Horner bedankt Verstappen voor hulp bij ontwikkeling: 'De stopwatch liegt niet' Formule 1
Formule 1

Horner bedankt Verstappen voor hulp bij ontwikkeling: 'De stopwatch liegt niet'

Horner bedankt Verstappen voor hulp bij ontwikkeling: 'De stopwatch liegt niet'

Red Bull Racing maakte in 2023 een ongelooflijk seizoen mee. Eentje waarvan Max Verstappen en Christian Horner direct al wisten dat zo'n jaar zich niet snel zou herhalen. Eigenlijk had de bolide in 2023 ook al wat problemen, maar omdat Red Bull bijna alle races won, vielen die problemen niet op. Horner verklaart dat de dominantie van de bolide de problemen maskeerde.

Na de Grand Prix van Abu Dhabi 2024 wist Red Bull direct wat haar te doen stond tijdens de winterstop. Tot het nieuwe seizoen begint, zal de Oostenrijkse renstal werken aan de nieuwe bolide, waarbij de problemen die de bolide in 2024 had, en dus eigenlijk ook al in 2023, in 2024 te laten. Verstappen was al voor de eerste helft van het seizoen kritisch op de auto en de technische richtingen die gekozen werden. Sergio Pérez kon helemaal niets met de auto.

Dat moet in 2025 anders gaan, weet ook Horner. 'Het probleem in 2023 was dat we toen 22 van de 23 races wisten te winnen, dat maskeerde veel van de problemen', wijst Horner aan, in gesprek met Motorsport.com. 'Ik denk dat het nu alleen maar meer opvalt, omdat we in 2023 de nodige signalen hadden.' Zo kampte de kampioensformatie met correlatieproblemen. De CFD-simulaties en de windtunnelresultaten kwamen niet overeen met wat de auto op het asfalt liet zien.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen zege hongarije 2023
Verstappen won in 2023 negentien van de 23 races.

Red Bull lijkt de goede richting op te gaan

Ook richting het einde van het 2024-seizoen zocht Red Bull naar een oplossing voor het correlatieprobleem. 'Het is iets waar we naar kijken en wat we moeten begrijpen', vervolgt de Britse teambaas. 'Er zijn zoveel theorieën. Hebben wij wat veranderd? Zijn we tegen de limiet van de tools aan gelopen? Alle kleine veranderingen maken nu in het echt een groot verschil. Er zijn heel veel verschillende aspecten en we zijn daar nog altijd mee aan het werk.'

Helmut Marko liet onlangs al optekenen dat het de goede kant op lijkt te gaan met de resultaten van de windtunnel. Die positieve geluiden worden bevestigd door Horner. 'Het is bemoedigend om te zien dat de resultaten uit de windtunnel, CFD en de simulator beter met elkaar overeenkomen', aldus de 51-jarige. Met de hulp van Verstappen zelf heeft Red Bull meer stappen in de goede richting kunnen zetten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen rb20 red bull racing abu dhabi 012 1
Verstappen moest er hard voor werken in 2024.

'Denk dat onze performance curve te stijl werd'

'De stopwatch liegt niet en is de belangrijkste sensor', zegt Horner over de ontwikkeling van de auto. 'Daar heeft Max een sleutelrol in gespeeld.' Het duurde even voordat het team definitief een langzamere auto had dan McLaren. Verstappen wist de races in Imola en Spanje nog te winnen. Horner had toen door dat de ontwikkeling niet helemaal goed ging. 'Toen werd het moeilijker om races te winnen. We brachten een update mee naar Imola, en die maakte het karakter van de auto nog lastiger.'

Verstappen kampte toen al met onbalans in de auto, wat de kerbs en hobbels in het circuit alleen maar verergerden. 'Het werkvenster van de auto werd daar nog kleiner', zegt Horner. Des te knapper dat Verstappen na Imola nog twee races heeft gewonnen. 'Ik denk dat onze performance curve te steil werd, waardoor het onoverkomelijk was dat de auto lastiger te besturen zou worden', aldus Horner.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws