FIA niet van plan om gehoor te geven aan Brown: 'Parc Fermé wordt met camera's bewaakt' Formule 1
Formule 1

FIA niet van plan om gehoor te geven aan Brown: 'Parc Fermé wordt met camera's bewaakt'

FIA niet van plan om gehoor te geven aan Brown: 'Parc Fermé wordt met camera's bewaakt'

Auto, Motor und Sport-journalist Michael Schmidt weet dat de FIA niet van plan was om gehoor te geven aan het verzoek van McLaren-CEO Zak Brown om nog strenger te controleren bij Red Bull Racing op de bib-adjusters. McLaren opende op donderdag het vuur betreffende het mechanisme dat de rijhoogte van de auto aan kan passen, want volgens Brown deed Red Bull dat in de uren waarin dat niet mag.

De FIA heeft de zaak inmiddels al bestempeld als 'afgehandeld', maar Brown vindt het toch moeilijk om niet meer over het onderwerp te beginnen. Op donderdag ging het verhaal rond dat McLaren haar titelrivaal ervan had beschuldigd dat ze gebruik zou maken van een trucje om de rijhoogte van de auto onder Parc Fermé-omstandigheden aan te passen. De Oostenrijkse renstal heeft het opgelost met de FIA. Nikolas Tombazis, single seaters director van de FIA, gaf aan dat ze niemand wilden beschuldigen, maar gewoon waakzaam willen zijn voor toekomstige overtredingen.

Met andere woorden: het was een storm in een glas water. Hoe dan ook wilde Brown dat de FIA grondiger onderzoek zou doen om te achterhalen of Red Bull heeft lopen sjoemelen met de rijhoogte in Parc Fermé-uren. Volgens Schmidt kwam dit als een vergelding nadat Red Bull protest had aangetekend betreffende de achtervleugel van McLaren in Bakoe. 'Red Bull vuurde uit alle kanonnen nadat videobeelden de duidelijk buigende flap op de MCL38 lieten zien', schrijft de Duitser bij Auto, Motor und Sport. 'In Austin kwam de tegenaanval, maar de FIA trad in beide gevallen niet streng op.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen cota zaterdag sprintrace 2024 redbullacing rb20
Red Bull werd beschuldigd van het gebruikmaken van een trucje.

Schmidt bevestigt: 'Parc Fermé wordt met camera's bewaakt'

Het leek velen sterk dat Red Bull de rijhoogte aan heeft kunnen passen terwijl de auto's 'op slot' stonden in de uren tussen de kwalificatie en de race, aangezien het apparaat om de rijhoogte aan te passen helemaal achter de pedalen in de cockpit zit. Om erbij te komen, moet de voorkant van de auto compleet uit elkaar gehaald worden. Zelfs Sky Sports-pitreporter Ted Kravitz begon te twijfelen of het wel klopte wat Brown zei. 'Om de gemoederen te kalmeren, werd de RB20 verzegeld', schrijft Schmidt.

'Dit zegel is over de stelschroef geplaatst. Hoewel Parc Fermé met camera's wordt bewaakt en toezichthouders elke aanraking van de auto door teamleden strikt in de gaten houden, wil Tombazis in het algemeen een overtreding van de Parc Fermé-regels niet uitsluiten', gaat Schmidt verder. 'Met een zegel hebben ze een elegante oplossing gevonden om twijfelaars gerust te stellen. Brown eiste echter dat Red Bull de verstellingsmechanismen moest wijzigen, omdat activiteiten in de cockpit moeilijk te controleren zijn. Zo ver wil de FIA niet gaan.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren silverstone groot brittannie 2024 zak brown 6
De FIA is niet van plan om nog een extra onderzoek te doen, wat Brown wel graag wil.

Red Bull aangeraden om het onderdeel aan te passen

De FIA heeft Red Bull in eerste instantie niet verzocht om de auto te wijzigen, maar aangezien dat het werk van de FIA wel wat makkelijker maakt, levert Red Bull in Brazilië een aangepaste versie van de RB20. 'Concurrentie verandert de sportiviteit', zei Tombazis. 'Vanuit het oogpunt van de hoogste FIA-functionaris zijn de gevolgen van de twee recente schandalen voor de concurrentiekracht van de auto’s sterk overdreven. Het was dus de perfecte storm in een glas water', sluit Schmidt af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws