Hoe Red Bull dankzij een alternatieve algehele architectuur van de RB19 het 'perfecte wapen' creëerde Formule 1
Formule 1

Hoe Red Bull dankzij een alternatieve algehele architectuur van de RB19 het 'perfecte wapen' creëerde

Hoe Red Bull dankzij een alternatieve algehele architectuur van de RB19 het 'perfecte wapen' creëerde

Red Bull Racing is nog altijd dominant in de Formule 1, ondanks dat enkele teams besloten hebben om het concept van de RB19 te kopiëren. De auto van de Oostenrijkse renstal is op sommige gebieden echter nog zeer uniek, waardoor de bolide zich onderscheidt van de rest van het veld. De geheimen van de regerend wereldkampioen zijn het chassis, de indeling van de krachtbron en radiatoren, en de behuizing van de versnellingsbak. Door de algehele architectuur van de RB19 kan Red Bull de lucht op de juiste manier sturen.

Red Bull heeft de veertien races die tot nu toe zijn verreden dit seizoen allemaal weten te winnen. De auto van de Oostenrijkse renstal is dominant en dan ook nog eens op elk gebied. De RB19 heeft een geweldige topsnelheid die nog beter wordt door het uitstekende DRS-effect. Daarnaast is de auto stabiel in de bochten, zorgt deze goed voor de banden en heeft de bolide geen moeite met hobbelige circuits. 'Het is het perfecte all-round wapen', concludeert Auto, Motor und Sport dan ook.

Na enkele crashes van Sergio Pérez heeft de concurrentie een goed kijkje kunnen nemen onder de auto van Red Bull. In de afgelopen maanden hebben meer renstallen gekeken naar de auto van de Oostenrijkse renstal en besloten het roer om te gooien. 'Bijna alle auto's in het veld volgen nu het downwash-principe van de RB19. Teams zoals Aston Martin, Alpine en Williams hebben een kanaal aan de binnenkant geïnstalleerd dat hen in staat stelt de luchtstroom binnen de achterwielen beter te regelen. Hoe effectiever de afdichting van de vloer, des te beter het effect van de diffuser.'

De RB19 superieur ten opzichte van zijn kopieën 

Desondanks schat Mercedes nog altijd in dat Red Bull ongeveer drie tot zeven tienden voorsprong heeft op de rest. Waarom werkt het origineel zoveel beter dan de kopieën? 'Het chassis van de RB19 is langer, de versnellingsbak is korter en de voorwielen zijn iets naar voren geplaatst ten opzichte van het midden van de vooras. Als je naar het chassis vanaf de voorkant bekijkt, zul je opmerken dat het onderaan smaller is dan bovenaan.' Hierdoor kunnen onderdelen van de krachtbron en radiatoren dichter tegen de vloer geplaatst worden.

'Dit maakt op zijn beurt een duidelijkere uitsnijding bij de sidepods mogelijk en dus een betere luchtstroom op en onder de bodemplaat', vervolgt het Duitse medium. Hierdoor moet Red Bull wel ruimte creëren voor de wielbasis, die minimaal 3.600 millimeter moet zijn. De behuizing voor de versnellingsbak is hierdoor ook wat smaller gemaakt. 'Hierdoor creëer je meer ruimte voor de diffuser. Met deze algehele architectuur creëert Red Bull meer ruimte om de lucht te sturen waar je die wilt hebben.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws