Elke coureur is anders en elke coureur excelleert onder verschillende omstandigheden. Zo kent de huidige Formule 1-grid ware straatvechters, terwijl anderen zich bijvoorbeeld uitstekend voelen op extreem glad asfalt. Hoe zit het met de vorm van rijders op het circuit waar we aankomend weekend naar afreizen? In de vormcheck kijken we wie het circuit dat op de agenda staat goed ligt. Het Europese deel van het seizoen is officieel afgesloten en het circus verhuist nu naar Singapore. Op het Marina Bay Street Circuit staat een uitdagende race op het programma voor de coureurs.
De race in de straten van Singapore stond twee jaar lang niet op het programma van de Formule 1. De coronacrisis zorgde ervoor dat er niet gereden kon worden op het Marina Bay Street Circuit in 2021 en 2022. De meeste coureurs, waaronder ook de teruggekeerde Daniel Ricciardo en Nico Hülkenberg, hebben al vaker gereden op het stratencircuit, al is het de vraag of Ricciardo wel meedoet in Singapore. Liam Lawson (die naar alle waarschijnlijkheid invalt voor de geblesseerde Australiër), Logan Sargeant, Oscar Piastri, Zhou Guanyu en Yuki Tsunoda worden niet meegenomen in deze vormcheck, aangezien zij minder dan twee Grands Prix hebben gereden in Singapore. De coureurs met een sterretje achter hun naam in de onderstaande tabel hebben in twee van de laatste drie edities meegedaan.
Verstappen samen met Hamilton meest consistent
Coureur | Puntentotaal GP Singapore 2018, 2019, 2022 | DNFs GP Singapore 2018, 2019, 2022 |
1. Lewis Hamilton | 39 | 0 |
1. Max Verstappen | 39 | 0 |
3. Charles Leclerc | 38 | 0 |
4. Sergio Pérez | 25 | 1 |
5. Valtteri Bottas | 22 | 0 |
6. Carlos Sainz | 19 | 0 |
7. Lando Norris* | 18 | 0 |
7. Daniel Ricciardo | 18 | 0 |
9. Lance Stroll | 8 | 0 |
9. Alexander Albon* | 8 | 1 |
11. Fernando Alonso* | 6 | 1 |
12. Pierre Gasly | 5 | 0 |
13. Nico Hülkenberg* | 3 | 1 |
14. George Russell* | 0 | 1 |
14. Kevin Magnussen | 0 | 0 |
14. Esteban Ocon* | 0 | 2 |
Max Verstappen mag dan nog niet gewonnen hebben op het Marina Bay Street Circuit; hij is wel één van de meest consistente coureurs op het stratencircuit. De Nederlander eindigde immers tweemaal op het podium in de afgelopen drie edities. Zijn beste resultaat behaalde de coureur van Red Bull Racing in 2018, toen hij genoegen moest nemen met de tweede plaats achter Lewis Hamilton. Na een poleronde die de geschiedenisboeken van de Formule 1 in is gegaan, hoefde de zevenvoudig wereldkampioen niet meer achterom te kijken. Verstappen kwam met acht seconden achterstand nog, relatief gezien, in de buurt, aangezien de nummer drie, Sebastian Vettel, 39 seconden achter Hamilton over de streep kwam. Een jaar later werd Verstappen derde en pakte Hamilton P4.
Vorig seizoen werd het een pijnlijke editie voor zowel Verstappen als Hamilton. Verstappen leek met zijn RB18 op koers te zijn voor poleposition, maar het team van Red Bull maakte een miscalculatie tijdens de kwalificatie. Verstappen moest in zijn laatste snelle ronde weer naar binnen duiken, omdat er te weinig brandstof in zijn auto zat. Daar was de regerend wereldkampioen uiteraard niet te spreken over en een gefrustreerde Verstappen moest uiteindelijk als zevende vertrekken. Na een matige start moest de Limburger zich weer een weg door het veld banen. De Red Bull-coureur kende enkele hachelijke momenten, waaronder een spin tijdens een inhaalactie op Lando Norris. Verstappen moest uiteindelijk genoegen nemen met P7.
Hamilton kende wel een goede kwalificatie. De Mercedes-coureur stond achter Charles Leclerc, die poleposition pakte, en Sergio Pérez op de derde plek. Op het opdrogende Marina Bay Street Circuit ging het echter mis voor de recordwinnaar in de Formule 1. De Mercedes-rijder schoot in bocht 7 de muur in, maar door een ogenschijnlijk onverwoestbare voorvleugel kwam Hamilton er zonder schade vanaf. Even later was Tsunoda in de muur te vinden, die wel zijn auto afschreef. Hamilton was vlak voor het incident naar binnen gedoken om de mediums onder de auto te laten monteren, maar de coureurs die toen voor hem reden konden door hun pitstop voor de Brit blijven. Hierdoor kwam de Mercedes-rijder niet verder dan de negende plek.
Pérez kent één heel gelukkig jaar in Singapore
Pérez staat in de Formule 1 bekend als een coureur die goed presteert op stratencircuits, maar de Grand Prix van Singapore was in de afgelopen drie edities niet vaak een race waar de man uit Guadalajara goed presteerde. Op het Singaporese circuit vocht de toenmalige Force India-coureur in 2018 een persoonlijke vete uit met teamgenoot Esteban Ocon. In de eerste ronde ging het direct mis tussen de beide rijders. Ocon zat aan de buitenkant van zijn toenmalig teamgenoot in bocht 3 toen de muur ineens heel erg dichtbij kwam. Pérez duwde de Fransman tegen het beton aan, waardoor Ocon zijn race vroegtijdig moest staken. Zelf kwam de Mexicaan die race niet verder dan de zestiende plek.
Een jaar later kon de coureur weer nul punten opschrijven na een mechanisch probleem. Het duurde door de pandemie twee jaar voordat er weer werd geracet in Singapore. Dat werd een fijne terugkeer voor Pérez, die de race als nummer twee mocht aanvangen. Bij de start was hij direct een stuk beter weg dan Leclerc, waardoor de Mexicaan direct de leiding van de race in handen had. In de natte omstandigheden wist de Monegask er vol druk op te houden, maar er was geen weg langs de Red Bull-coureur. De Ferrari-rijder wees wel naar enkele incidenten met de safetycar, Pérez zou namelijk een te groot gat hebben gelaten naar Bernd Mayländer. De meervoudig racewinnaar kreeg, na een waarschuwing voor het eerste incident, voor het tweede incident een tijdstraf van vijf seconden, maar dat was niet genoeg voor Leclerc om met de zege naar huis te gaan.
Ferrari vaak goed in Singapore
Voor Ferrari zullen de prestaties van Leclerc in de recente geschiedenis op Singapore veel hoop bieden. De coureur van de Scuderia stond met de Italiaanse renstal al tweemaal op het podium en twee keer op poleposition. Leclerc kent echter geen geweldige statistieken als het aankomt op het omzetten van een poleposition in een overwinning en dat geldt dus ook voor de Grand Prix van Singapore. Vorig seizoen was het dus Pérez die profiteerde en drie jaar eerder was het toenmalig teamgenoot Vettel. De Duitser kreeg het voordeel tijdens de pitstopfase en daar was Leclerc het niet helemaal mee eens. De Monegask was nog mild in zijn kritiek, maar verloor daarmee zijn kans voor een derde zege op rij dat jaar. Carlos Sainz maakt de statistieken voor Ferrari nog net wat mooier, aangezien de Spanjaard vorig seizoen het podium compleet maakte.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties