Het Silly Season van 2023 verloopt vooralsnog rustig: geen enkele coureur heeft een overstap naar een concurrerend team bekendgemaakt, en de transfergeruchten wijzen vooralsnog niet op spraakmakende wissels. Toch zijn er een aantal punten van onzekerheid. Er zijn nog zeven coureurs die geen contract hebben voor volgend seizoen, waarbij de situatie bij AlphaTauri-coureurs nog niet verzekerd zijn van een toekomst in de Formule 1.
Lewis Hamilton, Zhou Guanyu, Logan Sargeant, en de beide Haas- en AlphaTauri-coureurs weten nog niet waar ze aan toe zijn. In het geval van Hamilton valt te verwachten dat de Brit wel gaat bijtekenen bij Mercedes, terwijl ook Nico Hülkenberg vermoedelijk wel een plekje zal vinden. De andere vijf coureurs zullen misschien toch wat minder zeker zijn van hun zaak. Bij AlphaTauri zijn huidige coureurs Daniel Ricciardo en Yuki Tsunoda de favorieten om ook volgend jaar voor het team uit te komen, maar Liam Lawson loert ook nog altijd op zijn kans, terwijl Ayumu Iwasa, de huidige nummer drie in het Formule 2-kampioenschap, ook nog niet kansloos is.
Marko koos twee keer voor een ander
Lawson kwam twee seizoenen lang uit in de Formule 2. Afgelopen jaar sloot hij het kampioenschap als nummer drie af, achter Felipe Drugovich en Théo Pourchaire. Met het vertrek van Pierre Gasly naar Alpine was er een vacature beschikbaar in de Formule 1 bij AlphaTauri, maar Lawson werd te licht bevonden en dus werd er gekozen voor Nyck de Vries. De coureur uit Sneek werd na tien weekenden alweer aan de kant gezet, maar opnieuw werd Lawson over het hoofd gezien, en viel de keuze op Ricciardo. Dat Lawson al tweemaal gepasseerd is, spreekt dus niet in zijn voordeel, maar toch liggen er kansen.
De Nieuw-Zeelander volgt dezelfde route die Gasly eerder ook al volgde, en is actief in de Japanse Super Formula. Daar doet Lawson het goed, met een tweede plek in het kampioenschap, één puntje achter Ritomo Miyata. Lawson krijgt dit weekend op het circuit van Motegi, in de voorlaatste race, de kans om de leiding in het kampioenschap te pakken. Mocht hij de titel binnenslepen, verhoogt hij daarmee de druk op Ricciardo en Tsunoda.
Tsunoda zal eind 2023 drie seizoenen in de Formule 1 gereden hebben, en dus zal Red Bull tegen die tijd moeten kunnen beoordelen of hij sterk genoeg is voor een toekomst bij het hoofdteam. Ricciardo is aan zijn herkansing bezig, en in de komende weekenden zal duidelijk worden welk van de twee coureurs de sterkere is. Het lijkt onwaarschijnlijk dat de mindere van de twee coureurs een toekomst bij Red Bull zelf heeft, en dus kan er dan gekozen worden voor een nieuw talent, waarbij Lawson de meest waarschijnlijk optie lijkt.
Lawson verliest doel niet uit ogen
Het Red Bull-talent heeft zijn vizier dan ook op een plekje in de Formule 1 gericht, en laat zijn toekomst van zijn resultaten afhangen. 'Het ligt eraan hoe dit seizoen eindigt, en het ligt eraan waar ik in het kampioenschap eindig', deelt de 21-jarige met Speedcafe. 'Als we vooraan meestrijden, zoals nu het geval is, dan heb ik eerlijk gezegd het idee dat ik er alles uit heb gehaald hier. Mijn doel is nog steeds om de Formule 1 te halen.'
De Nieuw-Zeelander geeft aan voorlopig veel te hebben geleerd in Japan. 'Je racet hier tegen oudere coureurs, en dus is er vaak meer onderling respect. In de Formule 2 en de Formule 3 hebben we natuurlijk allemaal hetzelfde doel, en aangezien het momenteel zo lastig is om in de Formule 1 terecht te komen, vecht je met zijn allen om één of twee stoeltjes die beschikbaar komen. In de Super Formula ben ik een beetje het buitenbeentje. Veel van deze coureurs doen dit als carrière. Het zijn professionele coureurs, dus er is veel meer respect, terwijl ik het als een opstap zie. Wat dat betreft zie ik niet veel competitie hier.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties