Robin Frijns vindt het opmerkelijk dat Red Bull Racing in de afgelopen races ineens is bijgehaald door de concurrentie, onder aanvoering van McLaren. De 33-jarige coureur, die voor Envision Racing uitkomt in het Formule E-kampioenschap, lijkt er echter wel een verklaring voor te hebben en hij baseert zijn visie op een verhaal uit de Spaanse media.
Eind februari gingen Red Bull en Max Verstappen in Bahrein vrolijk verder waar ze in Abu Dhabi waren geëindigd. Met groot vertoon van macht won het team op het Bahrain International Circuit, maar ook in de daaropvolgende wedstrijden was het verschil met de concurrentie weer ontzettend groot. Vanaf de Grand Prix van Miami was alles echter ineens helemaal anders. Verstappen werd in Florida op waarde geklopt door Lando Norris, die zo eindelijk zijn allereerste F1-zege wist te boeken. Sindsdien wonnen Verstappen en Red Bull in acht races nog 'slechts' drie keer.
Velen vragen zich af hoe het kan dat de dominantie van Red Bull ineens is verdwenen. Frijns is één van hen. 'Wat is er aan de hand bij Red Bull? In de zin van: waarom hebben ze in één keer zoveel snelheid verloren?', schrijft de Limburger in zijn column voor Formule1.nl. Er worden meerdere oorzaken voor de 'terugval' van Red Bull genoemd, maar volgens Frijns lijken Spaanse media het wel eens bij het juiste einde te kunnen hebben.
'Wat ik vanuit Spaanse media gehoord heb is dat de FIA iets gevonden heeft, of dat andere teams over iets specifieks op de auto van Red Bull hebben geklaagd en dat uiteindelijk ook heeft moeten aanpassen', doet Frijns de suggestie van verschillende Spaanse media uit de doeken. 'Daardoor zouden ze veel snelheid zijn kwijtgeraakt. Het zou me niet verbazen als dat klopt.'
Tekst gaat na de afbeelding verder.
Situatie doet denken aan eerder moment met Mercedes
Frijns sluit dus niet uit dat de FIA heeft ingegrepen en dat dit de oorzaak van de nivellering van de onderlinge verschillen tussen de topteams kan zijn. Het zou immers niet de eerste keer zijn dat een team de grenzen van het toelaatbare opzoekt en dat het overkoepelende autosportorgaan vervolgens ingrijpt.
'Het gaat er in de Formule 1 tussen de teams natuurlijk hard aan toe, iedereen loert naar elkaar. Dat maakt de sport ook zo leuk, vind ik. Elk team probeert op elk terrein de grijze gebieden te ontdekken', stelt Frijns, die vervolgens een voorbeeld van enkele jaren geleden aanhaalt. 'Zie Mercedes dat een aantal jaar geleden opeens met het DAS-systeem kwam. Dat was een, zeg maar, donkergrijs gebied. Maar zulke dingen maken Formule 1 juist zo interessant.'
'Strategische fouten Red Bull opvallend'
Nu de onderlinge verschillen een stuk kleiner zijn, blijkt de veelgeprezen strategische afdeling ineens fouten te kunnen maken. 'Dat is toch opvallend', zo schrijft Frijns. 'Red Bull is immers de norm, eigenlijk in alles. Mensen vragen zich af of de terugval misschien ligt aan het feit dat Adrian Newey vertrekt. Persoonlijk denk ik van niet. Newey is bij Red Bull de meest ervaren man qua aerodynamica. Maar er zijn binnen het team veel mensen door hem opgeleid. Hij maakt de auto ook echt niet alleen. Als Newey wegvalt, blijft de Red Bull-trein echt wel doordenderen', weet Frijns.
Tekst gaat na de afbeelding verder.
Hoe dan ook is de overmacht van Red Bull in de voorbije maanden als sneeuw voor de zon verdwenen. Vooral McLaren maakt daarbij een sterke indruk. 'Dat McLaren Red Bull voorbij is gestreefd, komt ook omdat Red Bull zelf een stapje terug heeft moeten doen. Als jij zelf drie tienden verliest en de concurrent wint twee tienden, dan is die halve seconde al verklaard. Het moet echt iets groots geweest zijn wat Red Bull in dat grijze gebied heeft moeten veranderen', verwacht Frijns. 'Dat neemt niet weg dat het knap is waar McLaren nu staat. Vorig jaar bij test waren ze helemaal nergens en nu loopt de auto als een tierelier.'
Groei McLaren geen incident
Frijns denkt dat Red Bull en Verstappen de komende tijd een zware dobber gaan hebben aan McLaren, want de groei van het Britse team is volgens de Formule E-coureur zeker geen incident. 'Ze hebben met Lando (Norris, red.) en Oscar (Piastri, red.) twee jonge coureurs die min of meer dezelfde rijstijl hebben. Dat helpt ook bij het ontwikkelen. En ik denk dat we de invloed van Andrea Stella hierbij niet moeten onderschatten', spreekt Frijns vol lof over de Italiaanse teambaas van de Britse renstal.
'McLaren gaat alles op alles zetten voor het kampioenschap', voorspelt de 33-jarige Limburger. 'Als het echt tot een gevecht komt, denk ik dat Max (Verstappen, red.) meer onder druk komt te staan dan Lando. In Hongarije maakte het team fouten, Max had het duidelijk niet naar zijn zin, pakte links en rechts wat risico. Als je een paar van zulke races hebt en Lando profiteert, dan kan het snel gaan. McLaren heeft niets te verliezen, Red Bull alles.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties