Domenicali belooft terugkeer van bulderende motoren: 'Is muziek voor mijn oren' Formule 1
Formule 1

Domenicali belooft terugkeer van bulderende motoren: 'Is muziek voor mijn oren'

Domenicali belooft terugkeer van bulderende motoren: 'Is muziek voor mijn oren'

Formule 1-CEO Stefano Domenicali belooft dat het unieke geluid van de Formule 1-auto's in 2026 zal worden versterkt. Ondanks het nieuwe motorreglement wil de Italiaan ervoor zorgen dat het geluid van de krachtbronnen luider wordt. Dat is volgens Domenicali alleen maar goed, want het geluid brengt opwinding en emotie met zich mee.

Een essentieel onderdeel van de Formule 1 is het bulderende geluid dat de bolides produceren. In de loop der jaren en door veranderingen in de regelgeving is dat geluid afgenomen. Maar het lijkt erop dat daar verandering in komt. Voor 2026 heeft Domenicali de intentie om het geluid weer terug te brengen met de invoering van nieuwe regels. 'Ons doel is ervoor te zorgen dat het geluid van de motoren luider wordt in de nieuwe regelgeving, omdat dat opwinding met zich meebrengt', verklaart Domenicali bij de Australische radiozender 3AW.

'Dat is echt wat onze fans willen horen en het is onze plicht om daaraan tegemoet te komen', gaat de Italiaan verder. De introductie van de huidige V6-turbomotoren, die in 2014 de voorgaande atmosferische V8-motoren vervingen, zorgden ervoor dat de bolides stiller werden. De afname in volume werd veroorzaakt door de verkleining van de nieuwe motoren, een sterke beperking van het maximale toerental en een grotere benutting van energieterugwinning via kinetische en thermische generatoren. In 2026 zullen de krachtbronnen nog steeds V6-motoren zijn, maar er zal een wijziging plaatsvinden.

Domenicali ook enthousiast: 'Als muziek voor de oren'

Vanaf 2026 zal de De MGU-H worden geëlimineerd en volgens Domenicali overwegen ze daarbij niet de mogelijkheid om stillere elektrische aandrijvingen, zoals die gebruikt worden in de Formule E, te introduceren. 'We hebben een ander geluid nodig. Het is muziek voor mijn oren. Het is waar dat we vroeger de twaalf-cilinder motoren hadden, dat was een ander geluid, heel krachtig. En toen tien, acht, zes cilinders, we zullen niet weer lager gaan', legt Domenicali uit.

Het gebrek aan geluid van de F1-motoren in 2014 werd destijds bekritiseerd door de toenmalige CEO van de serie, Bernie Ecclestone. Hoge figuren in de F1 hebben gepleit voor een terugkeer naar de luidruchtigere motoren van weleer. 'Het geluid is een deel van de opwinding. Het is een deel van het DNA van deze sport', zei Red Bull-teambaas Christian Horner eerder dit jaar. Het lijkt erop dat de gebeden van de Formule 1-teams en de fans zijn verhoord. Hoe de auto's van 2026 gaan klinken, is vanzelfsprekend nog even afwachten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws