Wie zat er fout? Ook in Japan was Pérez de schlemiel na een amateuristische inhaalpoging op Magnussen Formule 1
Formule 1

Wie zat er fout? Ook in Japan was Pérez de schlemiel na een amateuristische inhaalpoging op Magnussen

Wie zat er fout? Ook in Japan was Pérez de schlemiel na een amateuristische inhaalpoging op Magnussen

Formule 1-coureurs delen het circuit, maar daar lijkt het lang niet altijd op. Regelmatig komen rijders elkaar tegen en vaak zijn beide betrokkenen van mening dat zij de onschuldige partij zijn. F1Maximaal.nl belicht aan de hand van de reglementen én gezond verstand na elke race het grootste incident en bepaalt welke coureur voorrang had moeten verlenen.

Wie in de International Sporting Code zoekt naar een specifieke verklaring van wat wel en niet toegestaan is op het circuit komt van een koude kermis thuis. Of een coureur bestraft wordt voor een incident of niet ligt maar helemaal aan wat de aanwezige stewards ervan maken. Wel heeft de FIA in maart 2022 een 'FIA Formula 1 Driving Standards Guidelines'-document uitgebracht. Op basis van dit document kijken we naar de redelijkheid van een inhaalactie.

We hebben er een gebeurtenisvolle Grand Prix van Japan op zitten en er is in de rubriek wie zat er fout? dus voldoende om over na te praten. Zo hebben we een tweetal startcrashes te analyseren - die achterin het veld ogenschijnlijk een stukje heftiger dan die aan de voorkant. Daarnaast kunnen we een inhaalpoging van Sergio Pérez op Kevin Magnussen niet onbesproken laten.

Chaos bij de start met schade voor Pérez

In de aanloop naar de eerste bocht ging het op twee plekken op de grid fout. Allereerst poogden twee Ferrari's, Pérez en Lewis Hamilton vier man breed de eerste bocht in te gaan. Dat ging uiteraard niet. Kijken we naar de on-boards dan valt op dat het Hamilton is die op het gras geduwd wordt en dat Red Bull Racing-rijder Pérez degene is die de Engelsman van het circuit forceert.

De fout van deze touché ligt echter niet bij de man die vervolgens naar binnen moest voor een nieuwe voorvleugel. Richten we ons tot de Ferrari's dan zien we namelijk dat de werkelijke boosdoener Carlos Sainz is. Boosdoener is hier misschien een wat zwaar woord, want in feite kende hij vooral een erg goede start. Daardoor kwam hij naast teamgenoot Charles Leclerc terecht, die helemaal aan de binnenbocht zat.

Om hem te ontwijken, moest Sainz een kleine beweging naar links maken. Pérez reageerde daar op zijn beurt weer op en kwam in aanraking met Hamilton, de vierde van het stel die volledig aan de buitenkant zat. Dat de Engelsman er wel zonder schade vanaf kwam, mag dan ook als opvallend gezien worden. Zijn uitstapje door het gras én de voorvleugel van Pérez kwamen tegen zijn Mercedes, maar er was verder niets aan de hand. Dit was een typisch geval van een race-incident: geen roekeloosheid, men liet elkaar geen ruimte, maar met vier auto's breed was die er simpelweg ook niet.

Airborne Albon

Het tweede startincident gebeurde iets verder naar achteren. Daar was het de Williams van Alexander Albon, nog steeds in Gulf-livery, die gelanceerd werd na in aanvaring te komen met Valtteri Bottas. Ook hiervan zijn boordradio's beschikbaar en wanneer je deze erbij pakt, wordt al snel duidelijk dat geen van beide heren schuldig waren aan roekeloos rijden. Het was de Alpine aan de binnenkant van de bocht die de Alfa Romeo namelijk in de Williams drukte. Wie er in die Alpine zat? Esteban Ocon.

Voor dit incident valt er wel wat te zeggen voor het aanwijzen van een schuldige. De reden hiervoor is dat de Alpine-rijder voldoende ruimte had aan de binnenbocht (op de foto hierboven de achterste Alpine). Niet alleen reden de heren 'slechts' drie breed op de eerste bocht af, ook waren ze nog lang niet bij de knik zelf. Ocon had dus voldoende tijd gehad om toch nog wat richting de binnenste lijn te trekken wanneer hij de bocht naderde. Het blijft de eerste ronde, natuurlijk, dus straffen worden nu eenmaal minder snel uitgedeeld. Toch was het Ocon die veruit het meest schuldig was in deze brokkenpartij.

Pérez' verschrikkelijke actie op Magnussen

Zelfs met de grootste vorm van objectiviteit kun je niet zeggen dat Pérez' optreden in Suzuka redelijk was. Na de touché met Hamilton in bocht 1 moest hij de pitstraat in voor een nieuwe voorvleugel. Daarna was aan hem de uitdaging om door het veld heen te snijden. Dit ging oké, totdat hij de Haas van Kevin Magnussen tegenkwam. Een analyse is voor dit incident oprecht bijna niet eens nodig.

In ronde 12 doet hij een tevergeefse poging om zijn Red Bull naast de auto van de Deen te zetten. Hij komt van veel te ver weg, heeft ter hoogte van de apex nauwelijks een wiel op dezelfde hoogte als de Haas, maar het kwaad was al geschied. Hij tikt Magnussen achterstevoren en kan zelf wel door, maar krijgt er vervolgens wel een straf voor. Volkomen terecht. In één woord samengevat was dit simpelweg roekeloos. Een actie die nooit succesvol afgerond zou worden en zelfs een vleugel frustratie leek te bevatten. Goed ingegrepen van de stewards, die hem er vijf seconden voor gaven.

In Singapore was het ook de Mexicaan die tweemaal brokken reed. Destijds was hij zelf niet zozeer de sigaar na de touchés. Wel eindigde hij de wedstrijd van Yuki Tsunoda vroegtijdig en maakte hij een veel te opportunistische inhaalactie op Albon. Dat hem nu in Japan min of meer hetzelfde gebeurt, getuigt vooral van een gebrek aan vorm bij de teamgenoot van Max Verstappen. Absoluut geen.

Sargeants zondag

Echt noemenswaardig is het niet omdat het zo duidelijk is wie er fout zat in de touché tussen Logan Sargeant en Bottas, maar voor de volledigheid benoemen we hem even. Ook Sargeant remt veel te laat in een poging de Fin in te halen. Zijn remmen blokkeren, hij schiet door en forceert daarmee de Alfa Romeo van Bottas de grindbak in. Na zijn kwalificatiecrash kon de Amerikaan dit foutje beslist niet gebruiken, maar blijkbaar moest de gifbeker in Japan leeg.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws