Het team van McLaren wordt door kenners na de testdagen gezien als de topfavoriet voor het nieuwe raceseizoen. Christijan Albers deelt die opvatting. Over Red Bull Racing was de oud-coureur wat minder positief. De Oostenrijkse renstal lijkt volgens Albers de problemen van vorig jaar nog steeds niet te hebben opgelost.
McLaren maakte in Bahrein een uitstekende indruk tijdens de testdagen. Het team uit Woking eindigde weliswaar niet één keer bovenaan de tijdenlijst, maar met de racesimulaties wisten Lando Norris en Oscar Piastri veel indruk te maken. Dat was ook het beeld dat Albers had aan het einde van de driedaagse test op het Bahrain International Circuit. Dat de kwalificatieruns wat minder overtuigend waren, verandert daar niks aan, zo zegt de analist van Viaplay.
Sterker nog: het maakt volgens Albers eigenlijk niets uit. 'Je ziet dat de focus op de long runs ligt met dit reglement. Ze proberen de auto's zo te ontwikkelen dat de banden zo lang mogelijk goed blijven, zodat je in de races zo lang mogelijk op een constant tempo door kan rijden', stelt de 45-jarige Nederlander in de Formule 1-podcast van De Telegraaf. 'In de beginfase was de Red Bull sensationeel goed', doelt Albers op 2022 en 2023, de eerste jaren van het huidige reglement. 'Ze waren toen oppermachtig en in het tweede jaar was dit nog heftiger.'
Albers merkt dat McLaren zich nu ook richt op het punt waarop Red Bull zich tot 2024 wist te onderscheiden van de concurrentie. In 2022 en vooral in 2023 maakte het eigenlijk nauwelijks uit vanaf welke positie Max Verstappen moest vertrekken. In de race reed hij vrijwel altijd betrekkelijk eenvoudig naar voren. McLaren lijkt zijn aandacht nu ook vooral te hebben gevestigd op de consistentie gedurende een langere run, zo denkt Albers. 'Als je kijkt naar de long runs, dan was McLaren stiekem erg snel. Ik denk dat een aantal teams daar toch wel van geschrokken zijn.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Kwalificatieruns zijn niet meer zo hard nodig, want je ziet hoe makkelijk je door het veld heenrijdt', gaatt Albers, die Ferrari als voorbeeld aanhaalt, verder. De analist stelt dat de Italiaanse renstal de kwalificatiesnelheid vorig jaar ook had 'weggegooid' om de focus meer op de long runs te leggen. 'De banden zijn zo gevoelig geworden, dus als jij een stabiele auto hebt en daardoor weinig graining (op de banden) krijgt, dan kan je in principe als een warm mes door de boter gaan', aldus Albers.
Problemen bij Red Bull
Bij concurrent Red Bull waren de berichten na woensdag positief, maar in de dagen daarop leek het team toch zoekende. Dat zag ook Albers, die zijn verhaal illustreert aan de hand van een voorbeeld. 'McLaren ging als een trein door bocht twee heen, zonder problemen. Red Bull zag Liam Lawson spinnen en Verstappen vaak een power oversteer-moment hebben', legt Albers uit. 'Die bocht is tricky qua tractie, maar ook zit er als het ware een kleine hobbel in, waardoor de auto zich even zet. Dan krijg je weer een beetje het gevalletje van vorig jaar, waar ze toch aan het stoeien waren met de mechanische grip. Dat hadden ze niet onder controle. Ik zat dus met samenknepen billen te kijken. Ik dacht: zouden ze het nu wel opgelost hebben of nog niet?', aldus Albers.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties