Hamilton en Verstappen delen eerste startrij in sensationele kwalificatie, Norris laat het afweten Formule 1
Formule 1

Hamilton en Verstappen delen eerste startrij in sensationele kwalificatie, Norris laat het afweten

Hamilton en Verstappen delen eerste startrij in sensationele kwalificatie, Norris laat het afweten

Lewis Hamilton heeft in China gestunt met een poleposition voor de sprintrace. Hij ziet een bekende naam terug op de eerste startrij: Max Verstappen. Oscar Piastri en Charles Leclerc delen de tweede startrij, en Lando Norris staat na twee slechte ronden slechts op de zesde startplek. Liam Lawson vergooide zijn ronde in SQ1 en was de hekkensluiter.

De kwalificatie voor de sprintrace ging om 8:30 uur Nederlandse tijd van start, met McLaren als torenhoge favoriet na de enige vrije training. Bij de sprintkwalificatie zijn de coureurs verplicht om in het eerste en tweede kwalificatiedeel met de mediumbanden te rijden. Daarnaast is de kwalificatie ingekort. Het eerste deel van de sessie duurt twaalf minuten, waarin verkeer uiteraard een grote rol kan spelen.

SQ1: Piastri schiet uit de startblokken

Verstappen opende het bal met een 1:32,3, waarmee hij al duidelijk sneller was dan tijdens de vrije training. De tijd bleef echter niet lang staan, want Lewis Hamilton ging bij zijn eerste poging precies een tiende sneller, en Charles Leclerc kwam slechts 0,01 seconde tekort op zijn teamgenoot. Liam Lawson opende ook met een degelijke tijd, slechts vier tienden achter Verstappen, maar het was toch vooral wachten op het McLaren-duo.

Oscar Piastri leverde meteen met een 1:31,7. Daarmee was hij ruim sneller dan wie dan ook. Fernando Alonso was de verrassende nummer twee, met vier tienden achterstand, voor Hamilton, Leclerc, Norris, Russell, en Verstappen, met dus een verschil van maar een tiende tussen beide wereldkampioenen uit dit groepje. Achter Verstappen waren de verschillen juist weer groter.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oscar piastri kwalificatie 2025 melbourne f1
Piastri heeft de snelheid weer gevonden.

SQ1: Ferrari versus McLaren?

Aangezien het kwalificatiedeel niet al te lang duurt, begon de tijd al snel weer te dringen. Met twee minuten te gaan begonnen de coureurs aan hun laatste pogingen, met Jack Doohan als eerste coureur. De Australiër ging knap naar P8, maar wist dat zijn negentien collega's nog zouden volgen. Een van de volgenden was Norris, die met een 1:31,3 nog drie tienden sneller ging dan Piastri en het gat met de rest zo nog verder vergrootte. Toch bleek de rest nog niet verslagen te zijn, want Hamilton verraste met de snelste tijd. De sessie werd afgesloten met Hamilton voor Norris, Leclerc, Piastri, en Verstappen op zeven tienden achterstand als vijfde.

Voor Lawson was de sessie in ieder geval snel weer voorbij. De Nieuw-Zeelander brak zijn laatste ronde af, en strandde als hekkensluiter. Een dramatisch begin van het seizoen voor Lawson dus, die een fout maakte in zijn cruciale ronde. Doohan viel uiteindelijk ook af, als zestiende, vóór teamgenoot Pierre Gasly, en het doek viel verder voor Esteban Ocon en Nico Hülkenberg. Veel rookies eindigden dus voor hun ervaren teamgenoten, waaronder Oliver Bearman en Gabriel Bortoleto, die overleefden en SQ2 haalden.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

SQ2: Verstappen werkt zich op, Ferrari valt tijdelijk weg

Na een korte onderbreking gingen de overgebleven vijftien coureurs weer op pad, nog altijd op de mediumbanden. Verstappen en Norris reden vlak achter elkaar, waardoor beide coureurs goed te vergelijken waren. De wereldkampioen ging naar een 1:31,5, waarna Norris vier tienden sneller ging met de nieuwe snelste tijd van het weekend. Verstappen hield bij de eerste poging in ieder geval beide Mercedes-coureurs ruim achter zich.

Vervolgens was het de beurt aan Piastri en de Ferrari's. Piastri strandde op een kleine twee tienden van Norris, en nam dus de tweede plek over van Verstappen. Leclerc kwam bijna een volle seconde tekort, en Lewis Hamilton had hetzelfde probleem, dus de snelheid van de Ferrari leek opeens weer verdwenen te zijn. Iedereen reed op nieuwe banden, maar ook George Russell beklaagde zich over een totaal gebrek aan grip op zijn banden. De Brit stond nog achter Kimi Antonelli in de pikorde. De Italiaan stond met ruim negen tienden(!) achterstand vierde, waarmee het gat naar de derde plek van Verstappen zes tienden bedroeg.

SQ2: Verstappen pakt voordeel voor de race

Alle coureurs gingen er nog eens goed voor zitten aan het einde van SQ2. Veel coureurs lieten hierbij tijdsverbeteringen zien. Ferrari vond de snelheid opeens weer terug. Hamilton was wederom sneller dan Leclerc, en kwam slechts twee tienden tekort op de tijd van Norris. Leclerc eindigde nipt achter Verstappen, die net als de McLaren-coureurs binnen bleef staan om een setje banden te sparen.

Norris behield de eerste plek, maar Russell schoof verrassend op naar de tweede plek, voor Piastri, Hamilton, en Antonelli. Verstappen ging zonder problemen als zesde door, met een extra setje banden, voor Alexander Albon, Charles Leclerc, Lance Stroll, en Yuki Tsunoda. Alonso werd met P11 verslagen door zijn teamgenoot, en Carlos Sainz eindigde nog achter Bearman. Bortoleto en Isack Hadjar sloten de rij in SQ2.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

SQ3: Hamilton stunt, Verstappen op eerste rij!

McLaren, Ferrari, en Mercedes waren dus nog compleet in SQ3. Verstappen, Albon, Stroll, en Tsunoda moesten de eer van hun team eigenhandig verdedigen, nu wel op de zachte banden. McLaren opende het bal, waarbij Norris sneller was in de eerste sector, en Piastri sneller was in de middensector. Na een volledige ronde kwam Piastri op 1:30,929 uit. Norris was bijna een halve seconde langzamer, na een moment van overstuur bij het opkomen van het rechte stuk. Dat bood kansen voor de rest.

Antonelli kon daar niet van profiteren, maar Russell sprong wel in het gat, en stond twee tienden achter Piastri. De andere coureurs kozen voor een enkele snelle ronde, en lieten dus tot het laatste moment op zich wachten. Hamilton begon als eerste aan die bepalende ronde, vlak voor Leclerc. De Ferrari's waren snel in de openingssector. Hamilton hield dat in tegenstelling tot Leclerc ook vol in de middensector. De Brit nam de eerste tijd over met een 1:30,8!

Leclerc kwam twee tienden tekort op Hamilton, die de snelste tijd behield! Piastri verbeterde niet, en Norris moest zijn ronde afbreken na een nieuwe fout. Daarna was het alleen nog wachten op Verstappen, die veel later dan de rest in actie kwam. De Nederlander reed een zeer sterke ronde, maar kwam 0,018 seconden tekort! Hamilton en Verstappen delen dus de eerste startrij, met Piastri op 0,08 seconden achterstand op P3. Leclerc en Russell staan ook nog voor nummer zes Norris. De top tien wordt gecompleteerd door Antonelli, Tsunoda, Albon, en Stroll.

Uitslag Sprintkwalificatie voor de Grand Prix van China 2025

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws