FIA komt met aparte reactie op zorgen teams: 'De angst is terecht' Formule 1
Formule 1

FIA komt met aparte reactie op zorgen teams: 'De angst is terecht'

FIA komt met aparte reactie op zorgen teams: 'De angst is terecht'

De nieuwe regelgeving van de Formule 1 die in 2026 ingaat, kon direct op flink wat kritiek rekenen. Zowel coureurs als teambazen zijn bang dat de nieuwe bolides een stuk langzamer zullen zijn, wat een bijzondere reactie vanuit de FIA oplevert. ‘De angst is terecht’, luidden de woorden van Nikolas Tombazis tijdens de persconferentie.

Tombazis, directeur single seaters binnen de FIA, kan de reactie van de teams goed begrijpen. ‘De angst is op zich wel terecht, want mensen kijken naar de huidige reglementen en baseren dan hun mening op basis van wat ze hebben gezien’, geeft de Griek aan. Het nieuwe reglement schetst de aankomende generatie bolides als wendbaar. Een groot verschil met de huidige auto is dat de nieuwe bolides een andere krachtbron zullen hebben en gebruik maken van actieve aerodynamica. De teams waren bang dat dit van grote invloed zal zijn op de downforce, die hierdoor verminderd wordt.

Tombazis deelt zorgen van de teams niet

Tombazis begrijp de reactie maar is zelf niet bezorgd over de benoemde problemen. ‘We verwachten dat de prestaties beter worden, dat is duidelijk’, benadrukt de directeur. ‘We hebben de lat om die reden laag gelegd’, vervolgt hij. Dit is echter enkel voor het begin van deze nieuwe periode. ‘Zo kunnen we samenwerken met de teams om hierop voort te bouwen’, blijft de Griek optimistisch. ‘Als je vrijheid hebt binnen de reglementen, dan kan het heel eenvoudig zijn om de downforce te vergroten’, spreekt hij de zorgen tegen. ‘Ik verwacht niet dat we bezorgd moeten zijn dat deze auto’s weinig sneller zullen zijn dan de F2’, verwijst hij naar een uitspraak van Williams-teambaas James Vowles. ‘Dat lossen we in de laatste stappen zeker op.’

De reglementen zijn officieel nog niet goedgekeurd maar dat zal naar verwachting aan het einde van juni gebeuren, nadat ze komende week worden voorgelegd aan de World Motor Sport Council. ‘We gaan ervan uit dat er aan het eind van de maand positief bericht komt over de regelgeving’, zegt Tombazis. ‘Toch zal er na die tijd en begin volgend jaar nog veel werk verricht moeten worden op het gebied van aerodynamische ontwikkeling’, vervolgt hij. De Formule 1-teams mogen, indien de regels worden goedgekeurd, vanaf 1 januari 2025 beginnen met het ontwikkelen van de bolides voor 2026.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws