Horner steunt idee Renault en wil in gesprek met FIA over mogelijke gelijktrekking F1-motoren Formule 1
Formule 1

Horner steunt idee Renault en wil in gesprek met FIA over mogelijke gelijktrekking F1-motoren

Horner steunt idee Renault en wil in gesprek met FIA over mogelijke gelijktrekking F1-motoren

Christian Horner heeft aangegeven dat hij in gesprek wil gaan met de FIA als het bestuursorgaan wil kijken naar het gelijktrekken van de performance van de Formule 1-motoren. Renault, en dus het team van Alpine, zou een flinke achterstand hebben opgelopen op de concurrentie. Aangezien het motorreglement bevroren is, kan de Franse motorfabrikant daar momenteel niets aan doen. Daarom neemt de FIA het voor komende week mee als agendapunt voor de vergadering van de F1-commissie.

De FIA en teams gaan deze week in de discussie over de verschillen in performance van de Formule 1-motoren. De Renault-krachtbron, die gebruikt wordt door het team van Alpine, zou namelijk achterlopen op de rest van de krachtbronnen in het veld. De achterstand van de Renault-motor zou zelfs dertig pk zijn. Alpine-teambaas Szafnauer wil de daadwerkelijke cijfers niet prijsgeven, maar hij gaf voorafgaand aan de Grand Prix van Hongarije wel aan dat er een achterstand is.

Renault kan niet zonder de hulp van de FIA zijn motor verbeteren. De reglementen zijn gehomologeerd en staan vast tot en met het einde van 2025, wanneer de regels volledig op de schop gaan. Motorleveranciers mogen nog wel werken aan de betrouwbaarheid van de krachtbronnen, maar geen performance toevoegen. Renault wil het gesprek met het bestuursorgaan openen om te kijken naar de mogelijkheid om de prestaties van de motoren gelijk te trekken.

Horner open voor discussie

Dit idee zal een agendapunt zijn voor de komende week. Het is onduidelijk hoe de meeste teams naar dit idee kijken, maar meestal staan teams niet heel erg open voor dergelijke ideeën. Horner, teambaas van Red Bull, wil het verhaal van Renault graag aanhoren. 'Het gaat erom dat we zien wat de tekortkomingen zijn', zegt Horner bij Autosport. De FIA heeft alle gegevens en zij zouden de precieze verschillen kunnen presenteren.'

Uit deze cijfers moet blijken of het verstandig is om in discussie te gaan met alle betrokken partijen. Horner staat in ieder geval niet onwelwillend tegenover het idee van Renault en Alpine. 'Ik denk dat dat fascinerend zou zijn voor iedereen om te zien wat de verschillen zijn, en als er een tekortkoming is bij homologatie, dan is het iets waar we verstandig over moeten zijn, anders zit je twee jaar aan die motor vast. Ik zou niet tegen een gezonde discussie zijn.'

Szafnauer blij met woorden Horner

Szafnauer is uiteraard blij met de woorden van zijn collega. De Alpine-teambaas weet dat er met Red Bull rekening werd gehouden toen de motoren werden bevroren. Het werd namelijk duidelijk dat Honda zou vertrekken en de Japanse motorfabrikant niet aan de krachtbron zou werken. Uiteindelijk is de motorfabrikant alsnog gebleven en zal Honda ook na 2025 nog in de Formule 1 te vinden zijn, alleen dan bij het team van Aston Martin.

Daarnaast vindt Szafnauer de huidige regels een beetje krom. De reglementen zouden motorfabrikanten er namelijk niet van weerhouden om performance toe te voegen aan de krachtbron. 'Iedereen mag zijn betrouwbaarheidsproblemen oplossen en soms kunnen daarachter verborgen upgrades zitten die de performance beïnvloeden. Het hangt af van welk betrouwbaarheidsprobleem je oplost', concludeert Szafnauer.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws