Geen grindbakken in Oostenrijk: 'Het argument is altijd MotoGP' Formule 1
Formule 1

Geen grindbakken in Oostenrijk: 'Het argument is altijd MotoGP'

Geen grindbakken in Oostenrijk: 'Het argument is altijd MotoGP'

De FIA wilde dat de Red Bull Ring grindbakken zou installeren om problemen met de baanlimieten te voorkomen. Formule 1-wedstrijddirecteur Niels Wittich adviseerde specifiek aan de Red Bull Ring dat er dit jaar grindbakken aan de laatste bochten moesten worden toegevoegd om problemen met de baanlimieten te voorkomen, maar dat advies werd afgewezen door de circuitbazen omdat het problemen op zou leveren voor de MotoGP.

De Grand Prix van Oostenrijk stond afgelopen weekend een beetje in het teken van het debacle met de track limits. Het veroorzaakte chaos tijdens de kwalificatie, en opnieuw tijdens de Grand Prix op zondag. Aston Martin tekende op zondagavond protest aan tegen de uitslag en daardoor boog de wedstrijdleiding zich opnieuw over de coureurs die mogelijk niet alle rondes binnen de lijntjes hebben gereden. Het advies van de FIA was daarom om grindbakken te laten installeren, maar dat werd afgewezen door de circuitbazen, die ervoor kozen om dezelfde configuratie van kerbstones en uitloopstroken te behouden.

Nu de F1-leiders een onderzoek beginnen naar de bijna-farce bij de Oostenrijkse GP, waarbij meer dan 1200 overtredingen van de baanlimieten ervoor zorgden dat de uitslag van de race tot laat in de avond onzeker bleef doordat de posities werden gewijzigd, zijn er vragen gerezen of de chaos had kunnen worden voorkomen en wat er nu kan worden gedaan. Het omgaan met de baanlimieten is altijd een lastige kwestie geweest op de Red Bull Ring vanwege de aard van het circuit, en eerdere pogingen om gebruik te maken van verhoogde kerbstones zijn lang geleden gestaakt vanwege veiligheidsproblemen na een aantal ongelukken. In het licht van de problemen bij de Grand Prix van Oostenrijk in 2022 is gebleken dat Wittich in het kader van het formele post-race rapport van de FIA, dat elke grand prix evalueert, een brief heeft geschreven aan de bazen van de Red Bull Ring waarin hij voorstelde dat er aanpassingen worden gedaan aan het ontwerp van bocht negen en bocht tien.

In het rapport deed hij een duidelijke aanbeveling dat er kleine grindbakken aan die bochten moeten worden toegevoegd om als een natuurlijke afschrikking te dienen die eventuele grote problemen met de baanlimieten zou voorkomen. Dat verzoek werd echter niet opgevolgd vanwege de complicaties die zo'n ontwerpwijziging met zich mee zou brengen voor MotoGP, dat al lang de voorkeur geeft aan uitloopstroken van puur asfalt. Echter, gezien de problemen afgelopen weekend, zal de FIA vrijwel zeker de druk op de Red Bull Ring opvoeren om deze aanbeveling voor 2024 op te volgen en te vragen om een oplossing die zowel voor MotoGP als voor Formule 1.

Horner: 'Het argument is altijd MotoGP'

Red Bull Racing-teambaas legde uit dat de coureurs de witte lijnen niet kunnen zien vanuit de cockpit, dus rijden ze puur op gevoel. 'Het is iets waar naar moet worden gekeken. Ik denk dat iets van een grindbak of een uitloopstrook daar nodig is', laat Horner weten aan Motorsport.com. 'Het argument is altijd MotoGP, maar je moet met iets komen dat flexibel en bruikbaar is voor de Formule 1.' Daar sluit Mercedes-teambaas Toto Wolff zich bij aan. 'Voor de fans, toeschouwers, teams en coureurs is het uitermate frustrerend om steeds weer met die straffen te maken te krijgen', stelt de Oostenrijker.

'Er zijn slechts twee oplossingen: of je keert terug naar de verhoogde kerbstones en beschadigt daarmee de coureurs en de auto's, maar dan mag niemand klagen. Het is ook nog een optie om alles te verwijderen en de coureurs de snelste lijn te laten rijden. Dit is wat Niki Lauda altijd zei. Maar we moeten een oplossing vinden voor de belangen van het circuit en alle belanghebbenden, want we willen hetzelfde bereiken: een spectaculaire race die niet wordt beïnvloed door straffen die worden gegeven om de juiste redenen, omdat de regels bestaan', aldus Wolff.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws