Christian Horner en Helmut Marko spraken in het Grand Prix-weekend van Italië al over de voorvleugels van McLaren en Mercedes. Volgens de kopstukken van Red Bull Racing zouden de voorvleugels van beide concurrenten te flexibel zijn, en ook Ferrari sloot zich daarbij aan. De FIA ging op onderzoek uit, en heeft nu beoordeeld dat de voorvleugels van alle teams legaal zijn.
De FIA startte haar onderzoek al voor de zomerstop, in België. Daar gebruikte het bestuursorgaan van de Formule 1 speciale camera's om te beoordelen of de huidige flex tests goed genoeg zijn. Daarbij gaf de FIA al aan dat eventuele wijzigingen pas in 2025 zouden volgen, en dat er geen regelwijzigingen midden in het seizoen zouden komen. Voor de engineers is het zeer aantrekkelijk om de limieten op te zoeken met flexibele onderdelen, waardoor een auto op het rechte stuk minder drag heeft, maar wel meer downforce in de bochten.
Er is altijd enige vorm van flexibiliteit bij vooral de vleugels, en dat proberen de teams zoveel mogelijk aan te grijpen om de balans te verbeteren. De FIA reageerde via een statement op de onrust onder de vier topteams over de voorvleugels. 'De FIA onderzoekt bij elk evenement de voorvleugels met verschillende controles, om te kijken of deze aan het technische reglement voldoen. Alle voorvleugels voldoen momenteel aan de 2024-regels en zijn dus legaal.' Ferrari en Red Bull krijgen dus geen gelijk, en Mercedes en McLaren hoeven hun voorvleugels niet aan te passen.
Extra tests
'Sinds de Grand Prix van België heeft de FIA extra data verzameld tijdens de eerste en tweede vrije trainingen om het gedrag van de voorvleugels beter te bestuderen, en zo bewegingen te vinden die niet zichtbaar zijn via de officiële camera's van de FOM (Formula One Management, red.)', gaat het statement verder. 'Deze tests gaan minimaal verder tot en met Singapore, zodat we kunnen zorgen dat alle teams deze speciale FIA-camera's op uiteenlopende circuits gebruikt hebben.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Deze data moet later van pas komen. 'Dit zorgt voor een grote database, die de FIA in staat stelt om een objectief beeld te schetsen van de situatie en verschillen vast te stellen tussen de verschillende dynamische patronen, die we op het circuit terugzien.' De FIA voegt toe dat geen enkel onderdeel volledig stijf is, en dat er daarom in het reglement ook regels zijn opgenomen over hoeveel een onderdeel - in dit geval de voorvleugel - mag doorbuigen. Vooralsnog is in ieder geval de conclusie dat er reglementair niks verandert, en Red Bull en Ferrari zo geen voordeel kunnen pakken via de FIA.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties