De regen in Brazilië leek goed nieuws voor Max Verstappen en Red Bull Racing, maar uiteindelijk was Red Bull een van de grote verliezers van de dag, terwijl McLaren de grote winnaar was met de poleposition voor Lando Norris. Christian Horner krijgt echter steeds meer het idee dat de wedstrijdleiding een wel heel prominente rol speelt in het verloop van de titelstrijd.
In Q1 was Verstappen nog in het voordeel. De Nederlander liet de snelste tijd noteren, terwijl Lando Norris ontsnapte met P15, vlak voor landgenoten Lewis Hamilton en Oliver Bearman. In Q2 was Verstappen echter de pineut, nadat rode vlaggen ervoor zorgden dat de Nederlander geen tijd op intermediates neer kon zetten. 'Het is enorm frustrerend. In zo'n sessie gebeurt er natuurlijk heel veel', beseft de teambaas van Verstappen in gesprek met Sky Sports F1.
Horner betwijfelt neutraliteit
Horner plaatst echter wel zijn twijfels bij het optreden van de wedstrijdleiding. 'Wij begrijpen niet waarom het zo lang duurde voordat er met de rode vlag gezwaaid werd. Het was duidelijk een zwaar ongeluk, in bocht 3, een van de gevaarlijkste bochten op het circuit. Het duurde veertig seconden voordat er met een rode vlag gezwaaid werd', meldt Horner. In realiteit ging het zelfs om 51 seconden, waardoor nagenoeg iedereen nog een snelle ronde kon rijden.
Red Bull wordt daarmee niet voor het eerst benadeeld door het langzame optreden van de FIA in Brazilië. 'Het is nu de tweede dag op rij dat de wedstrijdleiding pas heel laat ingrijpt. In de sprintrace ging het over de Virtual Safety Car, en nu over de rode vlaggen', somt Horner op, die duidelijk maakt dat de wedstrijdleiding tweemaal de kans greep om Red Bull te benadelen, en McLaren zo te bevoordelen. Horner vindt dit namelijk geen toeval meer. 'Bij de andere crashes werd er wel meteen met een rode vlag gezwaaid. Dit valt ons heel erg zwaar, maar het is wat het is. We moeten gaan proberen om in de race terug te vechten.'
Discussie met Sky Sports
Simon Lazenby, de presentator van het Britse medium, gaat echter tegen Horner in. 'De veiligheid is natuurlijk het belangrijkste. Esteban Ocon en Max Verstappen reden achter Lance Stroll, terwijl de anderen tot start-finish door konden rijden. Begrijp je dat?' vraagt Lazenby zelfs aan de zeer ervaren teambaas. 'Onze commentatoren zeiden dat de wedstrijdleiding degenen voor de crash zo hun ronde kon laten afmaken', zo verklaart Lazenby zijn uitspraak.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Horner reageert vol onbegrip op de suggestie van zijn landgenoot. 'Je moet je alleen richten op de veiligheid', maakt de oud-coureur duidelijk. 'Het gaat er niet om dat je anderen hun ronde laat afmaken. Zodra je zo'n crash hebt, moet er meteen een rode vlag komen, want er staat een coureur in de muur in een van de gevaarlijkste bochten op het circuit. Auto's rijden daar ook langs, dus je kunt niet zeggen dat je wacht totdat de anderen hun ronden afmaken.'
Horner heeft zelf duidelijk ook geluisterd naar Sky Sports F1, wat al voor de nodige irritaties zorgde. 'Ik weet dat David Croft (Sky Sports F1-commentator, red.) dit verhaal probeerde te verkopen, maar Lance Stroll probeerde niet meer weg te rijden. Hij raakte de muur hard, en zijn auto was vernield. Hij stond bij het uitkomen van bocht 3. Dat is gewoon een rode vlag', maakt de 50-jarige duidelijk.
Ocon speelt dubieuze rol
'Wij werden hierdoor benadeeld', zegt Horner over de late reactie bij de crash van Stroll. 'Als er meteen met een rode vlag gezwaaid wordt, eindigen wij tiende.' Na de crash van Stroll sprongen Charles Leclerc en Liam Lawson nog naar de top tien. 'Als er meteen met een rode vlag gezwaaid werd, was er ook nog tijd geweest voor een extra ronde.' Die tijd was er niet meer omdat de wedstrijdleiding veertig seconden wachtte, en Red Bull zo dubbel benadeelde. 'Helaas viel het voor ons nu de verkeerde kant op.'
'Als ze meteen met de rode vlag gezwaaid hadden, zoals ze deden bij de crash van Fernando Alonso of Alexander Albon, dan ligt de sessie meteen stil', vervolgt Horner, die beseft dat er toen nog 1:37 op de klok stond, net voldoende om de sessie nog te kunnen hervatten. Horner wijst daarnaast op de inbreng van een oude bekende. 'Helaas konden we de eerste ronde niet afmaken, omdat Esteban Ocon Max in de eerste bocht inhaalde. Het is gewoon een van die ochtenden waarin alles tegenzat.' Ocon en Verstappen kwamen elkaar in die bocht in 2018 ook al tegen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Horner krijgt steun
Naomi Schiff voegt eraan toe dat zij zich ook afvroeg waarom het zo lang duurde voordat er met een rode vlag gezwaaid werd, en geeft Horner dus gelijk. Schiff vraagt wel of Red Bull zelf de situatie niet ook anders had kunnen aanpakken. 'Het probleem is dat we helemaal vooraan staan in de pitstraat. Dan moet je extreem vroeg wegrijden om vooraan te staan. Zodra wij de motor opstarten, doen alle andere teams dat ook, en dan sturen ze hun auto voor ons naar buiten. Dat is dus een nadeel voor ons.'
'We konden die eerste ronde niet doen, omdat Ocon ons benadeelde in die ronde', benadrukt Horner. De Fransman stal in de pitstraat ook al een plekje in de file. 'Dan loop je vanwege dit scenario achter de feiten aan. Wij willen graag horen van de racedirecteur waarom het zo lang duurde tot er een rode vlag kwam. Het was wel geweldig om te zien dat Yuki Tsunoda en Liam Lawson het zo goed deden. Lando Norris lag er in Q1 bijna uit, en pakte uiteindelijk poleposition.
'Dag is nog niet voorbij'
'Op een dag als vandaag zijn we wel blij dat onze beide auto's nog heel zijn', zo ziet Horner wel een pluspunt aan de kwalificatie. 'Veel teams zullen problemen hebben om de auto voor de race klaar te krijgen. Laten we eerst maar eens kijken of we überhaupt wel een race krijgen, maar hopelijk lukt dat wel. We hebben ook een volledige race nodig om progressie te kunnen boeken. Er kan nog heel veel gebeuren, de dag is nog niet voorbij.' Horner verwacht dus ook zware regen later op de dag.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties