Sinds de overwinning naar binnen te hebben gesleept tijdens zijn thuisrace op het iconische stratencircuit van Monaco lijkt Charles Leclerc zijn momentum te zijn kwijtgeraakt. Tijdens de eerstvolgende race in Canada viel de Ferrari-coureur uit en in Oostenrijk en Engeland eindigde hij buiten de punten. Voor de camera's van de internationale media heeft de Monegask regelmatig luid en duidelijk zijn onvrede over de prestaties van het team laten blijken, maar F1-journalist Peter Windsor denkt dat Leclerc de oorzaak dichter bij zichzelf moet zoeken.
Door de tegenvallende resultaten van het Italiaanse team vraagt men zich ook af wat er misgaat bij de coureurs zelf. Een van hen, Carlos Sainz, speelt de hoofdrol in het nog altijd voortdurende silly season. Toen Lewis Hamilton in februari zijn overstap per 2025 naar het team van Ferrari bekendmaakte, brak daarmee het laatste seizoen van Sainz bij Ferrari aan. Leclerc is op zijn beurt verzekerd van nog een paar jaar bij de Italiaanse renstal. Toch is het Sainz die zich dit seizoen van zijn beste kant laat zien. In Engeland eindigde Leclerc zes plaatsen lager dan de Spanjaard.
Sainz gaat ongestoord verder
In de podcast van Cameron F1 maakt Windsor de balans op tussen de twee coureurs. 'Ze zijn totaal verschillend', begint de Brit. 'Leclerc wil niets liever dan een Grand Prix-winnaar zijn en bewijzen dat hij sneller is dan Lewis Hamilton en op hetzelfde niveau zit als Max Verstappen. Tijdens ieder raceweekend waarin hij moeite heeft om de top 10 te halen tijdens de kwalificatie of wanneer de auto niet goed aanvoelt, reageert hij met emotie en maakt hij veel fouten.'
Sainz gaat volgens Windsor meer beheerst aan het werk dan Leclerc. 'Hij zit in een hele andere situatie. Het team wil hem niet meer dus rijdt hij zoals hij wil. Hij doet zijn eigen ding en trekt zich niets aan van wat het team doet of denkt. Als gevolg daarvan rijdt hij ontzettend goed. Hij voelt geen druk van buitenaf, alleen van zichzelf. Dat is goed. Hij stapt de auto in, doet zijn ding, en houdt zich niet bezig met wat er verder binnen het team gebeurt', legt Windsor uit. 'Hij rijdt goed. Als je hem vergelijkt met Leclerc, vaagt hij hem eigenlijk weg.'
Leclerc moet gaan praten
Het verbaast Windsor dat Leclerc zo emotioneel reageert wanneer het hem niet lukt om het gewenste resultaat te behalen. 'We dagen allemaal dat hij daar al doorheen was, vooral nu zijn toekomst zeker is. Maar hij is heel, heel emotioneel in plaats van kalm te zijn.' Volgens Windsor is het geen handig idee voor de Monegask om zich voor het oog van zijn team zo op te stellen. 'Monteurs willen niet zien dat een coureur geërgerd raakt. Ze willen juist dat hij kalm weet te blijven.'
Windsor heeft wel een idee over hoe Leclerc wat kan doen aan zijn gedrag. 'Hij is te emotioneel. Ik kan het niet anders zeggen. Hij moet echt veel kalmer worden', zegt hij. De Brit haalt het voorbeeld van Sebastian Vettel aan. 'Vettel was echt wel eens geërgerd, maar niet richting het team. Niet richting zijn ingenieurs, niet over de prestaties van de auto, en ook niet met zijn eigen prestaties zoals Leclerc dat doet. Leclerc laat zijn frustratie zijn prestaties op de baan aantasten. Ik denk dat hij eens met Jackie Stewart moet gaan zitten', stelt Windsor voor.
Stewart, voormalig F1-coureur, haalde wel eens het voorbeeld van de 'leeggelopen ballon' aan. 'Leclerc moet zich volledig ontdoen van alle emoties voordat hij de auto instapt. Hij moet een leeggelopen ballon zijn, hij moet als een robot in die auto zitten. Als het om racen gaat moet hij helemaal kalm zijn en gestript zijn van alle emotie. Leclerc is een emotionele jongen en daar moet hij echt aan gaan werken.' Windsor doet er vervolgens nog een schepje bovenop. 'Ik kan geen andere coureur op de grid bedenken die dat meer nodig heeft dan Leclerc op dit moment.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties