Carlos Sainz staat voor de tweede keer op rij op poleposition, maar de grootste verrassing van de avond was toch wel de exit van beide Red Bull-wagens in Q2. Max Verstappen en Sergio Pérez worstelden als nooit tevoren met hun RB19 en moeten morgen respectievelijk vanop de elfde en dertiende plek starten. Een off-day, een volledig verkeerde afstelling of toch het gevolg van de nieuwste technische richtlijn van de FIA? Viaplay-analisten Ho-Pin Tung en Tom Coronel hebben een duidelijk antwoord klaar.
De boordradio's van Verstappen en Pérez spraken voor zich. De tweevoudig wereldkampioen had het over een schokkende ervaring en ook zijn teamgenoot wist met zijn frustraties geen blijf. Beide Red Bull-coureurs waren na afloop zichtbaar teleurgesteld over het resultaat, maar volgens Tung is dat nog lang niet het ergste. 'Natuurlijk doet het resultaat pijn, maar vooral het gevoel dat je als coureur in een auto rijdt die niet doet wat je wilt, is frustrerend. Precies daarom sprak Verstappen over een schokkende ervaring. Zijn wagen gleed alle kanten op, reageerde niet wanneer hij instuurde en hij had last van overstuur', legde de Chinese Nederlander uit.
Coronel trad zijn mede-analist daarin bij. 'Tot daaraan toe dat je tijdens de kwalificatie één rondje hebt dat niet lukt, maar het ergste is dat je morgen een race moet gaan rijden met een auto die gewoon niet op de weg te houden is.' Door de parc fermé-regels mogen de teams na de start van de kwalificatie nagenoeg geen wijzigingen meer aan hun wagens aanbrengen voor de race. Verstappen en Pérez zullen het dus met deze afstelling moeten doen. 'Dat wordt een drama', voorspelt Coronel.
'De negatieve spiraal bij Red Bull'
De voormalig autocoureur ziet hoe ze bij Red Bull Racing al vanaf het begin van het weekend geen grip krijgen op hun wagen. 'Ze hebben het niet onder controle. Het lijkt wel een negatieve spiraal', stelde Coronel vast. 'Je ziet gewoon dat ze het niet weten. Anders hadden ze doorheen het weekend wel heel voorzichtig stapjes in de goede richting gezet.' Verstappen en Pérez worstelen zichtbaar met hun bolide en lijken in een constant gevecht verwikkeld met hun wagen. Toch is dat volgens Coronel niet de enige tegenslag. 'Dan gebeurt dat uitgerekend ook nog eens op dit circuit. Op Spa zou Max gewoon door het hele veld heen rammen vanop de elfde plek, maar dat gaat hier niet gebeuren. Hoe goed de auto ook is. Al maak je hun wagen een seconde sneller, je komt er gewoon niet voorbij.'
Heeft de vroege exit van Red Bull iets te maken met het verbod op de flexi-vleugels?
Volgens de Viaplay-analisten alvast niet. Tung legde het concept van de flexi-vleugels nog eens uit. 'De teams zoeken de limiet op van hun bodywork en van hun vleugels. Ze willen namelijk dat die zover mogelijk doorbuigen. Dan heb je op hoge snelheid minder luchtweerstand en ga je gewoonweg sneller. Nu heeft de FIA een nieuw technical directive opgesteld dat dit weer verder aan banden legt.' Red Bull moest dit weekend, net zoals de andere teams, er dus voor zorgen dat het voldeed aan de nieuwe regelgeving. Als we de analisten mogen geloven, is het alvast toeval dat de Oostenrijkse renstal zo slecht presteert net wanneer deze wijzigingen werden doorgevoerd.
'Op dit circuit heeft dat niet voor de problemen gezorgd bij Red Bull', pikte Coronel in. 'Dit had echt niets met vleugels te maken. Enkel op circuits met hogesnelheidsbochten kan dit een impact hebben.' Ook Verstappen kreeg deze vraag van een Finse Viaplay-reporter, maar daar antwoordde de Nederlander in gekende stijl op. 'Dat zullen we volgende week zien in Suzuka', lachte de leider in het wereldkampioenschap. En gelijk had hij volgens Coronel, die niet gelooft dat Verstappen in Japan last zal ondervinden van de nieuwe beperkingen omtrent flexi-vleugels.
De grote verrassing Lawson
Liam Lawson was een van de verrassingen van de avond. De vervanger van de geblesseerde Daniel Ricciardo deed zowaar beter dan zijn teamgenoot Yuki Tsunoda en schaarde zich bij de laatste tien in Q3. Tung was dan ook vol lof over de Nieuw-Zeelander. 'Hij was echt heel goed. Natuurlijk kwam hij er niet aan te pas in Q3 tussen het geweld, maar daarvoor pakte hij telkens op het juiste moment de ronde die hij nodig had om door te stoten. Het is echt sterk, zeker op een stratencircuit. Dat is altijd zeer uitdagend voor een coureur en vergt wat extra, vooral op het gebied van vertrouwen', sloot de Chinese Nederlander in de studio af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties