Groot contrast tussen Verstappen en Pérez: 'Hij heeft niet de juiste mentaliteit' Formule 1
Formule 1

Groot contrast tussen Verstappen en Pérez: 'Hij heeft niet de juiste mentaliteit'

Groot contrast tussen Verstappen en Pérez: 'Hij heeft niet de juiste mentaliteit'

Jolyon Palmer heeft de hachelijke momenten van Max Verstappen en Sergio Pérez tijdens de Grand Prix van Japan geanalyseerd. Waar Verstappen alleen bij de start moest oppassen, kende Pérez meerdere incidenten op het circuit van Suzuka. Palmer is van mening dat de Mexicaanse coureur van Red Bull Racing blij mag zijn dat hij wegkwam met slechts twee straffen. De voormalig Formule 1-coureur begrijpt namelijk niks van de inhaalactie van Pérez ten opzichte van Kevin Magnussen, waar de Red Bull-rijder zijn eigen race mee beëindigde.

Bij de start was Verstappen niet als beste weg van de top drie. Oscar Piastri dook op aan de binnenkant van zijn Red Bull-bolide, maar dit zorgde ervoor dat de weg aan de buitenkant open was voor Lando Norris. De Brit lijkt even de beste papieren te hebben om de positie van Verstappen over te nemen. 'Verstappen staat direct onder hevige druk. Hij weet Oscar naar de binnenkant te drukken, maar aan zijn buitenkant komt Lando eraan. Het werd echter al snel duidelijk dat Verstappen in een goede positie zat om zijn eerste plek te houden', zegt Palmer in zijn analyse voor F1TV.

Piastri kon aan de binnenkant immers weinig betekenen in het gevecht voor de leiding van de race en gaat van zijn gas af. 'Als hij wat meer naast Verstappen had gezeten, hadden we echt een Senna en Prost-moment kunnen hebben', doelt Palmer op de crash tussen de rivalen waar de McLaren-coureurs op zaterdag ook naar refereerden. Het voordeel ligt even bij Norris, die met zijn voorvleugel voor die van Verstappen zit. De Brit probeert laat te remmen om aan de buitenkant de eerste plek te behouden, maar dat voorkomt de Red Bull-coureur. 'Het is gewoon heel erg goed verdedigd van Verstappen. Norris gaat direct voor schadebeperking.'

Palmer denkt dan ook dat de coureur van McLaren mogelijk wat meer had kunnen doen om het leven van Verstappen zuur te maken. 'Hij had aan de buitenkant mee kunnen gaan met Verstappen, zoals Leclerc later in de race ook deed bij Russell.' Norris besloot echter eieren voor zijn geld te kiezen. 'Hij had al het plekje gewonnen van zijn teamgenoot en was misschien bang dat een dergelijke actie in tranen kon eindigen, of dat hij van de baan zou worden gedrukt en Piastri de positie weer over kon nemen. Het was uiteindelijk het enige moment van de race waarop iemand in de buurt van Max kon komen.'

De overtredingen van Pérez

Het contrast tussen Verstappen en teamgenoot Pérez kon in Japan niet groter zijn. De enige overeenkomst was dat beide Red Bull-rijders in de openingsfase een beetje in het gedrang zaten. Verstappen kwam echter goed weg, terwijl Pérez, met twee Ferrari's en Lewis Hamilton naast hem, in de problemen kwam. 'Het was gewoon wachten tot er iets gebeurde. Bijna niemand weet dat ze met z'n vieren de eerste bocht in duiken. Uiteindelijk is het alleen Pérez die de dupe is met schade aan de voorvleugel. Misschien had Hamilton meer kunnen doen, want hij dook in een gat dat eigenlijk niet bestond.'

De Mexicaan moest naar binnen voor een nieuwe voorvleugel en liep een tijdstraf op bij het binnenrijden van de pitstraat. Pérez haalde namelijk Fernando Alonso in, terwijl dit niet de bedoeling was. De meervoudig racewinnaar moest aan een inhaalrace beginnen, die ten einde kwam na een inhaalmanoeuvre op Magnussen. 'Dit was echt een zwakke actie van Checo. Hij lijkt gewoon niet de juiste mentaliteit te hebben als het aankomt op wiel-aan-wiel-gevechten. Deze actie sloeg echt nergens op. Ik weet niet wat hij verwachtte. Op deze manier kan je alleen maar een crash veroorzaken.'

Door schade aan zijn bolide moest Pérez zijn Grand Prix staken. In de veertigste ronde van de race kwam de Red Bull-coureur echter weer de baan op. De man uit Guadalajara zou een straf krijgen voor het incident met Magnussen, maar deze zou pas gelden voor de Grand Prix van Qatar. Dit wilde Red Bull voorkomen. 'Dit is echt iets waar de FIA naar moet kijken. Checo beging drie overtredingen, maar hij heeft niet echt de consequenties ervan ondervonden. Red Bull heeft natuurlijk het enige juiste gedaan, maar het laat wel zien dat er iets schort aan het systeem.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws