Red Bull Racing-topadviseur Helmut Marko hoopt dat de update die het team mee gaat nemen naar Hongarije aanslaat. De performance op de mediumbanden in Silverstone waren naar het idee van de Oostenrijker zorgwekkend. Het is noodzakelijk dat de update wat meer snelheid brengt, want volgens Marko ligt de Oostenrijkse renstal achter op McLaren. Als hij naar Silverstone kijkt, denkt hij zelfs dat Mercedes sneller is.
Red Bull kende geen makkelijk weekend in Silverstone, maar Max Verstappen wist het weekend op de racedag nog te redden door een tweede plek te bemachtigen. Dat ging echter niet zonder slag of stoot. De Nederlander begon de race op de mediumband en kampte al gauw met veel slijtage, waardoor beide McLarens hem inhaalden. Uiteindelijk zorgde hij er samen met de strategen voor dat hij op de juiste momenten naar binnen ging, waardoor hij verder naar voren kon komen. Strategisch geluk of niet, Marko weet zeker dat het team de auto moet verbeteren. Daar hamert Verstappen de laatste tijd ook al op.
Het team heeft hard gewerkt om ervoor te zorgen dat ze in Hongarije weer een update introduceren. 'Het was verwarrend hoe slecht de mediumbanden presteerden', begint Marko in zijn column bij Speedweek. 'Ook de prestaties op de intermediates waren niet zo goed, maar op de harde band plotseling wel weer. Het is niet helemaal verklaarbaar, ook niet alleen door de afstellingen van de voorvleugel', gaat de 81-jarige verder. 'Ook Piastri was niet snel op de intermediates. Als je de banden in het juiste werkvenster krijgt, kan dat een verschil van een seconde of meer maken. Hamilton toonde relatief vroeg in de race tekenen van graining op zijn linkervoorband, en daardoor hoopten we op een kans.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Marko hoopt dat de update aanslaat
Hamilton ging naar binnen voor de zachte band in de slotfase van de race, Verstappen koos voor de harde band. 'Op de zachte band bewees Hamilton opnieuw zijn klasse. Hoe hij reageerde onder druk van Max zonder zijn banden aan gort te rijden, was opnieuw grote klasse. Bij Norris stortten de banden onmiddellijk in', wijst Marko aan. 'De conclusie voor ons is dat alles optimaal moet zijn om te kunnen winnen. Er mag geen enkele fout gemaakt worden', gaat hij verder. 'We waren te langzaam op de mediumband. Gelukkig komt er in Boedapest een update, en we hopen die stap vooruit weer te maken. Als je naar de komende races kijkt, dan kan je zeggen dat Boedapest een langzame baan is, en Spa is een van Max' favoriete banen, daar was hij altijd buitengewoon goed.'
Het is volgens Marko cruciaal dat Red Bull nog een stap zet, voordat de concurrentie het team echt heeft ingehaald. Het is duidelijk dat zowel McLaren als Mercedes de lat hoger hebben gelegd, en nu is het zaak voor Red Bull om dat ook te doen. 'Zeker is: de update moet werken, want momenteel liggen we in de basis achter op McLaren', concludeert Marko. 'En als je naar de race in Engeland kijkt, ook achter Mercedes.' Het feit dat Mercedes aan het begin van de triple header niet helemaal meedeed, bewijst volgens Marko niets. Men zegt vaak dat een auto die goed presteert op Barcelona overal goed presteert. 'Daar geloof ik niet in', zegt de Oostenrijker. 'Dat wordt door de bandensituatie en de temperatuur in twijfel getrokken. Maar toch is de Red Bull niet de snelste auto momenteel, en dat moeten we met een update corrigeren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Situatie met Pérez wordt na de zomerstop bekeken
Ondanks dat de Oostenrijkse renstal niet meer de snelste auto heeft, staat het team nog steeds aan kop in het klassement. Verstappen blijft consistent punten scoren, terwijl de andere teams punten bij elkaar wegsnoepen. 'Natuurlijk helpt het ons dat de tegenstanders van Red Bull aan de top afwisselen, maar daar mogen we niet op vertrouwen', gaat Marko verder. 'Ik denk ook dat Ferrari daar nu niet meer aan meedoet. We moeten uit eigen kracht weer kunnen winnen, dat is de eis. Voor ons staan er nog twaalf raceweekenden op het programma en we kunnen er niet op vertrouwen dat achter en nu ook voor ons steeds weer anderen zijn, en dat wij daarvan profiteren', benadrukt Marko.
Het zou voor Red Bull ook fijn zijn als ze de andere teams met twee coureurs aan kunnen vallen. Momenteel is Verstappen diegene die de kar trekt. 'We hebben ook met het oog op het constructeurskampioenschap twee coureurs vooraan nodig, en we hopen nog steeds dat Checo zijn vorm terugvindt', schrijft de Oostenrijker. 'We zullen de situatie na de volgende twee races in de zomerstop evalueren en dan verder kijken', bevestigt Marko. Het lijkt erop dat Pérez dan nog vier races krijgt om zich te bewijzen, en dat er daarna gekeken wordt naar een vervanger als hij niet voldoet aan de eisen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties