Bij de nabeschouwing van Ziggo Sport op de kwalificatie voor de Grand Prix van Singapore heeft Carlos Sainz veel complimenten in ontvangst mogen nemen van oud-coureur Robert Doornbos en commentator Olav Mol. Doornbos analyseert daarnaast waar het misging bij Red Bull Racing, waarbij hij opmerkt dat Sergio Pérez toch echt zelf de fout maakte.
Ten eerste gingen Doornbos en presentator Rob Kamphues in op de prestaties van Ferrari. 'Sainz verkeert in de vorm van zijn leven', vindt Doornbos. 'Veel extremer kan het niet worden: je komt van Monza, waar de vleugels plat liggen, en hier heb je maximale downforce. Het is marginaal, het is ongekend spannend. Opmerkelijk dat het niet Charles Leclerc is, want dat is natuurlijk een beest in de kwalificaties, maar het lijkt erop dat Sainz die gave ook ontwikkeld heeft. Hij moet het wel nog even afmaken morgen', zegt Doornbos, die aankaart dat er in Singapore regelmatig gewonnen wordt vanaf poleposition. 'Het is gaaf voor Formule 1 dat Ferrari terug is.'
Waar Sainz geweldig bezig is, zal dit voor Leclerc een stuk lastiger zijn: 'Leclerc was in Monza al teleurgesteld dat Sainz hem piepelde. Dat was ook marginaal, en nu weer. Het lijkt een beetje alsof de balans naar Sainz verschuift binnen Ferrari', vertelt Doornbos, die nog aankaart dat Leclerc juist zo'n goede band heeft met teambaas Frédéric Vasseur, met wie de Monegask al bij Sauber en in de Formule 2 samenwerkte.
Sainz als toekomstig wereldkampioen?
Ook commentator Olav Mol is zeer lovend over Sainz. 'Zeker', reageert Mol op de vraag of Sainz potentieel wereldkampioensmateriaal is. 'Hij was de enige die in zijn beginperiode Max het vuur enigszins aan de schenen kon leggen. Nu in de Ferrari is hij de laatste wedstrijden gewoon een klapje beter, dus hij is zeker wereldkampioensmateriaal. Hij heeft een bepaalde agressieve stand in zichzelf gevonden sinds Monza, en dat gaat hartstikke goed.'
Dramatische dag voor Verstappen en Red Bull
Vervolgens wordt de dag van Verstappen besproken, die het over een shocking experience had: 'Dan heeft hij het over zijn hele rondje. Hij had niet eens meer het geduld om in de auto te blijven zitten tot zijn monteurs de auto de garage in hadden geduwd', ziet de voormalig Formule 1-coureur. 'Het is geen mechanisch probleem, maar een balansprobleem, waar hij al het hele weekend mee loopt te kloten. Daarnaast had hij grote problemen met het schakelen.'
Doornbos laat vervolgens zien waar het grootste probleem bij de RB19 lag. 'De balans was gewoon zoek in de kwalificatie. Dit circuit is op papier lastiger voor ze. De Red Bull vindt het helemaal niet fijn dat ze die kerbstones moeten meepakken in de laatste sector, en dat kan de Mercedes bijvoorbeeld wel goed. Verstappen moet die kerbstones ontwijken. Hij rijdt er helemaal omheen en dan krijg je een hele andere lijn. Hij komt op het recht stuk ook niet wijd uit, hij laat daar gewoon marge liggen.'
Pérez spint dankzij eigen fout
Niet alleen bij Verstappen was het huilen met de pet op; bij teamgenoot Pérez ging het zo mogelijk nog slechter. 'Ze zijn wel vaker het weekend slecht begonnen. Dat is oké, want daar heb je trainingen voor, en daarvoor heb je iemand in de simulator zitten. Dan zoeken ze een balans en dan staan ze er op zaterdag. Dat hadden we ook verwacht. We hebben het nu over Max, maar we hebben het ook over Sergio Pérez. Hij won vorig jaar deze Grand Prix', zegt de Rotterdammer over de coureur die als dertiende moet beginnen.'
'Bij Pérez zie je ook die onbalans, maar daarnaast maakt hij ook nog eens een rijdersfout', laat Doornbos zien. 'Bij het insturen (van de eerste bocht, red.) komt hij te wijd uit, en komt hij op het kunstgras uit. Dat deed Max ook, maar Pérez komt te laat terug en pakte dat broodje nog mee. Daardoor krijgt de auto nog een keer onbalans.' Daardoor komt de Mexicaan op het vuile gedeelte uit en spint hij. 'Heel rommelig. Hier kan je het team de schuld niet van geven. Hij baalt ook enorm.'
Lawson de held van de dag
De benjamin van het Formule 1-veld blonk ook uit, en wordt dus ook besproken. 'Liam Lawson pakte de kans om de beste Red Bull-rijder te worden', zegt Doornbos over de tiende plek van de AlphaTauri-coureur. 'Op een circuit waar je nog nooit geweest bent. Je rijdt Yuki Tsunoda eruit, en je bent de beste van de vier Bulls', vat Doornbos samen, die denkt dat Lawson hard op weg is naar een contract voor 2024. 'Het is superknap. Hij is de jongste op de grid.'
Wat kan Verstappen nog in de race?
Mol vreest dat een echt topresultaat niet meer tot de mogelijkheden behoort voor Verstappen. 'Het is toch lastig inhalen. `Met de snelheid van Verstappen en Red Bull zal hij misschien naar zeven of zes kunnen komen, maar dan wordt het al lastig', zegt Mol. 'Het is zo'n verschrikkelijk lastige en zware baan, dat het niet mee gaat vallen, dus misschien moet je je verlies maar nemen. Hij heeft zo'n grote voorsprong, als hij elke race tweede wordt, gaat hij ook kampioen worden, maar ik denk niet dat hij kampioen wordt in Japan.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties