De achtervleugels van de Formule 1-teams zullen vanaf de Grand Prix van Australië strenger gecontroleerd worden. Er zijn bij enkele renstallen weer zorgen dat er gebruik wordt gemaakt van een zogeheten mini-DRS. Vorig jaar werd McLaren betrapt op het gebruik van een mini-DRS, waardoor de FIA het team verzocht om hun achtervleugel aan te passen. Nu lijken ook andere teams het trucje te gebruiken.
Het gedrag van de achtervleugels van sommige teams kwam vorige week tijdens de wintertests in Bahrein onder de loep te liggen. Zo werden de achtervleugels van McLaren en Mercedes vastgelegd door camera’s en bleek de dichte DRS-flap op de rechte stukken naar achteren te buigen. Andere teams suggereerden dat de flow-vis op de achtervleugels van sommige auto’s ook duidden op het feit dat de achtervleugels bij hoge snelheid op een ongewone manier buigen.
De zogeheten mini-DRS werd voor het eerst geïntroduceerd door McLaren. Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2024 werd door meerdere teams en de fans die de race op de televisie keken opgemerkt dat de achtervleugel op het rechte stuk bewoog. De DRS-flap opende marginaal, wat ervoor zou zorgen dat er minder druk op de achtervleugel komt te staan en de auto minder last heeft van luchtweerstand. De FIA besloot na protesten dat de mini-DRS in de ban moest.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Concurrentie overtuigd van mini-DRS
'Het gebeurt nog steeds. Ik denk dat Ferrari en McLaren nog steeds bezig zijn met het mini-DRS-gedoe', gaf Pierre Waché aan tegenover The Race. Meerdere teams lijken dus het randje van de regels opgezocht te hebben. Naar aanleiding van wat er uit de tests naar voren kwam, wil de FIA de situatie nauwkeuriger onderzoeken en ervoor zorgen dat teams geen trucs uithalen die mogelijk buiten de regelgeving vallen.
Het bestuursorgaan heeft nu dus de deur geopend voor nog intensievere controles vanaf de Grand Prix van Australië, die voor volgende week op de planning staat. 'Bronnen hebben aan The Race bevestigd dat de director of single seaters, Nikolas Tombazis, deze week in een technische richtlijn teams heeft verzocht om behuizingen te leveren voor FIA-camera’s, zodat de achtervleugels beter gemonitord kunnen worden.'
De camera’s zullen beelden in hoge resolutie leveren van de achtervleugels op hoge snelheid. Dat komt overeen met tests die vorig jaar werden gedaan om het gedrag van de voorvleugels te controleren. De FIA is hoe dan ook druk bezig in dit laatste jaar van de reglementen. Strengere tests voor de voorvleugels worden ingevoerd vanaf de Grand Prix van Spanje, terwijl de verscherpte focus op de achtervleugels verdere maatregelen zou kunnen uitlokken als de FIA iets verdachts ontdekt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties