FIA heeft nog niet het volste vertrouwen dat saga rondom mini-DRS voorbij is Formule 1
Formule 1

FIA heeft nog niet het volste vertrouwen dat saga rondom mini-DRS voorbij is

FIA heeft nog niet het volste vertrouwen dat saga rondom mini-DRS voorbij is

Nikolas Tombazis heeft aangegeven dat de saga rondom het gebruik van de mini-DRS nog niet voorbij is. De directeur van de single seaters durft niet met zekerheid te zeggen dat teams in de toekomst geen technische foefjes uit de kast zullen trekken. De FIA zal in de toekomst mogelijk nog strengere regels introduceren als de mini-DRS weer de kop opsteekt.

Na de Grand Prix van Australië was de FIA furieus over het feit dat enkele teams nog altijd gebruikmaakten van de mini-DRS. Red Bull Racing was er met name van overtuigd dat McLaren dit technische foefje nog altijd gebruikte. In China werden er strengere richtlijnen gehandhaafd en moesten de teams camera's op hun auto's monteren. De renstallen zaten allemaal binnen de door de FIA bepaalde beperkingen, al zijn er altijd nog verdenkingen. Zo zouden andere vleugelspecificaties nog voor problemen kunnen zorgen voor verschillende teams.

De flexi-wings in de Formule zijn al een tijdje onderwerp van gesprek. De FIA introduceerde aan het begin van het jaar al nieuwe richtlijnen, maar die bleken niet voldoende te zijn. 'We dachten dat het genoeg was wat we tegen de mini-DRS hadden gedaan, maar we waren nog niet helemaal overtuigd en hebben daarom aan teams gevraagd om camera's op hun auto te plaatsen', zegt Tombazis tegenover Motorsport.com. 'Tijdens de wintertest in Bahrein werd duidelijk dat onze eerste ingreep nog niet genoeg was.'

De nieuwe technische richtlijnen werden per direct in China gehandhaafd, wat volgens sommigen mogelijk grote gevolgen had kunnen hebben. 'Maar we hadden het idee dat de aanpassingen die teams moesten doorvoeren op zich wel te doen waren. We hebben inderdaad nog wel even getwijfeld of het China of Japan moest zijn, maar het circuit in China heeft behoorlijk lange rechte stukken. Als we het niet voor China hadden gedaan, dan was het dat hele weekend nergens anders over gegaan dan over de achtervleugels.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli ferrari charles leclerc lewis hamilton zondag gp china 2025
Er waren voldoende diskwalificaties in China, maar die hadden niet te maken met het gebruik van de mini-DRS. 

FIA sluit verdere maatregelen niet uit

Uiteindelijk bleek iedereen zich aan de regels te houden wat betreft de flexi-wings. Er waren wel teams die veranderingen moesten aanbrengen voor de Grand Prix van China. De FIA laat niet los om welke renstallen het gaat. 'Sommige teams voldeden in Australië al aan onze aangescherpte regels voor China, maar ik denk dat vier à vijf teams niet aan de nieuwe getallen voldeden en actie moesten ondernemen. De teams die dit fenomeen behoorlijk gebruikten, hadden zonder aanpassingen dus niet aan de nieuwe voorschriften in China voldaan.'

Een interessant aspect is de positie van McLaren. Onder meer Red Bull keek in Bahrein met argusogen naar de achtervleugel van de Britse renstal, maar het team was stellig over het feit dat de maatregel geen invloed zou hebben op de performance. Neil Houldey liet zelfs optekenen dat McLaren met de testuitslag van Australië ook al onder de voorgeschreven 0,75 millimeter zat, waardoor McLaren volgens hem aan de veilige kant zat. Lando Norris was al helemaal duidelijk over het feit dat zijn team niet over de grens ging.

De FIA houdt er inmiddels ook rekening mee dat teams de aankomende weken gewoon weer het randje gaan opzoeken. De saga rondom de mini-DRS lijkt dus nog niet voorbij te zijn. 'Of we daar vertrouwen in hebben? Nou, vertrouwen is een groot woord. Ik hoop dat we ditmaal genoeg hebben gedaan, maar ik zou het woord vertrouwen niet willen gebruiken. Het is behoorlijk complex en daardoor blijven we de camera's gebruiken.'

De FIA sluit dan ook niet uit dat er in de toekomst verdere maatregelen getroffen zullen worden. 'We kunnen het getal nog verder verlagen als dat nodig is. We kunnen ook gedetailleerder kijken naar het DRS-mechanisme van verschillende teams, om te zien wat ze precies doen en controleren hoe ze het opzetten. Maar op dit moment denken we dat het oké is, al wil ik - nogmaals - niet al te veel vertrouwen hebben', aldus Tombazis.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws