Gerenommeerd autosportjournalist Joe Saward heeft in de laatste versie van zijn Green Notebook stevig uitgehaald naar de FIA. Volgens de Britse journalist slaat de FIA de plank behoorlijk mis op meerdere gebieden. Zo werden twee teambazen na Las Vegas op het matje geroepen, werd de kritiek van Sergio Pérez in twijfel getrokken, zou er geen openheid van zaken gegeven worden door de FIA, en zou er een rechtszaak volgen over het al dan niet toekennen van FIA-goedkeuring voor de nieuwe teams. Tot slot deelde Saward enkele geruchten uit de paddock
Saward merkt in de laatste versie van zijn Green Notebook op dat er veel spanning in de Formule 1-paddock is. 'Helaas zijn de relaties tussen de FIA, de Formule 1, en de teams slechter dan ze sinds de jaren tachtig geweest zijn', oordeelt Saward. 'Afgelopen week probeerde de FIA nog de nanny uit te hangen en gaf het Toto Wolff en Frédéric Vasseur de wind van voren vanwege het gebruik van het F-woord in de persconferentie in Las Vegas. Dat was ronduit onnozel, en liet de FIA wereldvreemd overkomen', vindt de 62-jarige analist. 'Het was absurd om te zeggen dat dit de FIA moreel gezichtsverlies had opgeleverd.'
Kritiek op de FIA wordt niet gewaardeerd
De teambazen van Mercedes en Ferrari kregen allebei een formele waarschuwing op basis van hun taalgebruik. 'Misschien was het geloofwaardiger overgekomen als de teambazen hun opmerkingen aan de FIA hadden gericht, maar of er zelfs dan sprake was geweest van moreel gezichtsverlies, valt te betwijfelen, en de opmerkingen waren niet vreemd, gezien het recente optreden van de FIA. Het F-woord wordt overal ter wereld inmiddels veelvuldig gebruikt', merkt Saward daarbij op.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Drie dagen later mocht ook Red Bull Racing-coureur Pérez zich bij de wedstrijdmelding gaan melden, nadat hij zich via de boordradio kritisch had uitgelaten richting de wedstrijdleiding vanwege het krijgen van een straf van vijf seconden. 'De FIA kan zich beter op belangrijkere dingen richten en open zijn over de financiële situatie', zo stipt Saward een ander pijnpuntje aan. 'Probeer maar eens een FIA Activity Report te vinden van na de periode van Jean Todt op de FIA-website. Er staat niks nieuws sinds de huidige president begon. Dat is niet indrukwekkend, en ook niet gezond', wordt gezegd over de termijn van Mohammed Ben Sulayem.
Onvrede over toelatingsproces van de FIA
Daarmee is de gifbeker nog niet leeg. 'Er vormen zich nog meer donkere wolken boven de Formule 1, want in Abu Dhabi werd duidelijk dat Hitech Grand Prix legale stappen onderneemt tegen de FIA na het proces waarbij de aanmeldingen voor een nieuw Formule 1-team bekeken werden', weet Saward te melden. 'Het is nog niet officieel bevestigd, maar dit gaat gebeuren, tenzij er snel en buiten de schijnwerpers een schikking getroffen wordt.'
'Het verhaal gaat rond dat de aanvraag van Hitech gesteund werd door de toezegging dat Hitech 600 miljoen dollar zou willen betalen als entreegeld als dat volgens de nieuwe regels gevraagd werd. Hitech zal vermoedelijk zeggen dat haar project verder ontwikkeld was dan dat van Andretti, en dat het al in de zomer een windtunnel-model van een auto had, en er een motordeal met Mercedes was', aldus Saward. Andretti kreeg als enige partij FIA-goedkeuring, en moet nu nog goedkeuring van de Formule 1 zelf krijgen voordat het een team toegewezen krijgt.
Lees ook
Andretti over Red Bull: 'Denk niet dat zij degenen zijn die als laatste bezwaar hebben'
Andretti ziet uitdaging voor Verstappen: 'Dit kan meer van hetzelfde opleveren'
Geruchten over overnamebod op AlphaTauri
Tot slot besprak Saward nog enkele geruchten die rondgaan in de Formule 1-paddock. 'Er wordt gezegd dat Red Bull recentelijk een overnamebod van 1,2 miljard dollar op AlphaTauri heeft afgewezen, en het tweede team nu wil inzetten voor een ander segment van de Formule 1-markt', schrijft Saward. 'Volgens de geruchten gaat het team Racing Bulls heten. De livery die het team in Las Vegas en Abu Dhabi gebruikte vormt waarschijnlijk de basis voor 2024.'
Ook over de coureurs van AlphaTauri had Saward het een en ander gehoord. 'De coureurs zullen in 2024 weer Daniel Ricciardo en Yuki Tsunoda zijn, maar bepaalde bronnen suggereren dat er een optie in Ricciardo's contract staat waarbij hij naar Red Bull kan gaan na de openingsraces, als Pérez niet verbetert. Als dat gebeurt, zou het salaris van Daniel verdrievoudigd worden en zal Liam Lawson hem vervangen', sluit Saward af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties