F1-CEO Stefano Domenicali zegt dat de toekomstige generatie Formule 1-auto's zou gebaseerd kunnen zijn op lichtere, eenvoudigere en lawaaierigere motoren. Aangezien de Formule 1 zich vanaf 2026 volledig wil inzetten voor het gebruik van volledig duurzame brandstoffen in plaats van volledig elektrisch te gaan, worden er al gedachten gewijd aan het soort aandrijfeenheid dat de serie op de lange termijn zou kunnen gebruiken.
Domenicali heeft onlangs duidelijk heeft gemaakt dat hij de autogewicht wil zien afnemen. De aandrijfeenheid is een gebied van de auto waar aanzienlijk gewicht kan worden verminder aangezien de hybride krachtbronnen momenteel zware batterijcellen bevatten. De Italiaan geeft aan dat de Formule 1 serieus aan het overwegen is om op termijn de aanpak van de aandrijfeenheid te veranderen, zodra de regels voor duurzame brandstof zijn gevestigd.
'Als we effectief kunnen zijn in de studie en productie van duurzame brandstof, zullen we kunnen nadenken over de volgende generatie aandrijfeenheden, met de nadruk op lichtheid', zegt Domenicali in gesprek met Motorsport.com. 'We willen een competitieve motor, met veel vermogen en ook met een geweldig geluid. 99,9 procent van de mensen wil weer het geluid van een Formule 1 op het circuit horen, en dat is iets wat we op tafel hebben gelegd', herhaalt Domenicali, nadat hij eerder al aan had gegeven dat de motoren weer moeten brullen.
Hoewel de Formule 1 vanaf 2026 doorgaat met turbo-hybrides, denkt Domenicali dat mogelijke veranderingen in de richting van de automarkt in het komende decennium ook een verschuiving van de focus voor de Grand Prix-racerij mogelijk kunnen maken. 'Vandaag bevinden we ons in een overgangsfase, waar grote fabrikanten hybride- en elektrische technologieën moeten ontwikkelen omdat ze deel uitmaken van hun verkoopportefeuille. Maar ik geloof dat als we goed werk leveren met duurzame brandstoffen, we over een paar jaar eenvoudigere motoren kunnen hebben met een lagere impact op het gewicht. Het is iets waar we binnenkort over gaan nadenken.'
Kwestie van duurzame brandstoffen fundamenteel voor versnellen van ontwikkeling
Domenicali vindt dat het in het DNA van de Formule 1 zit om elk onderdeel van de auto zo licht mogelijk te maken, ook al begreep hij volledig dat het gewicht van de auto's ook is toegenomen als gevolg van inspanningen om de veiligheid te verbeteren. 'Het is een zeer belangrijke kwestie. In de loop der jaren is het gewicht van de auto's toegenomen en natuurlijk betwist niemand wat er op veiligheidsgebied is gedaan. Maar er is ook de ontwikkeling van nieuwe technologieën geweest en de daaropvolgende adoptie van batterijen, een aspect dat een impact heeft gehad op het gewicht', zegt de Italiaan.
'Als Formule 1 moeten we onszelf afvragen wat we kunnen versnellen qua ontwikkeling, en hier is de kwestie van duurzame brandstoffen fundamenteel. De perceptie en de markt op dit gebied veranderen, en ik denk dat er een zeer goede keuze is gemaakt toen we voor het eerst besloten deze weg in te slaan', vervolgt de F1-CEO. 'We willen geen technologische oorlogen voeren tegen volledig elektrische mobiliteit, want het is een technologie die zijn eigen markt zal hebben. Maar we geloven dat de Formule 1 de mogelijkheid kan versnellen om duurzame brandstof tegen de juiste prijs te hebben', legt Domenicali uit.
'En dit zal een grote hulp zijn voor mobiliteit in de ruimste zin, inclusief commerciële voertuigen, luchtvaart en auto's die in de wereld rondrijden, wat ongeveer anderhalf miljard auto's zijn. Het is een zeer belangrijke uitdaging voor de Formule 1, en ik weet zeker dat het ook zal helpen om de visie van alle teams samen te brengen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties