige richtlijnen werken, als gevolg hiervan strenger zijn opgetreden tegen Verstappen in Mexico', vraagt de Brit zich af over het optreden van de wedstrijdleiding.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties