Horner: 'Verstappen was Leclerc na de helft van zijn out-lap al zo goed als voorbij' Formule 1
Formule 1

Horner: 'Verstappen was Leclerc na de helft van zijn out-lap al zo goed als voorbij'

Horner: 'Verstappen was Leclerc na de helft van zijn out-lap al zo goed als voorbij'

Bij Auto, Motor und Sport zijn de strategische keuzes van onder meer Ferrari en Red Bull Racing onder de loep gelegd. Charles Leclerc wist de Grand Prix van Frankrijk niet uit te rijden, maar was hij als eerste geëindigd wanneer hij dit wel had gedaan? Het is namelijk duidelijk dat Max Verstappen er na de pitstopfase voor was gekomen. Ook wordt aan de hand van citaten van Mattia Binotto de keuze van Ferrari toegelicht om tegen het einde van de race Carlos Sainz nogmaals binnen te halen.

Voordat er naar de Spanjaard gekeken wordt, is allereerst Leclerc aan de beurt. Leclerc belandde relatief vroeg in de wedstrijd in de muur, en het Duitse autosportmedium verzamelde meer informatie over de uitvalbeurt: 'Op de plek van het incident reden de coureurs zo'n 180 kilometer per uur. Volgens de telemetriegegevens van de concurrenten lag de snelheid van Ferrari daar 15 kilometer per uur hoger dan bij de rest.'

Als de achterkant van de bolide bij zulke snelheden uitbreekt, helpt ook tegensturen niet meer. Doorgaans herstel je in Le Castellet wel van zo'n spin, maar Leclerc koos de verkeerde plek uit om te crashen. Hij schoot in de rechterdoordraaier de barrières in, waar hij vervolgens ook niet meer uitkwam.

Red Bull gaat voor een vroege pitstop

Christian Horner zei na afloop dat Red Bull hoe dan ook voor een éénstopper was gegaan, maar oorspronkelijk verwachtte men dat er twee stops moesten worden gemaakt. De ingenieurs van de Oostenrijkse renstal merkten dat de slijtage niet zo hoog lag als werd gevreesd. Omdat Verstappen Leclerc op het circuit niet voorbij kwam, hakten ze in ronde 15 de knoop al door.

Verkeer voorkwam vóór die vijftiende ronde een stop, maar inmiddels was er een klein gaatje ontstaan achter Lando Norris op het middenveld, waar de Nederlander na zijn stop inviel. 'Het was de vroegst mogelijke tijd om een pitstop te maken zonder daarna nogmaals gedwongen te worden om te stoppen', suggereerde Red Bull-teambaas Horner.

'Verstappen was Leclerc na de helft van zijn out-lap al zo goed als voorbij. In de tweede helft van de race zou het duel omgekeerd zijn, met Ferrari dat achter lag, maar een bandenvoordeel zou hebben. Jammer dat we niet weten hoe dat was geëindigd', voegt de Engelsman daaraan toe. Red Bull lijkt er overtuigd van te zijn dat het na die pitstop-fase de touwtjes in handen zou hebben.

Waarom Sainz' voorbeeld niet valide is

Was dat ook echt zo geweest? Kijkend naar het gevecht tussen Sergio Pérez en Sainz lijkt het er niet echt op. De Ferrari-coureur kwam zijn Spaanssprekende tegenpool namelijk wel gewoon voorbij op het asfalt. 'Sainz volgde destijds een andere bandenstrategie', benadrukt Horner. 'Het is dus moeilijk om die zaken naast elkaar te leggen.'

Uiteindelijk maakte Sainz nog een tweede stop, wat voor opgetrokken wenkbrauwen zorgde door de gehele paddock. De Mercedes-ingenieurs stelden verbaasd dat Sainz óf eerder naar binnen had moeten komen, of helemaal niet. 'We hebben zijn stint verlengd om zo veel mogelijk informatie over de bandenslijtage te krijgen. Op een gegeven moment werd duidelijk dat die band niet goed was. Dat had aan het einde een veiligheidsrisico opgeleverd', concludeert Binotto bij het Duitse autosportmedium. Die stop was dus niet te voorkomen, lijkt de Italiaan te impliceren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws