De tweede vrije training op de vrijdagavond in Jeddah stond voornamelijk in het teken van de longruns. Met de auto's volgeladen met brandstof hebben de teams op verschillende compounds een zogenaamde race-simulatie gedaan, om te kijken hoe de afstelling van de auto zich houdt in race-omstandigheden. Auto, Motor und Sport heeft deze tijden bijgehouden en de balans opgemaakt. Red Bull Racing komt op zowel de gele als de rode band goed voor de dag, terwijl er tussen de longruns op de rode band een verrassing te vinden is.
Vorig raceweekend in Bahrein wist Max Verstappen met overmacht de Grand Prix naar zich toe te trekken, maar in aanloop naar Jeddah zei de Nederlander al dat de concurrentie dichterbij zou komen. Hij kreeg daarin geen ongelijk, maar de coureur die het dichtst bij de snelste tijd van de tweevoudig wereldkampioen in de buurt kwam, was een verrassende. Het was namelijk Pierre Gasly in zijn Alpine die nog geen halve tiende per ronde hoefde toe te geven op Verstappen. De Red Bull-coureur reed weliswaar drie ronden meer, maar met dertien ronden heeft de Fransman een verdienstelijk aantal ronden neergezet dat als representatief kan worden gezien aan de tijd van de Nederlander.
Ook Carlos Sainz in zijn Ferrari zat niet ver van de gemiddelde tijd van Verstappen, echter deed de Ferrari-coureur dat in bijna de helft minder ronden. Het circuit in Saoedi-Arabië staat er dan weliswaar bekend om een lage bandendegradatie te hebben, toch is het aannemelijk dat de Spanjaard nog wel iets verder weg zou zakken van de tijd van de Nederlander wanneer de ronde-aantallen op gelijke hoogte zouden staan. Dat neemt niet weg dat Ferrari er op racepace beter bij lijkt te zitten dan in Bahrein.
Twee coureurs die volgen in het rijtje, Lewis Hamilton en Oscar Piastri, hebben eigenlijk te weinig ronden op het bord gezet om hun tijd echt als representatief te zien voor een longrun. Met respectievelijk vijf en vier ronden is de bandenslijtage nog niet op een dusdanig niveau getest dat er daadwerkelijk kan worden aangenomen dat beide coureurs dit tempo in een langere stint volhouden. De kans is dan ook groot dat Aston Martin voorbij gaat aan Mercedes, want Lance Stroll reed gemiddeld maar een tiende langzamer dan Hamilton, maar deed dat wel in bijna drie keer zoveel ronden. De Britse renstal lijkt dan ook nog altijd aansluiting te hebben, al is het gat naar Verstappen wel groot.
Longruns op de soft-band
Coureur | Team | Gemiddelde tijd | Aantal ronden |
---|---|---|---|
Max Verstappen | Red Bull Racing | 1.35,217 | 16 |
Pierre Gasly | Alpine | 1.35,258 | 13 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1.35,285 | 9 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1.35,565 | 5 |
Oscar Piastri | McLaren | 1.35,600 | 4 |
Lance Stroll | Aston Martin | 1.35,676 | 13 |
Lees ook
Wolff zou vertrek Hamilton begrijpen bij uitblijven sterke auto: 'Dan moet hij overal kijken'
Hamilton zette Cullen aan de kant, bevestigt Wolff: 'Was al tijdje op zoek naar verandering'
Ook op de medium-band lijkt Ferrari er goed bij te zitten als er gekeken wordt naar de tijd van Sainz. Echter reed de Spanjaard weer flink minder ronden dan zijn concurrenten, dus is zijn snelste tijd niet echt representatief. Het is voor hem echter niet te hopen dat hij met meer ronden op het bord in de buurt zou komen van de tijd die zijn teamgenoot gemiddeld neer wist te zetten, want dan zou hij vijf tienden terugvallen in het schema. Zorgelijk is daarbij het gat naar Pérez, die in evenzoveel ronden als Charles Leclerc op het bord zette, maar dat gemiddeld vier tienden per ronde sneller deed. Red Bull Racing lijkt dan ook op het gele rubber de overhand te hebben.
Voor Hamilton geldt hetzelfde als voor Sainz, want de tijd van de Brit werd over veel minder ronden gereden dan die van bijvoorbeeld Pérez. En niet alleen die van de Mexicaan, want ook Fernando Alonso reed in zijn Aston Martin vijftien ronden en moest daarin maar twee tienden toegeven op de Red Bull. De medium-band lijkt de Aston Martin dan ook beter te passen dan het rode rubber. Wat zorgelijk is voor Hamilton, is dat zijn teamgenoot George Russell wel een representatief aantal ronden op het bord zette, dertien namelijk, maar dat hij een tijd reed die gelijkwaardig was aan die van Leclerc. De kans is dan ook aannemelijk dat Sainz en Hamilton wegvallen uit het rijtje en dat Alonso en Aston Martin volgen achter Red Bull Racing.
Ook op de gele band gaat de Alpine hard, want het is Esteban Ocon die de longrun op deze compound voor zijn rekening nam, en over dertien ronden een kleine drie tienden langzamer was gemiddeld dan Pérez. Met Gasly die op de rode band ook al een indrukwekkende longrun liet noteren, lijkt het erop dat ook Alpine zich in de gevechten vooraan kan gaan mengen. Red Bull Racing is nog een brug te ver, maar als de longruns representatief zijn dan zijn Ferrari en Mercedes zeker te verslaan voor de Fransen.
Longruns op de medium-band
Coureur | Team | Gemiddelde tijd | Aantal ronden |
---|---|---|---|
Carlos Sainz | Ferrari | 1.34,938 | 6 |
Sergio Pérez | Red Bull Racing | 1.35,096 | 15 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1.35,194 | 8 |
Fernando Alonso | Aston Martin | 1.35,281 | 15 |
Esteban Ocon | Alpine | 1.35,373 | 13 |
Charles Leclerc | Ferrari | 1.35,442 | 15 |
George Russell | Mercedes | 1.35,449 | 13 |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties