Er wordt in de Formule 1-wereld veel gesproken over de keuzes van McLaren. Het Britse team lijkt op weg te zijn naar de leiding bij de constructeurs, en heeft ook nog kansen in het coureurskampioenschap. Daarbij valt het op dat McLaren Lando Norris nog niet als eerste coureur heeft aangewezen. Hoewel veel analisten kritisch zijn op dat besluit, vindt Robert Doornbos dat juist terecht.
Voor de zomerstop moest Norris teamgenoot Oscar Piastri na een eindeloze smeekbede nog laten passeren, om zo de Australiër zijn eerste Grand Prix-zege te geven. Na de zomerstop won Norris in Nederland, maar werd hij afgetroefd door Piastri in de openingsronde. Piastri verschalkte zijn teamgenoot met een agressieve en indrukwekkende uitremactie, buitenom in de tweede chicane. Norris spinde bij dat moment bijna en viel terug tot de derde plek.
'Dat gaat Piastri niet accepteren'
De keuze van McLaren om Norris niet naar voren te schuiven als eerste coureur met het oog op het coureurskampioenschap wordt wel besproken in Engeland, het thuisland van Norris. 'Ik vond het bijzonder dat de Britse pers het opnam voor Lando Norris', zegt Doornbos, die laat zien dat de Engelse media koppen dat McLaren Norris in de steek heeft gelaten. 'Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens, absoluut niet', zegt de analist van Ziggo Sport bij Crashen in de keuken.
Doornbos vindt dat Norris onvoldoende heeft laten zien om een beschermde status bij het team te krijgen. 'McLaren kan niet één coureur bevoordelen. Dat gaat Oscar Piastri niet accepteren. Piastri was gewoon de snelste coureur in Italië', geeft Doornbos aan over de jongeling die in de laatste vier races drie keer voor Norris eindigde. 'Lando maakt te veel fouten. Hoezo laat het team hem in de steek? Als je foutloos bent, en je de leiding behoudt in de eerste ronde - dat lukte weer niet, en dat was al de zevende keer op rij - dan kan je dat zeggen. Nu ben je het niet waard om het team volledig achter je te zetten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Norris kan niet vragen van het team om hem te steunen', vindt Doornbos dan ook, die meent dat de coureur eerst in de spiegel moet kijken. 'Hij moet zorgen dat hij zijn poles verzilvert, en dat je de leiding behoudt. Je moet zorgen dat je er in de tweede Lesmo-bocht niet vanaf gaat, en je moet zorgen dat je je niet verremt als je de pitstraat inrijdt, en het bordje bijna doormidden rijdt. Je moet gewoon foutloos zijn. Hij moet leveren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties