Red Bull kan dit weekend al kampioen worden als Mercedes het laat afweten, Verstappen moet langer wachten Analyse
Analyse

Red Bull kan dit weekend al kampioen worden als Mercedes het laat afweten, Verstappen moet langer wachten

Red Bull kan dit weekend al kampioen worden als Mercedes het laat afweten, Verstappen moet langer wachten

In 2021 liep Red Bull Racing de constructeurstitel nog mis, terwijl Max Verstappen wel de coureurstitel binnensleepte. Een jaar later heerste Red Bull echter na een valse start, en dit jaar zijn de titels ook een formaliteit. Het eerste titelfeestje zou dit weekend al in Singapore gevierd kunnen worden, al is daar wel een extreem scenario voor nodig. Verstappen kan in Japan zijn eerste kans krijgen.

Red Bull won in 2023 alle veertien Grands Prix en werd in de laatste 25 ontmoetingen alleen in Brazilië verslagen, door de Mercedes van George Russell. Achter Red Bull ligt het helemaal open. Zo was Fernando Alonso al zes keer best of the rest, maar is Aston Martin dankzij de wanprestaties van Lance Stroll afgezakt tot de vierde plek in het kampioenschap. Mercedes was met Lewis Hamilton twee keer het sterkste achter Red Bull, in Australië en Spanje, terwijl Russell dit nog niet één keer voor elkaar kreeg. Lando Norris zorgde ervoor dat McLaren in Silverstone en Boedapest best of the rest was, terwijl Charles Leclerc dit lukte in Azerbeidzjan, Oostenrijk, en België. Carlos Sainz deed dit voor het eerst in Monza. De onvoorspelbaarheid achter Red Bull heeft ervoor gezorgd dat het team een torenhoge voorsprong heeft, van maar liefst 310 punten. Sterker nog, dit is de grootste voorsprong ooit in het constructeurskampioenschap.

Ondanks dat er nog acht Grands Prix en drie sprintraces te verrijden zijn, heeft Red Bull dankzij de onvoorspelbaarheid in de subtop op zondag haar eerste kans om de titel veilig te stellen. Die kans is echter wel bijzonder klein. In Tabel 1 staat de puntenvoorsprong die Red Bull na elke race nodig heeft om zeker te zijn van het kampioenschap, waarbij Red Bull nu dus 310 punten voor Mercedes staat.

Red Bull kan dit weekend al kampioen worden als Mercedes het laat afweten, Verstappen moet langer wachten
Tabel 1. Red Bull heeft geluk nodig om in Singapore het kampioenschapsfeest te kunnen vieren.

Hoe wordt Red Bull kampioen in Singapore?

De voorsprong van 310 punten is nu dus absoluut nog niet genoeg voor de titel, omdat Red Bull dan al 397 punten voor de concurrentie had moeten staan. Aangezien Mercedes, Ferrari, en Aston Martin allemaal minder dan die 397 punten achterstaan, heeft elk van deze drie teams nog een theoretische kans. In Singapore zijn er echter weer 44 punten te verdelen: 25 voor de zege, achttien voor een tweede plek, en één voor de snelste ronde. Na de Grand Prix op het Aziatische circuit zijn er dus nog maar 353 punten te verdelen. Ferrari (355) en Aston Martin (366) staan verder achter, en moeten dus punten inlopen om hun theoretische titelkans in leven te houden.

Om Mercedes al uit te schakelen wordt echter lastiger. De achterstand van het Duitse team moet dan oplopen tot minimaal 353 punten, waarbij Mercedes hooguit nog op gelijke hoogte kan komen. In dat geval heeft Red Bull altijd al meer overwinningen. Red Bull moet dus in Singapore 43 of 44 punten uitlopen op Mercedes om kampioen te worden. Dat lukt alleen in de volgende scenario's, waarbij duidelijk wordt dat Red Bull een droomweekend nodig heeft en Mercedes een drama-weekend:

  1. Red Bull pakt een één-twee, plus de snelste ronde (44 punten), en Mercedes pakt hooguit één punt met de tiende plek.
  2. Red Bull pakt een één-twee (43 punten), en Mercedes blijft puntloos. De snelste ronde voor Red Bull is dan niet vereist

Titelfeestje in Japan ligt op de loer

Red Bull-teamadviseur Helmut Marko gaf al aan te hopen dat Verstappen in Japan, voor de fanatieke fans, en in het thuisland van Honda, tot wereldkampioen gekroond wordt. Het lijkt echter waarschijnlijker dat Red Bull daar als team feest mag vieren. In 2022 werd Verstappen nog kampioen voordat zijn team datzelfde kon zeggen, dit seizoen zijn de rollen omgedraaid. Als Mercedes ervoor wil zorgen dat Red Bull ook na de Grand Prix van Japan nog geen kampioen is, moet het zorgen dat het in de komende twee weekenden minimaal twee punten inloopt. Het lukte dit jaar echter nog geen enkel team om in een weekend meer punten te pakken dan Red Bull, dus het lijkt zeer onwaarschijnlijk dat dit over twee weekenden gaat gebeuren. Het is dus zeer waarschijnlijk dat Red Bull in Japan kampioen wordt.

Wanneer is Verstappen zeker van de titel?

Voor Verstappen is het scenario iets ingewikkelder voorlopig. De Nederlander staat nu 145 punten voor op Sergio Pérez, terwijl er nog 232 punten te verdelen zijn. Dat betekent dat Carlos Sainz (247 punten achterstand), Charles Leclerc (253 punten achterstand), en George Russell (255 punten achterstand) al uitgeschakeld zijn, terwijl naast Pérez ook Fernando Alonso (194 punten achterstand), en Lewis Hamilton (200 punten achterstand) nog een theoretische kans hebben.

Zoals in Tabel 2 te zien is, kan Verstappen zijn voorsprong op Pérez in Singapore maximaal tot 171 punten uitbreiden, en met nog 206 punten te verdelen, is de titel dan nog niet haalbaar. Wel is het mogelijk dat Alonso en Hamilton dan al worden uitgeschakeld, waardoor Red Bull er wel al zeker van kan zijn dat één van haar beide coureurs de titel pakt. De eerste theoretische kans voor Verstappen om kampioen te worden, is in Japan, maar dan zal Verstappen in twee weekenden tijd wel minimaal 35 punten moeten uitlopen op Pérez. Zelfs als Verstappen tweemaal de maximale score pakt, kan Pérez met zeventien punten over twee weekenden het titelfeestje uitstellen.

Een titel voor Verstappen in Japan lijkt dus enkel een serieuze optie te zijn als Pérez een keer uitvalt. In het meest dramatische geval, waarin Verstappen helemaal niet meer scoort, en Pérez overal maximaal scoort, kan Pérez pas in eigen land met één punt de leiding overnemen. Zelfs als Verstappen dus voorlopig niet meedoet, houdt hij de leiding in het kampioenschap nog wel even vast.

Red Bull kan dit weekend al kampioen worden als Mercedes het laat afweten, Verstappen moet langer wachten
Tabel 2. Verstappen zal titel hoogstwaarschijnlijk pakken in Qatar, maar op welke dag van het weekend?

Waar wordt Verstappen dan wel kampioen?

Voor een titel in Japan heeft Verstappen dus medewerking van Pérez nodig, maar het lijkt erop dat de Nederlander in Qatar wel zijn derde titel kan pakken. Daarvoor hebben we drie scenario's aangehouden. In Scenario 1 wint Verstappen met Pérez telkens op de tweede plek, waarmee hij dus per Grand Prix zeven punten zou uitlopen, plus één punt per sprintrace. In dit scenario wordt Verstappen op zondag in Qatar kampioen, met een voorsprong van dan 167 punten, terwijl er dan nog maar 146 punten te verdelen zijn.

In Scenario 2 loopt Verstappen sneller uit: de Nederlander wint hier tien punten per Grand Prix, en twee per sprintrace, oftewel, Verstappen wordt als winnaar voorspeld en Pérez als nummer drie in de races. In dit geval komt de Nederlander na de sprintrace in Qatar nog vijf punten tekort om dan al zeker te zijn van de titel, en dus zou Verstappen dan alsnog op de zondag in Qatar kampioen worden.

Verstappen eerste kampioen na sprintrace?

Scenario drie is echter gebaseerd op de laatste tien Grand Prix-weekenden, waarin Verstappen 139 punten meer pakte dan zijn teamgenoot. Dat komt neer op zo'n dertien punten per Grand Prix en vier per sprintrace. Als deze trend zich voortzet in de komende races, wordt Verstappen een dag eerder al kampioen, na de sprintrace. De voorsprong zou dan tot 175 punten opgelopen zijn, met nog 172 punten te verdelen. In dit geval krijgt Verstappen niet alleen een overwinnaarsronde, maar een hele kampioensrace nog op zondag cadeau.

Wat als Verstappen niet meer zou scoren?

In het theoretische geval dat Verstappen in de laatste acht weekenden niet meer in actie zou komen, zou hij alsnog favoriet zijn voor de titel, op basis van de afgelopen tien weekenden. Met een voorsprong van 145 punten moet Pérez namelijk ruim achttien punten per weekend scoren om de Nederlander nog in te halen en dat lijkt op basis van het verleden niet haalbaar.

In de laatste tien weekenden pakte Pérez in tien Grands Prix en twee sprintraces namelijk maar 142 punten. Als Verstappen zou wegvallen, zou hij steeds een plekje gepromoveerd worden. Bij afwezigheid van Verstappen had hij in die tien weekenden 170 punten gepakt, en had hij de snelste ronden overgenomen in Spanje en in Oostenrijk. Dat levert 172 punten op over tien weekenden. Over acht weekenden zou dat net wat minder dan 138 punten zijn, onvoldoende dus om zijn achterstand van 145 punten goed te maken. Conclusies? Verstappen zou zelfs al op vakantie kunnen gaan, of AlphaTauri nog even aan wat plekken winst kunnen helpen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws