In 'Dit vinden de teams...' richt F1Maximaal het vizier op de wat kleinere teams in de Formule 1: Alpine, Alfa Romeo, Haas, McLaren en Williams. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van de betreffende renstallen te zeggen hebben over hun recente prestaties op de baan.
Alpine
Het is dan weliswaar geen podium voor Esteban Ocon zoals een week eerder, toch is hij gelukkig met opnieuw een puntenfinish. 'We verlaten Barcelona weer met dubbele punten, dus ik denk dat we tevreden kunnen zijn met ons werk dit weekend. We zijn uiteindelijk als achtste geëindigd en ik denk niet dat we vandaag nog veel meer hadden kunnen doen, want ons racetempo ontbrak misschien een beetje in vergelijking met onze concurrenten die vooraan eindigden. We zullen zeker kijken hoe we dat kunnen verbeteren, maar over het algemeen was het een sterke zaterdag en een goede zondag voor ons.'
Pierre Gasly was blij met zijn punt, maar het is niet genoeg en hij wil meer dan dat, zeker nadat hij in de kwalificatie nog liet zien goed mee te kunnen doen. 'Weer een dubbele puntenfinish, maar we streven altijd naar meer. Aan mijn kant is het frustrerend na zo'n sterke kwalificatie gisteren en ook het feit dat we vandaag een goed racetempo lieten zien waarmee we in de top zes konden vechten. Helaas hadden de straffen en de slechte start een grote invloed op mijn race en we zullen samen kijken wat we de volgende keer kunnen verbeteren.'
McLaren
De race van Lando Norris was na twee bochten al zo goed als klaar. Na contact met Lewis Hamilton had hij schade aan de voorvleugel en door een race zonder incidenten kon hij nauwelijks meer naar voren komen na zijn stop. 'Vandaag hadden we een moeilijke middag. We hadden gewoon niet het tempo dat we gisteren hadden, wat min of meer was wat we verwachtten, dus het was moeilijk voor ons. Bij de start zag ik de Red Bull niet van de baan gaan, ik schatte verkeerd in hoeveel de auto's voor me zouden controleren en ik raakte net de voorvleugel. Het was de kleinste aanraking, maar het kostte ons veel, hoewel ik denk dat we sowieso niet in de punten zouden zijn geëindigd.'
Ook Oscar Piastri kende een moeilijke middag in Barcelona. De rookie kon het tempo niet gevonden krijgen en wist dan ook geen punten te bemachtigen. 'Het was een teleurstellende middag. Ons tempo in de kwalificatie vertaalde zich niet naar de race, dus het was moeilijk. Maar het is belangrijk dat we ons richten op de positieve punten van het kwalificatieresultaat van zaterdag, waar ons tempo in één ronde er erg goed uitzag. Nu moeten we alleen nog werken aan het racetempo als we over twee weken naar Canada gaan.'
Alfa Romeo
Voor Valtteri Bottas zat een echt competitieve race er al snel niet meer in nadat hij schade had opgelopen. 'We vonden schade aan de vloer, waarschijnlijk door brokstukken die we bij de start van de race oppikten, en dat kostte ons een flink stuk van onze prestaties: daardoor had ik vandaag gewoon te weinig tempo, ik was niet in staat om met iemand te vechten en het was een vrij lange race voor mij. Ik weet dat we deze race achter ons kunnen laten en snel weer op het goede spoor kunnen komen voordat we over twee weken naar Montreal gaan.'
De andere kant van de garage was een stuk gelukkiger, want Guanyu Zhou wist punten mee naar huis te nemen. 'Ik had een goede eerste ronde en dat was cruciaal om ons de kans te geven om iets uit deze race te halen: ons tempo was sterk, hoewel er momenten waren waarop we verstandig met onze banden moesten omgaan. Aan het einde wist ik dat ik het tempo had om Yuki te pakken: Ik had DRS, ik lag een halve auto voor bij het ingaan van de bocht, maar ik kreeg geen ruimte en ik had geen andere keuze dan de vluchtroute te nemen om contact te vermijden.'
Haas
Voor Haas was het allesbehalve een gelukkige dag, zo ervaarde Nico Hülkenberg. 'Het was zwaar. Helaas was de degradatie erg hoog voor ons en moesten we drie stops maken, terwijl de concurrentie dat niet deed. Op het eerste gezicht lijkt het erop dat we over één ronde competitief zijn, maar in de lange runs hebben we nog wat huiswerk te doen en wat tempo te vinden.'
Ook de auto van Kevin Magnussen sleet de banden snel onder de auto vandaan. 'Het was een zware dag qua bandenmanagement. Aan het begin van elke stint was het behoorlijk competitief vergeleken met iedereen waar we tegen vochten, maar onze banden vielen gewoon snel weg en we moesten drie keer stoppen, wat niet optimaal was. Hopelijk kunnen we leren wat de oorzaak was om het te verbeteren, maar het was zeker een zware race.'
Williams
Sargeant koos ervoor om vanuit de pitstraat te starten, maar al snel had hij de aansluiting alweer bij de rest van het veld. Toch werd de Amerikaan kleurloos laatste. 'Starten vanuit de pitstraat kostte ons niet al te veel, want we zaten vrij snel achteraan het peloton. De eerste twee stints gingen best goed en dat was positief, maar die laatste stint was lastig. We moeten begrijpen waarom het van stint tot stint veranderde, want ik kon het tempo of de grip niet vinden.'
Albon werd zestiende en kende geen makkelijke race, maar presteerde beter dan verwacht. 'We vochten en versloegen drie auto's op verdienste. Als je bedenkt waar we vrijdag en zaterdag stonden, ben ik blij verrast met hoe het vandaag ging. Je krijgt geen prijzen voor P16, maar als er wat regen was gevallen, hadden we misschien iets gehad. Dit weekend toonde aan dat we het helaas moeilijk hebben op echte circuits als Barcelona en dat we een beetje downforce missen. We krijgen binnenkort een aantal upgrades en hopelijk kunnen we, zodra we die verbeterde prestaties hebben, meer in het middenveld vechten zoals aan het begin van het jaar. Tot die tijd gaat het erom dat we het maximale halen uit de auto die we hebben.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties