FIA geeft verklaring voor late rode vlag die Verstappen een Q2-exit bezorgde Formule 1
Formule 1

FIA geeft verklaring voor late rode vlag die Verstappen een Q2-exit bezorgde

FIA geeft verklaring voor late rode vlag die Verstappen een Q2-exit bezorgde

De FIA komt met een verklaring waarom ze met een vertraging van veertig seconden toch besloten om de kwalificatie te neutraliseren in Q2. Lance Stroll crashte, wat volgens Max Verstappen al een reden was om direct een rode vlag te geven. Het was een tijdje geel in sector 1, en toen kon Verstappen zijn ronde al niet meer afmaken. De sessie werd niet hervat.

'Het is belachelijk, ik snap echt niet hoe dit mogelijk was', zei Verstappen tegenover de pers in Brazilië nadat hij witheet uit zijn auto kwam. De Nederlander kwalificeerde op P12 omdat hij geen ronde meer kon rijden, en hij vindt het ongelooflijk dat de wedstrijdleiding zo lang wachtte met de rode vlag. Bij alle andere incidenten werd het direct rood. Verstappen en teambaas Christian Horner wilden geen conclusies trekken, maar leken het zeker apart te vinden dat alle beslissingen van de wedstrijdleiding tot nu toe zeer nadelig voor Red Bull Racing waren.

Stroll raakte in Q2 de barrières na een spin in bocht 3, waardoor de gele vlaggen werden gezwaaid met nog 1 minuut en 37 seconden op de klok. Verstappen was een van de eerste auto's die langs de plek van Strolls crash reed, en zijn ronde werd verpest door de gele vlaggen. Minder dan twee seconden na de gele vlag verbeterde Leclerc zijn tijd, waardoor Verstappen uit de top tien werd geduwd. Na veertig seconden kwam er dan toch een rode vlag. 'De FIA besloot te wachten met de rode vlag omdat het op de onboardbeelden van Stroll te zien was dat de Canadees nog steeds probeerde zijn auto de baan op te krijgen', weet Motorsport.com.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lance stroll aston martin brazilie 110
De crash van Stroll triggerde uiteindelijk een rode vlag.

Stroll kon uiteindelijk niet verder

'De FIA besloot dus niet te wachten met de rode vlag om andere coureurs hun ronde af te laten maken', gaat het medium verder. 'De lange kwalificatiesessie en de korte tijd tot de race om 12:30u lokale tijd maakten het cruciaal - en mogelijk van levensbelang voor de race - dat coureurs na een incident terug naar de pits konden rijden, zodat de teams de auto's konden repareren. Zo stond de auto van Franco Colapinto meer dan 90 minuten achter de barrières totdat de kwalificatie was afgelopen, voordat Williams kon beginnen met het beoordelen van de schade. Stroll kreeg daarom de instructie om te proberen zijn auto terug te rijden naar de pitstraat.'

De Canadees kreeg te horen dat zijn motor en de temperaturen in zijn auto nog in order waren, en daarom reed hij nog een paar meter verder. 'Pas toen voor race control duidelijk werd dat Stroll niet verder kon rijden vanwege ernstige schade aan de ophanging, werd besloten de rode vlag uit te brengen. Zelfs na de rode vlag hoopte Aston Martin nog dat Stroll zijn auto naar de pitstraat kon krijgen, voordat hij werd gevraagd om de auto uit te schakelen', aldus Motorsport.com. Verstappen vond dat geen goede reden om een rode vlag uit te stellen. 'De auto staat in de muur en is kapot, dus dat had gewoon een rode vlag moeten zijn', zegt de Nederlander.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen rb20 brazilie sprintrace 2024 redbullracing
Verstappen was woest na afloop.

Controverse rondom FIA-beslissingen in Brazilië

Verstappen lag na zijn acties in Mexico onder een vergrootglas, maar inmiddels ligt de FIA dat zelf ook. Meerdere analisten en journalisten hebben dit weekend in Brazilië aangekaart dat er wel veel dingen toevallig in het nadeel van Red Bull of Verstappen gebeuren. Zo werd een Virtual Safety Car ook met een vertraging ingezet toen Nico Hülkenberg zijn auto moest parkeren tijdens de sprintrace op vrijdag, en McLaren al twintig ronden bezig was om de coureurs van positie te laten wisselen, wat niet eerder kon onder druk van Verstappen en Charles Leclerc. De VSC werd volgens sommigen op een strategisch punt opgeheven, waarna Verstappen te snel reed en na afloop een straf kreeg. Aan dat lijstje voegde James Hinchcliffe het voorval met de rode vlag in ieder geval toe.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws