Maakt dit de RB19 nog sneller? Red Bull neemt voorbeeld aan concurrentie met nieuwe achtervleugel Formule 1
Formule 1

Maakt dit de RB19 nog sneller? Red Bull neemt voorbeeld aan concurrentie met nieuwe achtervleugel

Maakt dit de RB19 nog sneller? Red Bull neemt voorbeeld aan concurrentie met nieuwe achtervleugel

Red Bull Racing heeft voor de Grand Prix van Singapore een nieuwe achtervleugel meegenomen. De Oostenrijkse renstal spiegelt hun nieuwe design aan dat van Alpine, AlphaTauri en McLaren. Daarnaast werd ook de vloer van de RB19 licht aangepast. Kunnen deze upgrades ervoor zorgen dat Max Verstappen en Sergio Pérez nog sneller worden dan hun concurrentie?

Het Oostenrijkse team geeft toe dat het een voorbeeld nam aan het design van andere teams. 'We hebben inspiratie gehaald uit het ontwerp van concurrenten', luidt het in de officiële FIA-documenten. Dat zijn we al even niet meer gewend van Adrian Newey en co, maar wie heeft er nog nooit eens gespiekt op een test? De nieuwe achtervleugel is uitgerust met een halfvrijstaand vleugeluiteinde. Bovenop het afgeronde deel van de endplate, het deel waarop sponsor Mobil 1 is aangebracht, werd een metalen beugel geplaatst, die dienst doet als verbinding met de horizontale hoofdplaat. Deze wijziging zorgt voor een grotere opening tussen de endplate en de hoofdplaat, zoals zichtbaar is op de foto van F1.com. Dat moet de luchtstroom ten goede komen, zo legt Motorsport.com uit.

Het logische gevolg is dat de engineers van Red Bull de balans tussen downforce en luchtweerstand zullen moeten herbekijken. Daarnaast krijgt ook de vloer een minieme make-over. De vleugel op het voorste deel van de rand van de vloer werd schuiner geplaatst. Het team wil zo de lokale druk vergroten, wat ook het doel is van de achtervleugel-wijziging. 'Het uiteinde beschikt over een aangepaste krulling richting de endplate, waardoor er meer lokale druk ontstaat', zo meldt het team.

Spieken bij Alpine, Mercedes en Ferrari

Tijdens de Grand Prix van Monaco kwam zowel Alpine als Aston Martin met dit concept voor hun achtervleugel op de proppen. Mercedes en Ferrari volgden, maar plaatsten hun metalen verbinding aan de buitenkant van de endplate. Daardoor zijn er meer mogelijkheden met het ontwerp voor de aerodynamici. Red Bull volgt deze manier van werken en hoopt het gat met hun eerste achtervolgers verder te vergroten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws