Max Verstappen schoof zijn woede over de wijze waarop hij in Q2 werd uitgeschakeld niet onder stoelen of banken in een interview met F1TV. De Nederlander baalde ervan dat de wedstrijdleiding lang wachtte met het zwaaien van de rode vlag na de crash van Lance Stroll, en wees op het nadeel van Red Bull Racing in de pitstraat. Voormalig strateeg Ruth Buscombe Divey is het eens met de wereldkampioen.
Het voormalige strategische brein van onder andere Ferrari en Haas vindt ook dat Verstappen reden heeft om zich op te winden over de gang van zaken. Buscombe gaat vooral in op het nadeel dat Red Bull als constructeurskampioen heeft. 'Ik moet wel zeggen dat ik het met Max eens ben', vertelt de Britse. 'De pitstraat geeft hier een voordeel aan teams, die aan het einde van de pitstraat staan. Dat zagen we ook al in 2022.' Destijds stuntte Kevin Magnussen met een poleposition voor de sprintrace, in een eveneens natte kwalificatie.
Strategische 'blunder' Red Bull verklaard
Volgens Buscombe heeft Red Bull niet altijd een nadeel. 'Aan de andere kant zijn er ook andere circuits waar de volgorde andersom is.' Dat is echter op slechts enkele circuits het geval, want doorgaans staat de constructeurskampioen aan het begin van de pitstraat. In Silverstone staan de topteams in het midden vanwege de lage ligging van de pitstraat vergeleken met het rechte stuk, om het zicht voor de toeschouwers te verbeteren, en verder zijn er slechts vier circuits waar Red Bull aan het einde staat. Dit betekent dus negentien keer nadeel in 24 weekenden tijd.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Red Bull heeft wel degelijk een nadeel hier. Dit is ook waarom Haas in 2022 poleposition kon pakken', zo verwijst de analist naar Kevin Magnussen, die toen verraste. Concurrent McLaren eindigde in 2024 als vierde, en heeft dus altijd de kans om te reageren zodra Red Bull een coureur naar buiten stuurt, om dan alsnog voor de Red Bull-coureur in het treintje te staan. Volgend jaar is dat probleem voor Red Bull vermoedelijk minder groot, aangezien het team derde staat bij de teams.
Buscombe benadrukt ook dat er niet gezeurd moet worden over het feit dat Verstappen vol emoties voor de camera's verscheen. 'Max heeft het recht om geïrriteerd te zijn. Het zou sneu zijn als onze titelkandidaten niet geïrriteerd zouden zijn als ze een tegenslag kennen', vindt de 34-jarige. 'Het draait er nu om hoe hij hierop reageert. Kun je opnieuw focussen, en in de race een overtaking masterclass laten zien, of ga je punten overhandigen aan Lando Norris? Dit is de ware test van een kampioen', zo kijkt de strateeg uit naar de Grand Prix.
Verstappen moet in principe als zeventiende beginnen, maar meerdere coureurs vallen weg vanwege beschadigde auto's. Buscombe hoopt op een legendarische race van de Limburger. 'Een van de beste races die we hier ooit gezien hebben, was de race van Lewis Hamilton, die 25 plekken gridstraf kreeg, terwijl hij het hele veld inhaalde. Daarnaast zagen we Max in 2016, toen hij van de zestiende plek naar de derde plek ging. Hoe sla je terug na een slechte kwalificatie?' Collega Will Buxton kijkt ook handenwrijvend uit naar de Grand Prix. 'Het is waanzinnig om naar Max Verstappen te kijken als hij er echt vol voor gaat.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties