Max Verstappen lijkt qua wedstrijdsnelheid opnieuw de te kloppen man te zijn. Vorige week was de RB18 van de Nederlander al ijzersterk in de longruns op het Bahrain International Circuit en dat is tijdens de vrije trainingen in Saoedi-Arabië niet anders. De coureur was niet de snelste tijdens de longruns, maar dat kwam omdat de Nederlander op een compound harder reed dan de snelste man, Pierre Gasly. Waar Ferrari, de grote winnaar van het Grand Prix-weekend in Bahrein, staat in Jeddah is onduidelijk. Zowel Charles Leclerc als Carlos Sainz liepen schade op aan hun F1-75 aan het begin van hun langere stint.
Volgens Auto, Motor und Sport zette Verstappen een gemiddelde tijd neer van 1:35,197. Deze tijd reed de coureur over elf ronden op de mediums. Daarmee zette hij dus de tweede gemiddelde tijd van de eerste twee trainingssessies in Saoedi-Arabië neer. AlphaTauri-coureur Gasly wist een snellere tijd neer te zetten, maar deed dat dus op een compound zachter en de Fransman reed slechts vijf ronden op deze set zachte banden. Bovendien was de tijd van Gasly niet heel veel beter dan die van Verstappen. De voormalig Red Bull-rijder wist 29 duizendsten van een seconde sneller te zijn.
Red Bull sterk in wedstrijdsnelheid, Ferrari lijkt klaar voor kwalificatie
Niet alleen Verstappen wist een goede tijd neer te zetten tijdens de longruns op het Jeddah Corniche Circuit. Teamgenoot Sergio Pérez volgt op ongeveer anderhalf tiende van de Nederlander en lijkt daarmee de potentie van de RB18 te laten zien. De Mexicaan noteerde op de mediums een tijd van 1:35,352. Waar de wedstrijdsnelheid van de Red Bull-bolides op orde lijkt, is het echter nog onduidelijk hoe het team ervoor staat voor de kwalificatie. De rijders van de Oostenrijkse renstal wisten geen vrije ronde te rijden, waardoor er geen representatieve tijd op het bord staat voor de rijders.
Bij Ferrari liep het op vrijdag juist andersom. Leclerc en Sainz wisten een goede snelle ronde neer te zetten, waardoor Leclerc tweemaal de snelste tijd van de sessie wist te rijden. Desondanks heeft het team nog geen data van de longruns. De avondsessie op vrijdag geeft de meest representatieve tijden, aangezien deze verreden wordt op ongeveer hetzelfde tijdstip als de race (en kwalificatie, red.). Beide Ferrari-rijders wilden wel beginnen aan een longrun, maar deze wisten ze beiden al snel te verknallen. Leclerc en Sainz maakten allebei contact met de muren van het Jeddah Corniche Circuit, waardoor beide auto's terug moesten keren naar de garage. Daar waren de bolides niet op tijd gereed.
Mercedes nog steeds in het middenveld, McLaren schuift langzaam op
Mercedes had het in Bahrein lastig, maar Lewis Hamilton en George Russell wisten door de uitvalbeurten van de Red Bull-rijders respectievelijk de derde en vierde plaats te behalen. Tijdens de longruns is het duidelijk geworden dat Mercedes nog steeds niet lijkt aan te kunnen haken bij Ferrari en Red Bull, ondanks dat de tijden van Ferrari onduidelijk zijn. Hamilton was met een 1:35,874 ongeveer zeven tienden langzamer dan Verstappen. De gemiddelde tijd van Russell is ook niet bemoedigend voor de Duitse renstal. Met een 1:36,112 was hij langzamer dan zijn teamgenoot en lijkt de jonge Brit vooral naar onderen te moeten kijken. Daarbij moet wel gezegd worden dat Russell een lange stint reed van maar liefst zeventien ronden.
Alpine-coureur Esteban Ocon komt met zijn gemiddelde tijd, die berekend is over tien ronden, akelig dicht bij de tijden van de Mercedes-coureur. Ocon zette een tijd neer van 1:36,170, waardoor Mercedes dus vooral naar onder moet kijken. Gasly sluit met zijn tijd op de mediums immers aan met een 1:36,276. Daarachter duikt opeens het team van McLaren op. De Britse renstal kon niet imponeren in Bahrein, maar lijkt haar zaken al iets meer op orde te hebben in Saoedi-Arabië. De afstand tussen Gasly en Norris is iets minder dan twee tienden, terwijl Daniel Ricciardo genoegen moet nemen met een achterstand van drie tienden op zijn teamgenoot. Desalniettemin zijn de tijden van de McLaren-rijders vergelijkbaar met de tijden van de longruns van Zhou Guanyu en Yuki Tsunoda die hun longruns op softs reden.
Softs zorgen voor problemen
De softs lijken op dit moment geen goede band te zijn om de race mee te rijden. Nico Hülkenberg klaagde tijdens zijn stint op de rode band over de C4-banden van Pirelli. 'Het voelt niet aan alsof ik op de softs rijd', zei de coureur over de boordradio. Als we kijken naar de tijden die Leclerc reed op de gele en de rode band, dan is duidelijk dat de softs geen groot voordeel geven. Op de mediums reed de Monegask een 1:30,216, terwijl hij zich op de rode band marginaal verbeterde naar een 1:30,074. Voorafgaand aan het seizoen werd voorspeld dat de delta tussen beide banden een stuk groter was geworden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties