Het is onwaarschijnlijk dat de wielkappen, die Ferrari vorige week op een nat Fiorano testte, binnenkort in gebruik zullen worden genomen, zo meldt Auto, Motor, und Sport. Volgens het Duitse medium is er geen significante progressie geboekt en zouden er nog een aantal tests moeten worden uitgevoerd om tot een bevredigende oplossing te komen.
De afgelopen jaren hebben de coureurs regelmatig geklaagd over de full wet-banden. Bij hevige regenval spat er te veel water omhoog, dit belemmert het zicht van de coureurs en kan voor onveilige situaties zorgen. Wanneer de eerste plassen op het circuit liggen, zijn de organisatoren genoodzaakt om de sessie vrijwel direct stil te leggen. De wielkappen of spatborden zouden ervoor moeten zorgen dat er minder spray achter de auto's vandaan komt, maar de eerste test, die vorig jaar door Mercedes op Silverstone werd uitgevoerd, leverde slechts een bescheiden succes op.
'Oplossing nog niet gevonden'
Afgelopen week mocht Ferrari het aangepaste concept van de FIA testen op Fiorano. Daarvoor werd het testcircuit kunstmatig natgemaakt. 'Er werden verschillende varianten getest, zowel op de vooras als op de achteras. Soms met openingen aan de buitenkant en soms gesloten', schrijft Auto, Motor, und Sport. 'Ze bedekken het wiel nu veel meer dan de oplossing die vorig jaar bij de eerste test werd gebruikt.'
De nieuwe oplossing van de FIA werd uitvoerig getest, maar zou nog niet tot de gewenste progressie hebben geleid. 'Uit de foto's die de Formule 1-paparazzi langs de kant van het circuit hebben genomen, blijkt niet dat er een significante verbetering is bereikt', zegt het Duitse medium. 'Op het eerste gezicht zien de spuitwolken achter de auto's er nog even volumineus uit. Mogelijk zorgen niet alleen de grote wielen, maar ook de diffuser ervoor dat het water opspat. De achterzijde van de onderkant kan echter niet zo gemakkelijk worden afgedekt als de banden', noemt Auto, Motor, und Sport en belangrijk probleem.
'Het is daarom onwaarschijnlijk dat de wielkappen binnenkort als nieuwe standaardonderdelen in de reglementen worden opgenomen en worden gebruikt in races op een nat wegdek. De FIA zal waarschijnlijk nog een paar tests moeten uitvoeren voordat er een bevredigende oplossing gevonden kan worden. Tot die tijd moeten we hopen dat de regengoden genade tonen als de Formule 1 in actie komt', aldus het Duitse medium.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties