Marko geeft openheid van zaken: 'Gigantisch, fundamenteel probleem met de RB20' Formule 1
Formule 1

Marko geeft openheid van zaken: 'Gigantisch, fundamenteel probleem met de RB20'

Marko geeft openheid van zaken: 'Gigantisch, fundamenteel probleem met de RB20'

Helmut Marko is doorgaans behoorlijk optimistisch. Zo voorspelde hij na de vrijdag in Monza nog dat Red Bull Racing mee kon doen voor de poleposition, en na de slechte kwalificatie van het team voorspelde hij dat Max Verstappen toch nog kans maakte op de overwinning. Zelfs de teamadviseur van Red Bull Racing is inmiddels echter eerlijk over de omvang van de problemen van het team met de auto, al kan hij het niet laten om toch een optimistisch te blijven richting de rest van het seizoen.

Voor Red Bull draaide het weekend in Monza uit op een van de slechtste weekenden van de afgelopen jaren. Na een lastige kwalificatie wisten beide coureurs op zondag ook geen sterke indruk te maken. 'In het Monza-weekend realiseerden we ons dat er een gigantisch, fundamenteel probleem is met de RB20.' Met die woorden opent Marko zijn column op Speedweek. Verstappen gaf eerder al aan dat het probleem moeilijk op te lossen zal zijn in 2024, en Marko lijkt daar ook voor te vrezen.

RB20 omgetoverd tot monster

Red Bull heeft volgens Verstappen het probleem veel te lang ontkend, maar na de afgelopen weken is het voor iedereen duidelijk dat de situatie serieus is. 'Het positieve is dat iedereen zo hard mogelijk samenwerkt aan een oplossing. Na de Grand Prix van Italië vinden de bandentests plaats in Monza, en dat zou ons misschien kunnen helpen om weer op het juiste pad te komen', zo kruist de 81-jarige Marko zijn vingers. In de Pirelli-test zal Red Bull echter niet al te veel kunnen uitproberen.

'We hebben een race-auto, die de eerste races domineerde, omgetoverd tot een onvoorspelbare en lastig bestuurbare auto. Dat moeten we oplossen', schrijft Marko, die zich daarmee in een wat politiek correctere vorm aansluit bij Verstappen, die liet optekenen dat Red Bull een monster heeft gemaakt van de eerder nog zo goede auto. In 2023 domineerde Red Bull nog volledig met de RB19, maar het koos er dit jaar toch voor om met de RB20 veel wijzigingen door te voeren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen abu dhabi red bull racing rb19 1
Met de RB19 kon Verstappen de limieten nog wel opzoeken.

Wordt Newey gemist?

'Verstappen was nog tweede in Q2 in Monza, vlak achter Hamilton', zo wijst Marko erop dat het op gebruikte banden wel goed ging. 'Hij had daarna in Q3 geen grip op beide sets banden. We kunnen dit soort fluctuaties binnen enkele minuten uitleggen door te zeggen dat we een auto gecreëerd hebben, die extreem gevoelig reageert op de kleinste veranderingen, of dat nu de bandentemperatuur is, of een andere bandencompound, of doordat we minder brandstof gebruiken. Dan is de goede balans meteen weer weg', zo spreekt Marko van een diva als auto.

'Natuurlijk denken de fans nu dat onze problemen ermee te maken hebben dat Adrian Newey vertrokken is, maar dat is niet waar, want Newey was al niet meer betrokken bij alle details van de ontwikkeling van de auto in de lente', stipt Marko aan. Verstappen linkte de problemen niet meteen aan het vertrek van Newey, maar gaf in Italië wel aan dat Newey gemist wordt, en dat de auto sinds zijn vertrek duidelijk verslechterd is.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

adrian newey 2024 miami red bull 6
Newey kondigde eerder dit seizoen zijn vertrek bij Red Bull aan.

Ook Marko beseft wel dat Newey hoe dan ook van grote waarde was voor het team. 'We kunnen natuurlijk niet ontkennen dat Newey Newey is. Hij is een man met ongelofelijk veel ervaring, en dat heeft hem altijd bijzonder gemaakt, maar ons probleem ligt elders. De voorbeelden van Mercedes, en mindere mate ook Ferrari, hebben laten zien hoe lastig het is om met deze auto's om te gaan.' Marko verwijst er dan naar dat beide teams dit jaar ook kortere tijd in de problemen zaten, al waren die minder ernstig als bij Red Bull.

Zoektocht naar oplossing

'Ik blijf optimistisch', zo houdt Marko vast aan zijn karakter. 'We hebben een groot team met technische mensen, en ik ben ervan overtuigd dat we dit probleem kunnen oplossen', zegt de Oostenrijker. 'De hamvraag is nu: hoe hervinden we de goede balans van de auto uit het begin van het seizoen? Verstappen zei in Monza dat hij geen behoefte heeft aan twintig punten extra downforce, als dat de auto onbestuurbaar maakt', zo heeft de wereldkampioen duidelijk met zijn vuist op tafel geslagen, en steunt hij het feit dat Red Bull upgrades van de auto haalt, om de balans te hervinden.

'We moeten dus teruggaan in de tijd, en hopelijk het punt vinden waarop de auto nog wel in balans was. Als dat lukt, zal het gedrag van de auto weer herstelbaar zijn, en zullen de coureurs het vertrouwen hervinden. Natuurlijk is dit een zware taak, want we hebben sinds dat moment veel nieuwe onderdelen op de auto gezet', aldus Marko, die beseft dat Red Bull zoekt naar een speld in een hooiberg. 'We moeten simpelweg vinden waar we de verkeerde afslag genomen hebben.'

Kampioenschappen

McLaren heeft een uitstekende kans om in de komende Grand Prix de leiding bij de constructeurs over te nemen, en ook Verstappen staat steeds meer onder druk, maar Marko hoopt het tij nog te kunnen keren. 'In België had Mercedes de beste auto in de race, in Zandvoort was dat McLaren, en in Monza won Leclerc in de Ferrari. Zonder deze wisselingen vooraan, hadden we nooit de leiding in handen kunnen houden, maar we kunnen er natuurlijk niet alleen maar op vertrouwen dat er steeds een ander team vooraan staat. Ons doel moet zijn om zelf vooraan te staan.'

Marko geeft ook de hoop op het prolongeren van de constructeurstitel nog niet op. 'De leiding in het constructeurskampioenschap is tot acht punten geslonken. We hoeven de constructeurstitel zeker nog niet af te schrijven, want als Max weer begint te winnen, dan zijn klasseringen van Pérez tussen de derde en vijfde plek voldoende om deze titel te verdedigen', sluit Marko af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws