Sir Jackie Stewart is een voormalige Formule 1-coureur die in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw furore maakte in de koningsklasse van de autosport. Met 27 zeges, drie wereldtitels en zeventien polepositions in 99 races geldt de Schot als één van de succesvolste Formule 1-coureurs uit de historie.
De tekst gaat verder onder het nieuws.
Stewart maakte in 1965 zijn Formule 1-debuut en was al gelijk competitief. Hij won dat jaar de Grand Prix van Italië, zijn achtste race uit zijn loopbaan pas, en eindigde als derde in de WK-stand. Na twee magere jaren die volgden, kwam hij in 1968 bij Matra. Met dat team eindigde hij één keer als tweede in het WK en één keer als eerste.
Bij Tyrrell, het team waar hij vanaf 1970 voor uitkwam, was Stewart erg succesvol. Met de Britse renstal werd hij in 1971 en 1973 wereldkampioen en werd hij tevens een keer tweede, in 1972. Zijn carrière eindigde abrupt toen hij besloot de laatste race van het seizoen 1973 niet meer te rijden, omdat zijn teamgenoot en vriend François Cevert omkwam vlak voor de race. Hij was op dat moment al wereldkampioen.
Al tijdens zijn carrière zette Stewart, die gekenmerkt wordt door zijn Schotse kilt en flatcap, zich in om de veiligheid in de Formule 1 te verbeteren. Voor die tijd was het vrij normaal dat er jaarlijks een coureur stierf. De auto's waren onveilig en ook de circuits waren gevaarlijk, iets waar Stewart zich aan ergerde. Hij verzamelde medestanders onder zijn collega's en staakte regelmatig totdat de veiligheid voor een race gewaarborgd kon worden. Het leidde tot verbeterde omstandigheden, maar pas in de jaren tachtig, toen de commercie haar intrede deed in de Formule 1, verbeterde de veiligheid significant.
In 1997 startte Jackie Stewart samen met zoon Paul Stewart een Formule 1-team, Stewart Grand Prix, tot het team in 2000 door Ford werd overgenomen, en Jaguar werd genoemd. Het team uit Milton Keynes werd later door Red Bull Racing overgenomen. Rubens Barrichello, Johnny Herbert, Jan Magnussen (vader van Kevin), en Jos Verstappen waren de coureurs voor het team, dat vijf podiumplekken behaalde en één overwinning: tijdens de knotsgekke Grand Prix van Europa in 1999, op de Nürburgring, waar Herbert won en Barrichello als derde eindigde.
Jaar | Team(s) | Overwinningen | Punten | Eindstand WK |
1965 | BRM | 1 | 34 | 3e |
1966 | BRM | 1 | 14 | 7e |
1967 | BRM | 0 | 10 | 9e |
1968 | Matra | 3 | 36 | 2e |
1969 | Matra | 6 | 63 | 1e |
1970 | Tyrrell | 1 | 25 | 5e |
1971 | Tyrrell | 6 | 62 | 1e |
1972 | Tyrrell | 4 | 45 | 2e |
1973 | Tyrrell | 5 | 71 | 1e |