Red Bull Racing lijkt voor aankomend seizoen een redelijk streepje voor te hebben, ondanks de restricties op het aantal testuren in de windtunnel. De RB19 rijdt immers heel laag tegen de grond, waardoor de auto meer downforce genereert. Hierdoor is de auto heel goed in de acceleratiefase en merkt ook de concurrentie op dat ze niet heel erg veel kunnen doen om dichter naar Red Bull toe te kruipen.
De concurrentie van Red Bull had gehoopt dat de restricties door de eerste plaats in het constructeurskampioenschap en de straf voor het overschrijden van het budgetplafond de Oostenrijkse renstal pijn zouden doen. Dat blijkt echter niet het geval te zijn. De RB19 is een evolutie van de RB18 en daarmee lijkt Red Bull een nog grotere slag te slaan. 'Alle kleine onderdelen zijn een stukje van de puzzel van een groot pakket dat de beste aerodynamische efficiëntie genereert', schrijft het Duitse Auto, Motor und Sport.
Wolff: 'Tractie RB19 adembenemend'
Dan is de vraag natuurlijk hoe Red Bull dat voor elkaar heeft weten te krijgen. Het Duitse medium wijst naar de lage rijhoogte van de RB19. 'Er is een reden dat Adrian Newey zich geen zorgen maakte over de kleine regelwijziging aan het begin van dit seizoen.' Red Bull kan ondanks de regelgeving echter wel zo laag mogelijk rijden, terwijl het in 2021 juist nog een high rake-concept had. 'Red Bull gaat van het ene extreme naar de andere. Eerst stond de auto aan de achterzijde het hoogst en nu het laagst', zegt Mike Elliott, de technisch directeur van Mercedes.
Dat niet elk team het concept van Red Bull kan kopiëren, laat Toto Wolff duidelijk weten. 'Als wij zo laag zouden rijden, dan breekt onze vloer.' De RB19 heeft echter geen enkele moeite met de hobbels in het asfalt en heeft tegelijkertijd geen last van porpoising. 'Daarmee kan je alleen maar concluderen dat Red Bull een stap voor ligt op de concurrentie als het aankomt op het chassis', is de conclusie van Auto, Motor und Sport. Het geeft Red Bull in ieder geval het benodigde voordeel qua downforce.
Dat wordt voor het medium en de concurrentie vooral duidelijk in de acceleratiefase. Volgens meerdere coureurs zouden Max Verstappen en Sergio Pérez eerder op hun gas kunnen gaan als ze uit de bocht zijn gekomen, wat natuurlijk ook voordeel kan geven op de rechte stukken. Eerder werd al duidelijk dat Red Bull ook qua topsnelheid nog altijd een streepje voor heeft. 'De tractie van de RB19 is echt adembenemend', is dan ook de conclusie van Wolff.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties