De FIA heeft voorafgaand aan het raceseizoen van 2025 een tweetal mazen in de wet gedicht. Vanaf dit jaar kan de wedstrijdleider een team opdragen om hun auto per direct langs de kant te zetten als de bolide in kwestie te ernstig beschadigd blijkt te zijn. De tweede aanpassing betreft de procedure rond de formatieronde.
In 2024 zorgde Red Bull Racing-coureur Sergio Pérez voor veel ophef door zijn zwaar beschadigde RB20 terug te brengen naar de pitstraat. De Mexicaan was van de baan geschoten nadat hij naar slicks gewisseld was. Daarbij beschadigde de inmiddels bij Red Bull ontslagen Pérez zijn achtervleugel, maar op aandringen van zijn engineer bracht de toenmalige teamgenoot van Max Verstappen zijn bolide terug naar de pitstraat en dat terwijl de brokstukken van zijn auto vlogen.
Red Bull probeerde op deze manier te voorkomen dat de safetycar naar buiten werd gestuurd. Dit zou namelijk nadelig zijn voor de kansen van Verstappen op de overwinning. Pérez ontving voor deze actie een gridstraf van drie plaatsen voor de volgende race in Spanje en een boete van 25.000 euro. Hoewel het niet met zoveel woorden wordt gezegd, lijkt deze situatie ertoe hebben bijgedragen dat de FIA de regels omtrent het terugbrengen van een beschadigde bolide naar het team heeft aangepast.
Door enkele aanpassingen in artikel 26.10 van het sportief reglement heeft wedstrijdleider Rui Marques nu de mogelijkheid om een team op te dragen om een beschadigde bolide direct langs de kant te zetten. Een situatie zoals die met Pérez in Canada 2024 zal op deze manier in het vervolg voorkomen moeten worden. Dit alles dient overigens wel op een veilige manier te gebeuren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

FIA past tevens procedure rond formatieronde aan
De tweede aanpassing van de FIA heeft betrekking op formatieronde. In de afgelopen seizoenen nam een coureur die, om welke reden dan ook, vanuit de pitstraat startte niet deel aan de formatieronde. Per 2025 zijn ook deze coureurs nu verplicht om de formatieronde af te werken. Op basis van de volgorde uit de kwalificatie zullen zij vervolgens weer plaatsnemen in de pitstraat om de start van de race af te wachten. Volgens Motorsport.com heeft de FIA door een aantal aanpassingen een paar mazen in de wet gedicht.
'De eerste is dat, onder de 2024-formulering van deze regel, pitstraatstarters konden deelnemen aan een extra formatieronde of formatieronden achter de safetycar (bijvoorbeeld in zeer natte omstandigheden) als ze dat wilden', legt het medium het eerste probleem met de oude regel uit. 'Maar in het geval van meerdere auto's in dit scenario konden sommigen ervoor kiezen om dit niet te doen en daardoor automatisch plaatsen winnen wanneer de anderen terugkeerden naar de pitstraat voor de start.'
Daarnaast konden auto's die vanuit de pitstraat aan de race begonnen een extra ronde aan brandstof besparen als er door een afgebroken start een extra formatieronde moest worden afgelegd. Tot slot hadden pitstraatstarters nog een mogelijk derde voordeel, want wanneer er sprake is van wisselende weersomstandigheden, zou een coureur die vanuit de pitstraat start in theorie meteen van banden kunnen wisselen als de situatie op het circuit verbetert, terwijl de andere coureurs een pitstop zouden moeten maken aan het einde van de eerste raceronde.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties